Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pellets i vedspis  (läst 430 gånger)

Evasan

  • Inlägg: 1
    • Närke
Pellets i vedspis
« skrivet: 22 dec-23 kl 12:20 »
Yess Hejsan
Har läst runt angående pellets i vedkamin.Idag gjorde jag slag i saken.In till Jem/Fix köpte på mig pelletskorg,pellets 8mm,tändpåsar Ja jag drog till med tändbriketter också,Gör en utvärdering om vilket som funkar bäst o:)
Då jag har ringar som plattor på vedspisen så fick jag trassla lite innan jag fick in pelletskorgen.Fick till och med lyfta upp sidoplattan mellan plattorna(har 2 på min spis) innan jag fick in korgen..Skam den som ger sig Yess. Har ej använt askplattan,då det redan finns i vedspisen.Helt frälst...Det fungerar hur bra som helst..har en spisfläkt på vedspisen..den snurrar på som det gör då jag eldar med ved..ska kolla av hur länge det brinner och hur varm det blir..men allt över förväntan.Tack forumet här  Yess// Eva

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Pellets i vedspis
« Svar #1 skrivet: 22 dec-23 kl 12:41 »
Har du en nyare vedspis som tål pellets då den ger en mycket hetare låga. I värsta fall kan spisen spricka och slå sig av hettan om det är en gammal spis. Jag skulle inte elda pellets i vedspisen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Pellets i vedspis
« Svar #2 skrivet: 22 dec-23 kl 13:24 »
Beror på hur mycket luften kommer åt pelletsen. Jag har eldat pellet i en av kakelugnarna på den tiden pellets gick att köpa utan att man gick i personlig konkurs, och det brann lugnare och längre, så betydligt snällare mot kakelugnen än när jag eldade med ved.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Pellets i vedspis
« Svar #3 skrivet: 22 dec-23 kl 15:47 »
..och jag provade pellets i min kamin, i pelletkorg. Funkade inte då det krävs lite drag som ger skjuts åt förbränningen i korgen. Dock funkar det att slänga in en skopa pellets på glödbädd. Men i dagsläget kostar både ved och pellets mer än el så det är inget alternativ gör mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
javill, ChickenLady

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser