Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL  (läst 6013 gånger)

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #20 skrivet: 24 aug-19 kl 09:12 »
Liten uppdatering!
Av 15 ägg var 11 befruktade och för 2 dagar sedan fick vi 7 st kycklingar.
Nr 8 kom inte ut fast han hade näbben ute och fick luft.
den dog tyvärr och den satt inte fast i säcken heller det man kunde se var kanske att gula inte riktigt gått in tyvärr. ska säga att den var den första som prickade hål dag 20.
Nr9 och 10 var halvgångna innan foster dog.
Nr 11 hade säcken torkat. fast inte ägget var öppet.
Är det en orsak med för hög luftfuktighet?
Över lag är jag ganska nöjd med kläckningen.
Men mycket vill ju ha mer 😉.

Som sagt det där med luftfuktigheten (se nr 11)
är ett litet gissel här hos oss har legat runt 50+ utan vatten i kläckaren från dag 1 sen från dag 18 runt 70 med lite vatten i kläckaren
Är det luftfuktigheten som avgör hur mycket ett ägg krymper?
Mvh peter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #21 skrivet: 24 aug-19 kl 11:03 »
Kul, det gick ju rätt bra :)

Jag skulle säga att luftfuktigheten var lite låg mot slutet med tanke på 11an och 8an.


När ni mäter RH, har ni koll på om mätaren visar rätt? Det borde nämligen inte vara svårt att få ned fuktigheten till hyffsat låga siffror. Även om det är 100% luftfuktighet i rummet (huvva) så sjunker det i kläckaren till 40% eftersom man håller 38 grader där. Och tvärsom, när man lägger in en disksvamp i ett glas med vatten så stiger fukten lätt upp så pass att den kondenserar på kläckarens väggar, och då borde man ha uppåt 80%. 100% får man inte eftersom kondensen på väggarna torkar luften en del i kläckaren.

Låg fuktighet => torka => "ägget" krymper

Hög fuktighet => för lite vatten lämnar ägget => kycklingen drunknar

Men mot slutet är det bra med fukt för att skalet skall vara lättare att ta sig ur och att hinnorna inte skall torka fast.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #22 skrivet: 24 aug-19 kl 16:15 »
Kul, det gick ju rätt bra :)

Jag skulle säga att luftfuktigheten var lite låg mot slutet med tanke på 11an och 8an.


När ni mäter RH, har ni koll på om mätaren visar rätt? Det borde nämligen inte vara svårt att få ned fuktigheten till hyffsat låga siffror. Även om det är 100% luftfuktighet i rummet (huvva) så sjunker det i kläckaren till 40% eftersom man håller 38 grader där. Och tvärsom, när man lägger in en disksvamp i ett glas med vatten så stiger fukten lätt upp så pass att den kondenserar på kläckarens väggar, och då borde man ha uppåt 80%. 100% får man inte eftersom kondensen på väggarna torkar luften en del i kläckaren.

Låg fuktighet => torka => "ägget" krymper

Hög fuktighet => för lite vatten lämnar ägget => kycklingen drunknar

Men mot slutet är det bra med fukt för att skalet skall vara lättare att ta sig ur och att hinnorna inte skall torka fast.
Hej!
Ja om mätaren visar rätt vet jag inte tyvärr men man antar det när det är en ny kläckare eller?

Tycker det låter otroligt att det skulle varit för låg luftfuktighet jag som trodde att jag låg för högt med 50+ för den har legat skapligt stabilt runt 50 hela tiden  på den digitala mätaren som sitter i maskinen.  Och efter dag 18 på 65-70
Ska testa den på måndag att flytta den till ett annat hus och köra igång den och kolla vad den ställer in sig på. I jämförelse med hur det blir i vårt hus. Står den då på 50+ så måste det vara något fel om man jämför rummen i husen och då blir det att åka tillbaka dit jag köpte den så får dom kolla den.

Du skriver Hög fuktighet => för lite vatten lämnar ägget => kycklingen drunknar

Hur ser man det isåfall? Kan ha varit så på nr11 fast jag trodde tvärsom! Att det var torkat för det låg ju i vätska i säcken. Hm

Mvh peter

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #23 skrivet: 25 aug-19 kl 02:26 »
Vi har ett kläck på gång nu som nog är inne på dag 10 eller så, och det är 28% RH i kläckaren och 62% RH i rummet där den står. Litar inte riktigt på kläckarens mätare så jag stoppar i en lös i morgon som först får stå någon timme bredvid rummets mätare som en lättare kontrollmätning.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #24 skrivet: 25 aug-19 kl 15:41 »
Såg nu när jag kom hem att en av kycklingarna bara går baklänges.
Vad är det som hänt?
Kan man göra något åt det?

Mvh peter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #25 skrivet: 25 aug-19 kl 21:30 »
Den gåtan fixar inte jag. Skulle vänta ut problemet om det inte verkar som om kycklingen har ont, det kanske ordnar sig självt och den får ur backväxeln.

Mätte på kläckaren. Stoppade i rumsmätaren som visade 62% i dag också, och den sjönk till 36% och kläckarens egen visade då 26%. Tror att det eventuellt inte är något fel på kläckarens mätare, utan bara att den sitter på fel ställe. Konstruktionsfel helt enkelt. King Suro heter kläckaren och skulle vad jag kunde läsa mig till innan vi köpte den till dottern vara en av de bättre i prisklassen under 3 000 kr, men det finns förbättringar att göra på den.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #26 skrivet: 26 aug-19 kl 21:45 »
Den gåtan fixar inte jag. Skulle vänta ut problemet om det inte verkar som om kycklingen har ont, det kanske ordnar sig självt och den får ur backväxeln.

Mätte på kläckaren. Stoppade i rumsmätaren som visade 62% i dag också, och den sjönk till 36% och kläckarens egen visade då 26%. Tror att det eventuellt inte är något fel på kläckarens mätare, utan bara att den sitter på fel ställe. Konstruktionsfel helt enkelt. King Suro heter kläckaren och skulle vad jag kunde läsa mig till innan vi köpte den till dottern vara en av de bättre i prisklassen under 3 000 kr, men det finns förbättringar att göra på den.
😀 Nej den har inte ont eller så och det har blivit mycket bättre inget alls knapp. Vad jag kan läst mig till så kan den ha e vitamin brist så idag har den fått e vitamin kommer få det 1 gång per dag framöver ett tag.
Även köpt multivitamin för höns som alla får nu

Ja det där med fuktigheten ska jag testa imorgon med min kläckare. Som jag skrev ska jag testa den i ett annat hus sen ska jag köpa en hygrometer också och jämföra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #27 skrivet: 26 aug-19 kl 22:05 »
Var inne på netonnet och handlade en reservdel. De har en smidig liten hygrometer/termometer för 39 kr. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/inom-ochutomhustermometer/on-thermometer-10-pink/1004718.16144/Men de finns väl lite här och var. Bra att kunna ställa in i kläckaren  för att dubbelkolla. Och att kolla rummet där kläckaren står, för man har lite svårt att känna hur fuktigt det är.

Bra att du testade med vitaminer, det har frun räddat en del höns med. Det och extra värme brukar vara det som fungerar. Kycklingar är rätt känsliga för kyla när de är små, för att bli riktigt tåliga när de är vuxna. När de går med hönan klarar de mer, för hon värmer dem med jämna mellanrum.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #28 skrivet: 27 aug-19 kl 08:52 »
Såg nu när jag kom hem att en av kycklingarna bara går baklänges.
Vad är det som hänt?
Kan man göra något åt det?

Mvh peter

Jag har haft det problemet i år men inte på kycklingar utan på unghönsen. Bara i år (iofs andra sommaren jag tar fram kycklingar så speciellt stor erfarenhet har jag inte) och helt olika stammar och lokaler. Jag tolkade det som du gjorde i nästa inlägg, att det var vitaminbrist och/eller att de växte för snabbt, dett kan ju vara en kombination också. Endast tuppar av större ras (bresse renrasiga och blandraser med silverudds blå med diverse andra raser, ej bresse inblandat).

Två stycken gick åt innan jag fattade vad det kunde vara. De fick multivitaminer från granngården och jag lyckades bromsa resten som visade tidiga symptom (darr i benen eller börja väga över på hälen). En som faktiskt börjat gå bakåt och inte vilja stå gick tillbaka så pass mycket att den höll till slakten utan att må dåligt.
En av de två första gick inte att vända. Det hade gått för långt.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #29 skrivet: 27 aug-19 kl 14:23 »
Jag har haft det problemet i år men inte på kycklingar utan på unghönsen. Bara i år (iofs andra sommaren jag tar fram kycklingar så speciellt stor erfarenhet har jag inte) och helt olika stammar och lokaler. Jag tolkade det som du gjorde i nästa inlägg, att det var vitaminbrist och/eller att de växte för snabbt, dett kan ju vara en kombination också. Endast tuppar av större ras (bresse renrasiga och blandraser med silverudds blå med diverse andra raser, ej bresse inblandat).

Två stycken gick åt innan jag fattade vad det kunde vara. De fick multivitaminer från granngården och jag lyckades bromsa resten som visade tidiga symptom (darr i benen eller börja väga över på hälen). En som faktiskt börjat gå bakåt och inte vilja stå gick tillbaka så pass mycket att den höll till slakten utan att må dåligt.
En av de två första gick inte att vända. Det hade gått för långt.
Okej vad tråkigt!
Men då är jag på rätt väg iallafall då med vitaminer sen får man se hur det går. Hoppas det ordnar upp sig helt.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #30 skrivet: 30 mar-20 kl 09:11 »
Hej igen alla höns ägare 😀!
Har en fråga!
Det är så här att jag har haft kläckare i farten igen och kläckt holländska dvärg höns som kläcktes i helgen. Av 22 vart det 14 ( inte så bra i min mening men men) det tråkiga var att i äggen som var kvar alltså 8 st så var det full utvecklade kycklingar i men olika stadier av indragen gula!
Vad har gått fel?
Har dom drunknat eller?

Därför jag frågar är att jag vart så jävla osäker om Maskinen visar rätt fuktighet? För jag köpte en hygrometer (https://www.arctichen.se/store/p/0/hygrometer-736955) och testade innan jag la i äggen
 och den visade mindre fuktighet än display på kläckare.
Och då visste vi inte ut eller in vilken vi skulle gå efter då vi haft lyckade kläckning ar innan som nlegat på 80% ungefär.
Så vi körde på samma fuktighet som innan typ 50-55! (om den visar rätt är det ju lite högt men som sagt vet ju inte det när hygrometern visade mindre)

MEN spelar det roll om det är dvärg ägg eller fullstora ägg med  fuktigheten alltså?
Mvh peter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #31 skrivet: 30 mar-20 kl 12:10 »
De är ju lite olika täta i skalen, så lite skillnad blir det.

Var det blött i äggen? Jag tror äggen var lite för täta för att syret skulle räcka till mot slutet, men det är bara min gissning. Nästa gång du lägger ägg i kläckaren så väg dem. Då kan du väga de som inte klarade sig när kläcket är klart, för att se om viktminskningen (och därmed luftfuktigheten) varit den rätta.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #32 skrivet: 30 mar-20 kl 16:32 »
De är ju lite olika täta i skalen, så lite skillnad blir det.

Var det blött i äggen? Jag tror äggen var lite för täta för att syret skulle räcka till mot slutet, men det är bara min gissning. Nästa gång du lägger ägg i kläckaren så väg dem. Då kan du väga de som inte klarade sig när kläcket är klart, för att se om viktminskningen (och därmed luftfuktigheten) varit den rätta.
Tack för svaret!
Ja det var blött i äggen där dom låg i säcken  och det jag tänkte på att det var stor luft bubbla på alla!
Typ 60 % foster och 40 luftbubbla
Alltså har det kanske inte krymt så mycket man velat?
Mvh peter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #33 skrivet: 30 mar-20 kl 17:05 »
Kanske att det skulle vara lite torrare, men svårt att säga.


Man skulle vilja ha mätare i ägget också...

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #34 skrivet: 31 mar-20 kl 17:39 »
Kanske att det skulle vara lite torrare, men svårt att säga.


Man skulle vilja ha mätare i ägget också...
Okej men det konstiga är att testade att köra igång kläckaren igen och la i hygrometer som jag länkade till tidigare och den står på 25 och den digitala som sitter på kläckaren 40!
Vem ska man lita på? Skit konstigt att det skulle vara bara 25 i kläckare tycker jag.
Har runt 50 enligt e samma hygrometer i badrummet där kläckaren står?
Vad tror du vilja en ska man lite på?
Kläckare köpte jag i somras och kläckt 3 gånger innan. Kan det var så illa med värdera på en ny kläckare?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #35 skrivet: 31 mar-20 kl 17:43 »
Men när du sätter igång kläckaren blir det varmt i den, och då sjunker fuktigheten. Det är relativ fuktighet som mäts.


peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #36 skrivet: 31 mar-20 kl 19:31 »
Men när du sätter igång kläckaren blir det varmt i den, och då sjunker fuktigheten. Det är relativ fuktighet som mäts.
Hur menar du nu? Relativ fuktighet?
Jo jag förstår att det blir lägre fuktighet i kläckaren än utanför.
Men menar du att man inte kan gämför hygrometer och den inbyggda?
Mvh peter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #37 skrivet: 01 apr-20 kl 00:47 »
Alltså, har du 50% i rummet så är det rimligt (har inte räknat, men på ett ungefär) att du får 25% i kläckaren. 40% på den inbyggda (om den också startade på 50%) tycker jag låter som att den sitter på en kall plats i kläckaren eller har något fel.

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #38 skrivet: 01 apr-20 kl 12:13 »
Tror på något fel är jätte konstigt.
Har pratat med dom jag köpt den av och dom var jätte bra tillmötes så jag får lämna tillbaka  den och ta en annan istället. 👍 Kan rekommendera artic hen på nätet
Mvh peter
« Senast ändrad: 01 apr-20 kl 16:23 av peter qvist »

peter qvist

  • Inlägg: 35
SV: ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN FIEM SMART 20 DIGITAL
« Svar #39 skrivet: 04 apr-20 kl 22:10 »
Alltså, har du 50% i rummet så är det rimligt (har inte räknat, men på ett ungefär) att du får 25% i kläckaren. 40% på den inbyggda (om den också startade på 50%) tycker jag låter som att den sitter på en kall plats i kläckaren eller har något fel.
Vart en brinsea maxi ii ex kläckare istället för den förra.
Har nu ställt in den på 40% och den har automatiskt påfyllning av vatten och det är ju jävligt skönt då slipper man hålla koll på vattnet hela tiden och fuktigheten.

En fråga: jag har nu 13 st ägg av holländsk dvärg höna (som förra kläckningen)
Ska man tänka på något  när man har små ägg ang fuktigheten??

Tycker  ni jag ska köra på 40% till dag 18 och öka till 60% då
Mvh peter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser