Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns  (läst 41915 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Pärlhöns
« Svar #40 skrivet: 01 maj-08 kl 20:36 »
Anette, fick du tag i pärlhöns förra året?


Ja, jag köpte ett gäng vuxna djur på Nolhagaparken i Alingsås, men de blev inte så långvariga eftersom räven tog dem. De ville inte gå in om nätterna, utan satte sig på hönshustaket. På morgonen, tidigt, redan när det ljusnade, var de igång och det måste varit då som räven tog dem.
Vet inte om deras instinkter var dåliga, just dessa verkade omedvetna om alla slags faror. De var födda och uppvuxna i en liten hönsgård med nättak och hade kanske inte fått utveckla skyddsinstinkten riktigt (bara en fundering från min sida).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

torparhulda

  • Inlägg: 254
  • Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
SV: Pärlhöns
« Svar #41 skrivet: 16 jan-09 kl 10:07 »
Jag har helt nyligen fått hem fyra pärlhöns. Hoppas och tror att det kan vara två hönor och två tuppar. De har verkligen ett speciellt läte, mekaniskt, lite trumpetliknande på nåt sätt. De är fulsnygga, men charmiga! Jag gillar dem och hoppas att de ska komma överens bra med de andra. Min pärlgrå dvärg cochintupp är väldigt dominant och sätter dem på plats och jagar de stackars pärlorna. Men jag hoppas att de ska kunna trivas här och att dv cochintuppen lugnar ner sig. Hoppas bara inte att det är på grund av de jaktlystna pärlorna som en tioveckors silkeskyckling konstaterades vara spårlöst borta igår....

Den som har en lever får se

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #42 skrivet: 19 jan-09 kl 13:25 »
Skulle vara roligt att höra dessa raringar, så mycket som det skrivits om deras läte!
Med tanke på alla ylande hundar här i byn, så borde det vara helt ok med lite gnisslande knirrande pärlhöns!

Ger de sig även på råttor? Det skulle ju vara kanon!
Och finns det någon som vet hur de beter sig mot myskankor?
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #43 skrivet: 20 jan-09 kl 00:30 »
Skulle vara roligt att höra dessa raringar, så mycket som det skrivits om deras läte!
 

Ska försöka spela in deras ljud någon dag, om jag kan. Låter inte alls hemskt! Helt enormt häftiga fåglar!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #44 skrivet: 20 jan-09 kl 07:42 »
Ska försöka spela in deras ljud någon dag, om jag kan. Låter inte alls hemskt! Helt enormt häftiga fåglar!

Åh! Gör det!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #45 skrivet: 02 feb-09 kl 22:21 »
Ang. hur pärlhönsen låter så hittade jag det här:

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #46 skrivet: 02 feb-09 kl 23:32 »
Ang. hur pärlhönsen låter så hittade jag det här:

http://se.youtube.com/watch?v=gvEzD5r6njA&feature=related


Ni som fundera rpå pärlhöns, bli inte skrämda av denna videon!

Jag lovar!!, de låter inte så alltid. Bara om de blir skrämda eller om det in någon de inte känner på gården. Varningsrop alltså. Kan vara bra att höra om det kommer någon eller om det lurar något rovdjur runt knuten. Normalt har de ett rätt så tyst trivsamt läte!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Pärlhöns
« Svar #47 skrivet: 03 feb-09 kl 00:15 »
Ni som fundera rpå pärlhöns, bli inte skrämda av denna videon!

Jag lovar!!, de låter inte så alltid. Bara om de blir skrämda eller om det in någon de inte känner på gården. Varningsrop alltså. Kan vara bra att höra om det kommer någon eller om det lurar något rovdjur runt knuten. Normalt har de ett rätt så tyst trivsamt läte!

Svårt att bedöma hur högt det låter, på en video där man kan reglera ljudet.  ;)

Men pärlhöns kanske inte är någon höjdare att skaffa då, om man bor vid en väg där folk går, rastar hundar, rider, och cyklar förbi en gång i timmen ungefär?  :-\ Årminstone inte frigående...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #48 skrivet: 03 feb-09 kl 10:42 »
Lisas var tysta när jag var där i alla fall... =)
Tyckte de var hemskt coola... men är orolig för hur de ska gå ihop med mina små hönor...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #49 skrivet: 03 feb-09 kl 10:45 »
Svårt att bedöma hur högt det låter, på en video där man kan reglera ljudet.  ;)

Men pärlhöns kanske inte är någon höjdare att skaffa då, om man bor vid en väg där folk går, rastar hundar, rider, och cyklar förbi en gång i timmen ungefär?  :-\ Årminstone inte frigående...

Tack Vilverin, mina är så snälla så!


Nä pärlhönsen vill nog helst ha en lugn gård utan grannar, och de måste nästan få gå lösa. Vi brukar säga att de bara går runt och oroar sig, så lugnt och fridfullt är nog rätt så viktigt om man inte vill ha de skrikandes som på videon.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Pärlhöns
« Svar #50 skrivet: 13 mar-09 kl 15:11 »
men är orolig för hur de ska gå ihop med mina små hönor...

Det är tydligen olika det där. Hos mig fungerade de inte ihop med stora höns heller utan var elaka. Går de helt fritt däremot så fungerar det nog.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Pärlhöns
« Svar #51 skrivet: 13 mar-09 kl 15:47 »
Pärlhöns är både trevliga och vackra, lite exotiska, men de för ett j...a liv. Men har man bra grannar så går det bra. En av mina pärlhöns smet alltid ut på morgonen, hur kunde vi aldrig lista ut, och hon sprang alltid in hos grannen och skrek utanför deras sovrumsfönster. Dom hade i och för sig 12 hundar så det jämnade väl ut sig. Att pärlhöns tar möss visste jag inte, hur stora då? Jag har sett mina vanliga höns jaga efter möss, men bara sett hur dom har tagit musungar ett par gånger, HUGA! :P
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

bosse_i_dala

  • Inlägg: 7
SV: Pärlhöns
« Svar #52 skrivet: 27 apr-09 kl 22:18 »
Hej!

Har haft pärlhöns till och från i ca 35 år, det är mina p-höns i boken "Höns och andra fjäderfä"

P-hönsen är vaksamma fåglar som naturligt lever på afrikas savanner, de är högljudda då det finns faror, jag bor vid en grusväg med mycket promenerare, joggare ryttare osv. INGA PROBLEM! hönsen är inga idioter- de går inte på vägen mer än nödvändigt....... De är inte mer högljudda än de behöver- det är ett varningsljud som hörs mest. En ihärdigt galande tupp väsnas mer än mina p-höns.

Ja de äter möss men inte råttor, ormar får akta sig..... övriga kryp också, sniglar tror jag inte de äter- saknar erfarenhet av sniglar.

Om ni har 150-200 meter till granne och har höns idag tror jag att ni utan vidare vågar pröva p-höns!! Köp då daggamla kycklingar och ha dessa i hönshuset/hägn hela sommaren, hösten så att de blir så tama det går och lär sig var de bor, släpput dom tidigt på våren men mota inte ut dom, om man klipper flygfjädrarna på ena vingen tills de lärt sig att inte "träa" underlättas ditt arbete med att få in dom på kvällen.

Om ni lyckas få dem att häcka är ni jätteduktiga för det är inte så lätt!! Ni som tänker kläcka, tänk på att p-höns har ca 28 dagars ruvningstid!! om någon har kycklingar till salu är jag intresserad, jag vet dock inte om man får skriva detta i detta forum så det undrar jag??
om det är tillåtet återkommer jag med telefonnummer annars får det bero!!

mvh/ bosse

PS har tom sålt p-höns till HMK som han hade på Soliden i några år! DS

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #53 skrivet: 28 apr-09 kl 09:05 »
Jättebra sammanfattning! Stämmer perfekt tycker jag också!
Klart att du får efterlysa pärlhöns, men lägg det under annonser i överiga fjäderfä sökes så får du kanske bättre respons :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #54 skrivet: 03 maj-09 kl 21:59 »
Nu har jag gjort det! Skickat efter en sexpack pärlhönsägg! Väntas anlända på tisdag. Och den blivande fostermamman ligger redo i redet! Jag måste bara prova på. Om jag inte gillar dem finns det spekulanter på att få äta upp dem.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Pärlhöns
« Svar #55 skrivet: 04 maj-09 kl 17:09 »
Jag var på Borås djurpark i helgen. Pärlhönsen gick bra ihop med resten av savanndjuren, förutom att elefantungen jagade dem ibland.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Loretta

  • Inlägg: 11
    • Värmland
    • Ahornfarm Håkannäs
SV: Pärlhöns
« Svar #56 skrivet: 08 dec-13 kl 19:36 »
 Hej,

denna ämne är ganska gammal, men jag försöka det trots. Finns det någonsin avelägg fran pärl höns för mig på våren 2014?

Loretta

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Pärlhöns
« Svar #57 skrivet: 17 dec-13 kl 12:24 »
 :) ägg och någon är tupp så har jag ägg när nu säsong är.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Pärlhöns
« Svar #58 skrivet: 06 jan-14 kl 12:01 »
Har funderat på pärlhöns som ett alternativ till katt som musbekämpning i stallet, men har några funderingar. Om man har dem gåendes lösa och de väjer att natta i träd eller på hustak, hur gör ni då när man måste fånga in dem? Tänker att om en höna ruvar fram en kull ute så bör ju dessa kycklingar vara helt otama och inte låta sig lockas in allt.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Pärlhöns
« Svar #59 skrivet: 06 jan-14 kl 23:45 »
 ;D tror inte man fångar en pärla som en höna som valt att sova på fel ställe. Det verkar som om dom tror dom ska dö om dom blir fångade. Även de som vi fött upp och handmatat tror de ska dö. Dom blir inte tama de verkar vara vildfågel . kanske äta ur handen men inte fångas. ruvar en höna fram dom så kommer de flesta att bo med hönsen. Mina måste jag fösa in på kvällen. De kan stå vid dörren men går inte in. De låter mer än en katt. mer som en marskatt hela tiden. Har inte haft pärlor tidigare så jag är ingen expert. Tror det är en bra ide att ha en höna till mamma. inte för att de inte ska bli tama utan för att de ska bli lugnare och tystare. jaga kommer de göra ändå. Och gör ditt bästa för att få dom så tama som möjligt. Annars kommer du inte i närheten av dom och de kommer inte att låta sej ens att fösas in.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser