Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket plats tar saker å ting?  (läst 10490 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #20 skrivet: 25 apr-18 kl 12:38 »
Om du sätter in en WC stol i ett gammalt hus, hur ska nån veta att den inte funnits där från början?

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #21 skrivet: 25 apr-18 kl 13:45 »
Vi lever i ett fritt land, du får tycka vad du vill.

Det är lite lustigt: jag förknippar alternativ livsstil med kunnigt folk som vill leva 'nära naturen'. Andra definierar alternativ som att hitta ursäkter för att använda billiga skitlösningar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #22 skrivet: 25 apr-18 kl 13:48 »
Ja, om 30 år lär man ändå vilja göra om det mesta där och som sagt, hamnar man själv med rollator eller rullstol så har man nog fullt upp ändå med att lösa andra problem och ändra, är förmodligen mycket mer man vill ändra på i så fall ändå om den dagen kommer. (jag vet, därför att det hände en släkting när han drabbades av cancer, dock rätade det upp sig efter en tid så att han kunde komma upp ur den den sista tiden han var i livet, men han sade det gav en tankeställare och man såg vad som faktiskt behövde göras och inte bara en massa teorier och pappersregler, han var också en sådan som ville sätta igång med en gång... men han sade att en del blev sämre då och att det som fungerade bäst var enklare modifieringar, som ramper löst ovanpå trappan, en "holk" vid köksbänken, osv (han kunde använda armarna och själv svinga sig i och ur så han gjorde det mesta jobbet själv, mycket blev experiment... )).




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #23 skrivet: 25 apr-18 kl 13:49 »
Det är helt klart värt den extra kostnaden och tiden att göra saker och ting ordentligt, det har jag jag lärt den hårda vägen, jag har helt enkelt inte längre råd att bygga billigt... Men om man tänker till och lägger pengarna på kvalitet så blir det inte så mycket dyrare i slutänden när man summerar ihop det. Skiljer ofta inte mer än några tusen, vilket man med råge har igen i framtiden kan jag säga...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #24 skrivet: 25 apr-18 kl 19:08 »
Hållbara lösningar behöver inte vara så mycket dyrare än provisoriska med dåligt material, men dyrt är å andra sidan inte en garanti för hållbara lösningar.


Jag förknippar alternativ livsstil som den som inte den stora massan väljer, och då kan det vara att bo och verka på en segelbåt för tio miljoner likväl som att bo i tält i skogen och leva som en jägare/samlare. Att leva nära naturen behöver inte vara det enda alternativet, gatubarnen som lever i kulvertar och livnär sig på stöld har ju också ett alternativt liv.

Att konstruera sitt badrum alternativt går inte ihop med samhällets krav på att alla Svenssons, inklusive rullstolsburna sådana, skall kunna flytta in efter den alternative. Men då får ju den alternative ta den ekonomiska smällen och sälja till den begränsade skaran alternativa människor som kan tänkas vilja ha den förstes tokiga lösningar. Eller i extremfallet sälja tomten som byggbar med viss uppstädning.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #25 skrivet: 25 apr-18 kl 19:52 »
Fast även en alternativare blir väl gammal?  Eller kan skada sig?  Synd att behöva flytta för att man inte kan komma in eller gå på toa. Det är nog jobbigt nog ändå.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #26 skrivet: 25 apr-18 kl 20:12 »
Jo, men om man har byggt allt annat så det inte passar ett rullstolsliv, så vore det väl tokigt att just ha toaletten anpassad bara för att ifall?

Om jag blir så gammal och skröplig så jag behöver handikappanpassa huset här, så är det lättare att ställa en friggebod på gårdsplan om jag blir kvar. Och skulle någon annan i huset bli i behov av anpassade rum eller funktioner (typ hiss el dylikt) medans jag fortfarande är den som bygger här, så fixar jag det utan att blanda in kommunen.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #27 skrivet: 25 apr-18 kl 21:18 »
Ja så länge man fixar och donar i sitt hus finns ju ingen anledning att blanda in kommunen. Allt man inte behöver bygglov till kan man ju i princip göra precis som man vill.
Och allt annat också även om det kan bli lite bökigt om någon anmäler en.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur mycket plats tar saker å ting?
« Svar #28 skrivet: 25 apr-18 kl 23:17 »
Hållbara lösningar behöver inte vara så mycket dyrare än provisoriska med dåligt material, men dyrt är å andra sidan inte en garanti för hållbara lösningar.


Jag förknippar alternativ livsstil som den som inte den stora massan väljer, och då kan det vara att bo och verka på en segelbåt för tio miljoner likväl som att bo i tält i skogen och leva som en jägare/samlare. Att leva nära naturen behöver inte vara det enda alternativet, gatubarnen som lever i kulvertar och livnär sig på stöld har ju också ett alternativt liv.

Att konstruera sitt badrum alternativt går inte ihop med samhällets krav på att alla Svenssons, inklusive rullstolsburna sådana, skall kunna flytta in efter den alternative. Men då får ju den alternative ta den ekonomiska smällen och sälja till den begränsade skaran alternativa människor som kan tänkas vilja ha den förstes tokiga lösningar. Eller i extremfallet sälja tomten som byggbar med viss uppstädning.

Jo, det finns ju tex köksinredningar för nära 100kk som är rent ut sagt skräp, billiga material i stommarna som åldras fult, osv.
En gammal stomme från 60 talet kan faktiskt vara bättre om den är gjord i riktigt ramverk, sedan kan man göra om den med moderna luckor, osv.
Men byter man till ett ikea kök av spånskivor och vacumlaminat så blir det garranterat skit efter något tiotal år även om det går fortare att sätta upp, men det blir aldrig riktigt bra.
Att tex använda riktigt trä i stället för konstskivor skiljer tex nästan ingeting om man kör råspont där man skall måla, fräser till breda lister av brädor där det inte behöver vara fina specialprofiler, använder riktig färg, osv.
Har faktiskt ibland varit med om att färg för typ 99:- för en tioliters hink har varit vida bättre än färg för nära 200:- litern... om man vet vad man skall titta efter. men köper man skit färg så förstör man lätt hela arbetet och det ser ut som stryk oavsett hur noga man varit, osv, osv...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 3 användare
per.martinsson, xaelanar, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser