Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Städrutiner i hönshuset  (läst 1966 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Städrutiner i hönshuset
« skrivet: 24 aug-19 kl 14:42 »
Vad har ni för städrutiner i hönshuset? Känner liksom inte att jag...hittar rätt?

Vad har ni för underlag på golv och i reden?
Vad har ni för städrutiner? Vad gör ni varje dag/vecka/månad/år?
Vad använder ni för redskap?

Själv har jag kutterspån på golvet och hö i alla reden. Jag har en platta med gamla dagstidningar som uppsamlare under sittpinnen, som byts några ggr i veckan.

Kutterspånet byter jag i två steg. I den innersta delen, där lucka, mat och vatten finns, kastas spånet. I den yttersta delen, som oftast är väld8gt ren och fin, mockar jag rent med gödselgrep och  kattspade. Detta spån får sen flytta vidare till den innersta delen för att smutsa ner innan den mockas ut. Sen fyller jag på med nytt spån i yttersta delen. Detta görs en gång i veckan.

Nytt vatten och ny mat varje dag. Vatten- och matbehållare diskas ur ordentligt en gång i veckan.
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Städrutiner i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 24 aug-19 kl 21:07 »
Vattenautomat fylls på ca 2 gånger i veckan.
Matbehållare säd fylls på ca 1 gång per vecka.
Matrester ca 4-7 gånger i veckan.
Frisläppta ute nästan dagligen.
Tömmer ut all torv ca 3 gånger per år.
Byter utehage (har 2) 3 gånger per år.
Tömmer bajsrännan när det börjar lukta så kanske runt varannan vecka.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Städrutiner i hönshuset
« Svar #2 skrivet: 24 aug-19 kl 22:41 »
Vattenautomat fylls på ca 2 gånger i veckan.
Matbehållare säd fylls på ca 1 gång per vecka.
Matrester ca 4-7 gånger i veckan.
Frisläppta ute nästan dagligen.
Tömmer ut all torv ca 3 gånger per år.
Byter utehage (har 2) 3 gånger per år.
Tömmer bajsrännan när det börjar lukta så kanske runt varannan vecka.

Ganska likt mina rutiner, om det kan hjälpa TS.

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Städrutiner i hönshuset
« Svar #3 skrivet: 24 aug-19 kl 22:50 »
vattenautomat bytes vatten 2 ggr/dag. Tvättas ur vid behov.
Matbehållare fylles på 1-2 ggr/dag
Matrester av någon form varje dag.
Ute i hönsgård varje dag, utom om det är dåligt väder, då går de inte ut.
Städar gödselbingen 1-3 ggr/vecka
Gödslar ut varannan månad, har pelletsströ

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Städrutiner i hönshuset
« Svar #4 skrivet: 25 aug-19 kl 22:30 »
Har 2st 30 liters vattenautomater, brukar borsta ur drickskålen och tömma ur varannan dag, töms och tvättas ungefär en gång i veckan.
Mat har jag 1st 10kgs automat så den räcker en vecka ungefär så fylls på vid behov
Sen har jag lite skålar fastsatta på gallret som jag fyller på med div sädesslag och majs lite då och då som extra godis

Har kutterspån på golvet, brukar rensa ut hela hönshuset och dammsuga 1gång i månaden, sen brukar jag toppa upp lite spån däremellan och rensa upp om de blir för skitigt, mina går in och ut som de vill så de blir inte lika mycket skit inne som när vi stängde in dem tidigt.
Någon gång då och då värmer jag upp hönshuset med kolgrillen för att ta död på div ohyra, hade problem med röda kvalster innan men de verkar vara väck nu efter ett intensivt arbete.
Brukar även ta högtryckstvätten och köra hela hönshuset invändigt i samband med uppvärmning, värmen underlättar upptorkningen.

Utegården är på ca 35 kvadrat och är under tak, 10cm sand och där byter jag sand 1 gång per år och så krattar jag bort all skit som blir när det börjar bli lite mycket, vanligtvis klarar de sig runt 14 dagar.

Mina går i hönsgården alla dagar och så släpper vi ut dem i en större utegård med staket runt på kvällarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser