Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod  (läst 1537 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« skrivet: 23 aug-19 kl 20:18 »
Jag har behandlat mina samhällen med korttid myrsyra, det har gått bra på samhällena som bara har en låda, det har synts på varroabrickan, men på samhällena med två lådor, som givetvis fått dubbla dosen har behandlingen bara tagit på ett samhälle där det var ca 300 varroa på varroabrickan, övriga sex samhällen på två lådor hade knappast något varroa alls på brickorna.
Det finns ingen orsak till att det inte skulle finnas lika mycket varroa där som på det som hade 300 varroa på brickan. Behandlade en gång till på dessa utan att det syns på varroabrickan. Kan det vara så att bina drar sig ned till undre lådan medan myrsyreångorna till största delen stannar kvar i övre lådan? Man kanske ska minska samhällena till endast en låda när man myrsyrebehandlar?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #1 skrivet: 23 aug-19 kl 20:57 »
Jag har behandlat mina samhällen med korttid myrsyra, det har gått bra på samhällena som bara har en låda, det har synts på varroabrickan, men på samhällena med två lådor, som givetvis fått dubbla dosen har behandlingen bara tagit på ett samhälle där det var ca 300 varroa på varroabrickan, övriga sex samhällen på två lådor hade knappast något varroa alls på brickorna.
Det finns ingen orsak till att det inte skulle finnas lika mycket varroa där som på det som hade 300 varroa på brickan. Behandlade en gång till på dessa utan att det syns på varroabrickan. Kan det vara så att bina drar sig ned till undre lådan medan myrsyreångorna till största delen stannar kvar i övre lådan? Man kanske ska minska samhällena till endast en låda när man myrsyrebehandlar?

2 lådor?
Vad är där i den översta?

Skattlådorna ska väl inte vara med i leken..
Det är aldrig för sent att ge upp.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #2 skrivet: 23 aug-19 kl 21:01 »
Honungen är redan skattad, jag invintrar de starka samhällena på två lådor. Yngelrum i nedre lådan och övre lådan skattade ramar som de får dra ner sockerlösning i.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #3 skrivet: 23 aug-19 kl 21:17 »
Jag tänker mej att eftersom det förångas och då rimligen stiger upp och inte ska göras i för hög utomhustemperatur så kan man väl ana att bina kryper ner och syraångorna går uppåt och missar målet.

En killgissning..

https://www.wermdobiodlare.se/wp-content/uploads/2015/07/Ekologisk-varroabek%C3%A4mpning.pdf

Det är aldrig för sent att ge upp.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #4 skrivet: 23 aug-19 kl 21:49 »
Kan vara att dom bina som har litet nerfall har bra vhs egenskaper och själv rensar ut varroan, gör en alkohol tvätt så får du facit.

Jag har behandlat mina samhällen med korttid myrsyra, det har gått bra på samhällena som bara har en låda, det har synts på varroabrickan, men på samhällena med två lådor, som givetvis fått dubbla dosen har behandlingen bara tagit på ett samhälle där det var ca 300 varroa på varroabrickan, övriga sex samhällen på två lådor hade knappast något varroa alls på brickorna.
Det finns ingen orsak till att det inte skulle finnas lika mycket varroa där som på det som hade 300 varroa på brickan. Behandlade en gång till på dessa utan att det syns på varroabrickan. Kan det vara så att bina drar sig ned till undre lådan medan myrsyreångorna till största delen stannar kvar i övre lådan? Man kanske ska minska samhällena till endast en låda när man myrsyrebehandlar?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #5 skrivet: 23 aug-19 kl 22:53 »
Kan det vara så att bina drar sig ned till undre lådan medan myrsyreångorna till största delen stannar kvar i övre lådan?
Ingen fara, ångorna är lite tyngre än luften och sprider sig och sjunker sakta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #6 skrivet: 23 aug-19 kl 23:49 »
Lite nedfall på brickan tyder på att du har lite varor i samhället.
Gör ett skakburksprov som komplement om du inte litar på nedfallet.

Det finns stammar av bin som kommit på hur man tar hand om varoan, när du gör avläggare prioritera samhällen som haft lite varoa och hoppas på ett det är av kunskap och inte flax som gör att dom klarar sig undan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #7 skrivet: 24 aug-19 kl 20:14 »
Tror inte jag plötsligt har bin som själva tar hand om varroan, eftersom jag haft stort varroanedfall varje år när jag oxalsyrebehandlat i november och det har varit likadant på alla samhällen. Men det visar sig väl, de ska få en dos i november.
Men kanske ska man täppa till ventilationen i nedre lådan när man myrsyrebehandlar, så det bara kommer in frisk luft genom flustret, då kanske behandlingen blir effektivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #8 skrivet: 24 aug-19 kl 21:24 »
Har du bytt drottningar eller haft stilla byten i år och har din granne vhs bin?
« Senast ändrad: 25 aug-19 kl 00:18 av hofboss »

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #9 skrivet: 25 aug-19 kl 00:16 »
Ja, alla drottningar i en bigård med åtta samhällen är nya, märkligt nog. I sex samhällen lät jag dem dra upp nya drottningar (p g av gamla drottningens ålder eller svärmvillighet) och de två drottningar jag ville ha kvar, där gjorde bina stilla byten.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #10 skrivet: 25 aug-19 kl 00:23 »
Och hur ser sambandet ut mellan de olika drottningbytena och varroa nerfallen?
köpe drottning och litet nerfall, köp där nästa år.

Ja, alla drottningar i en bigård med åtta samhällen är nya, märkligt nog. I sex samhällen lät jag dem dra upp nya drottningar (p g av gamla drottningens ålder eller svärmvillighet) och de två drottningar jag ville ha kvar, där gjorde bina stilla byten.
« Senast ändrad: 25 aug-19 kl 00:29 av hofboss »

 

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #11 skrivet: 25 aug-19 kl 13:03 »
Jo, men ingen köpedrottning, alla är friparade i min bigård.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #12 skrivet: 25 aug-19 kl 14:12 »
Du har troligen haft ett yngeluppehåll medans dom drar upp drottningen och det bekämpar/ bromsar varroan, dom med stilla byten har troligen inte haft ett längre uppehåll så där har du troligen mer varroa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Myrsyrebehandling verkar vara osäker behandlingsmetod
« Svar #13 skrivet: 25 aug-19 kl 17:22 »
Det är ganska mycket man kan/ska hålla reda på när man räknar sina kvalster...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser