Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solrosfrösådd  (läst 2434 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Solrosfrösådd
« skrivet: 08 mar-08 kl 23:22 »
Kan man använda sig av de solrosfrön som säljs i 25-kilos säckar till frösådd? Eller är de behandlade på något vis som omintetgör eller missgynnar grobarheten. Eller är de kanske behandlade på nåt annat sätt som gör det olämpligt att använda som utsäde?

Funderar nämligen på att sprida lite (eller mycket) solrosfrön lite överallt på de upptrampade, leriga gärdena.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Solrosfrösådd
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 00:58 »
Det går bra !! Kanske hinner dom inte mogna till ordentliga frön, moderplantorna är säkert odlade på sydligare bredgrader, anpassade för längre säsonger, men fina blommor blir det säkert.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Solrosfrösådd
« Svar #2 skrivet: 09 mar-08 kl 09:57 »
Det går bra !! Kanske hinner dom inte mogna till ordentliga frön, moderplantorna är säkert odlade på sydligare bredgrader, anpassade för längre säsonger, men fina blommor blir det säkert.
Bra, för det är blommorna i första hand jag vill ha. För skönhet och för bina.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Solrosfrösådd
« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 21:20 »
Jag gjorde det förra året. Det blev enorm variation; höga och låga, små blommor och stora blommor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Solrosfrösådd
« Svar #4 skrivet: 12 mar-08 kl 18:12 »
Jag gjorde det förra året. Det blev enorm variation; höga och låga, små blommor och stora blommor.
Harvade du ner dem, eller slängde du dem bara lite hipp som happ?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

 

amarantus

  • Gäst
SV: Solrosfrösådd
« Svar #5 skrivet: 12 mar-08 kl 18:49 »
Jag har slängt allt från gojorna på högen som ska bli jord, och jisses va solrosblad det kommit upp nu :o Jättemånga i stora fång mitt på högen...bästa jag lägger över något så inte någon "Gubben" tar grepen och... :o
Undrar vilka hybrider det blir? FINA hoppas jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser