Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krympburkar  (läst 7892 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Krympburkar
« skrivet: 02 feb-08 kl 01:31 »
Jag skulle vilja tillverka krympburkar.
Kan inget om det så all fakta i detta mottages tacksamt!

Har tillgång till skolslöjdsal med maskiner och verktyg...ingen av mina slöjdkompisar har gjort någon sådan och vi har ingen lärare denna terminen. (Han dog tre dagar innan kursen började denna terminen, tragiskt. Djupt saknad är han.)

Kan man ta ut innandömet ur en stock av 12-15 cm diameter i ett stycke
och göra en till av det material man har innuti?
Jag vill inte att träet spricker...
Tips på material! Hur torrt ska det vara?

Såg på en hantverksmässa...korta stockar 30-40 cm djup (dvs egentligen höjden, de var liggande) med barken kvar och allt, och i dem var det mindre genomgående lådor.
Det var så tätt mellan trä och var låda att inget borrhål syntes och inte heller något sågspår för att komma in till varje uttag= låda utifrån kanten. Kanske gjort med sticksåg eller cad-utrustning. De var mycket fin finish och lådorna var konvexa  liksom materialet mellan lådorna. Det gav ett mycket speciellt intryck. Någon här som provat detta? Vill lära mig.
Tacksam för svar på hur man gör grejor som beskrivits ovan.
« Senast ändrad: 03 feb-08 kl 13:29 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Stråtjära

  • Inlägg: 30
    • Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
SV: Krympburkar
« Svar #1 skrivet: 04 feb-08 kl 14:52 »
Börja med att fixa en träbit till botten, ca 5 mm tjock, bredd och längd utefter storlek på burken du tänker göra. Använd träslag som du tänkt göra krympburken i, själv brukar jag alltid göra i björk, men vad som funkar. Låt denna torka ordentlig typ i varmt pannrum eller inne ovan ett element.

Sen sågar du ner ett lämpligt träd i bra storlek (börja med ca 10 cm i diameter) sedan sågar du till längden på burken, ta en bit fri från kvist. Borra ett så stort hål du kan i mitten rakt igenom, stick in en lång gärna smal kniv i hålet och vrid runt så att du kan karva ut allt innehåll, byt sida då och då. Vill du tälja eller hyvla utsidan, kanske dekorera gör detta innan burken blir för tunn. Fortsätt med insidan så den blir slät, fin och parallell med utsidan. Rita ett streck ca 1 cm upp inuti på botten sidan i burken, ta sedan knivspetsen och skär runt i strecket gör ett spår ca 3 mm brett och fasat i underkant. Ställ sedan burken på bottanplattan, rita av, såga ut och glöm inte märka ut hur botten ska sitta. Sedan fasar du undersidan på botten till den blir 2-3 mm tjock längst ut. Knacka i botten tills den når falsen i burken. Låt stå inomhus tills den torkat ihop eller kör i mikron för snabbt resultat (några sekunder på max sedan vädra, upprepa tills torr, börjar glöda om du kör förlänge)

Burken färsk, botten torr. Kan du inte göra klart lägg burken i vatten. Med rits underlättas görandet av falsen till botten.
Ska du göra fler av innanmätet får du borra igenom  och såga ut med en figursåg med klyvblad.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Krympburkar
« Svar #2 skrivet: 04 feb-08 kl 16:54 »
De gjorde mycket krympburkar som hobby vid fronten i Aunus under kriget. Det gick med enkla verktyg.
Virket var björk eller asp.

Lycka till
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Krympburkar
« Svar #3 skrivet: 05 feb-08 kl 02:11 »
Vet ni hur man kan ha gjort den andra varianten med stor stock på 1,5 A4 storlek.
 Har inte några egentliga mått, bara uppskattningar i efterhand?

Kan det vara så att framsidan liksom baksidan var utfräst och borrad i för att komma igenom och en platta limmad från vart håll och formad och slipad? Ungefär som en svepaskbotten med nordsvenskt fasad kant? Förstår ni hur jag menar?
Såg visserligen inga tvärgående sågspår inuti...
Hur tunna sågblad finns det, som skulle klara såga i färskt eller torrt trä med denna tjocklek???
Är det lättare att borra och såga i färskt eller möbeltorrt trä?
Hur tunna borrar kan tränga igenom trä som är ca 30 cm tjockt?
Är det bara cad utrustning som klarar detta?
Verkar lite långsökt och besvärligt om det gjorts på det viset. Inte helt hantverksaktigt...
Någon här som provat? Eller sett sådana färdiga?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Krympburkar
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 11:19 »
Hej!

På hemsidan "slöjden i skogen" finns en bildserie som beskriver hur man kan göra en krympburk! www.slojdeniskogen.se/slojden/sfs/tillverkning-av-en-krympburk/

Lycka till!

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Krympburkar
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 08:41 »
Så spändande! Det måste jag absolut prova ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Tjelvar

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Krympburkar
« Svar #6 skrivet: 19 okt-15 kl 12:37 »
Jag skulle vilja göra en krympburk av björk. Dock hade jag velat göra den av en lite mindre stam och lämna nävret som dekoration på utsidan.
Skulle det på något sätt bli svårare? Jag har inte slöjdat särskilt mycket och känner inte till materialets egenskaper i de olika skikten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Krympburkar
« Svar #7 skrivet: 19 okt-15 kl 12:57 »
Går det inte bara att limma på näver i efterhand?

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Krympburkar
« Svar #8 skrivet: 19 okt-15 kl 13:12 »
Det är ju lite olika från björk till björk hur hårt nävret sitter. Tänker att det borde funka bättre på burkar med liten omkrets. Den kommer att krympa lite långsammare med nävret på bara. Krympburkar är himla kul att göra och extra roligt då man inte behöver lim eller annat än bara trä, verktyg och händighet :)

Tjelvar

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Krympburkar
« Svar #9 skrivet: 19 okt-15 kl 14:42 »
Jag får väl helt enkelt testa!

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Krympburkar
« Svar #10 skrivet: 23 maj-17 kl 22:44 »
 gjorde mitt första försök med krympburk i går.
Den höll 78 mm innermått. la den i pannrummet för att torka. Ett dygn senare hade den gått ner till 74mm. Känns dock inte genomtorr. Det var ask jag jobbade i.
Rätt hårt fastän den var pin färsk. På nån sida jag såg (sätergläntan ?) stod det att man skulle låta den torka långsamt men det kan jag inte riktigt förstå. Kärnan är ju borta och väggarna ganska tunna så risk för att spricka är där ju inte.
 Läckert att slippa limmet.
Gillar dock inte att göra locket av annat ämne. Skulle vilja ha samma sätt där. Krympa i "lockplattan" och göra någon typ av nacke som passar underdelen.
 Nått att klura på.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ostschnitzeln

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Krympburkar
« Svar #11 skrivet: 24 jun-20 kl 09:48 »
Jag skulle rekommendera att torka burkarna långsamt. Små burkar spricker väl inte så gärna, men kommer man upp i lite större diameter ökar risken för sprickor. Att ha för stor botten kan också göra att burken spricker, botten ska på inget sätt tvingas på plats, den ska gå ganska lätt in i burken för att sedan torka fast.

Jag brukar torka trä inomhus i tex en papperspåse.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 8 användare (1 dolda)
Stengrim, xaelanar, sayerbýr, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser