Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkonfoder  (läst 7201 gånger)

Anna.D

  • Inlägg: 278
kalkonfoder
« skrivet: 04 dec-04 kl 08:57 »
Här jag bor finns det inget färdigt kalkonfoder att köpa.Har blandat själv värpfoder,bland säd och solrosfrö.Är det rätt ?Eller har någon annan något tips?De får även kokt pasta och potatis/Anna.D

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:kalkonfoder
« Svar #1 skrivet: 04 dec-04 kl 09:12 »
Här jag bor finns det inget färdigt kalkonfoder att köpa.Har blandat själv värpfoder,bland säd och solrosfrö.Är det rätt ?Eller har någon annan något tips?De får även kokt pasta och potatis/Anna.D
Du blandar helt rätt. Färdigt kalkonfoder är för det mesta väldigt dåligt. Det är framtaget för att kalkonerna skall växa så snabbt som möjligt på så litet foder som möjligt. Resultatet blir ofta att benen inte hänger med i den övriga tillväxten och då går djuren sönder. Jag har en kompis som födde upp kalkoner under många år. Han slutade helt med färdigt kalkonfoder av ovan nämnda orsak. han blandade själv havre, korn och hönsvärpfoder. Benskörheten försvann helt och kanske kalkonernas vikt blev obetydligt mindre och tiden de växte en liten stund längre. Ju mera varierat foder - desto bättre hälsa för husdjuren - oavsett om de är fåglar eller människor.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kalkonfoder
« Svar #2 skrivet: 04 dec-04 kl 09:15 »
Vad bra,har varit lite orolig att jag gjort fel. :)/Anna.D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kalkonfoder
« Svar #3 skrivet: 06 dec-04 kl 15:46 »
Du har blandat bra och rätt. Egentligen är det rätt onödigt med värpfodret, sädblandningen räcker gott vintertid. Då de ska igång att värpa til våren kan du tillsätta lite torkade ärtor istället. Majskross är också bra som tillskott, men inte på blivande slaktdjur eftersom det ger ett löst kött.  Alger, kligröpe, linfröpellets, torkade nässlor, frukt och grönsaker är andra bra tillskott som ger vitaminer och mineraler vilka höjer immunförsaret och allmänkonditionen.
På min hemsida har jag skrivit om kalkonfoder att blanda själv. Välkommen dit att läsa om du vill   http://hos.sandnet.se/stackmurs
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

 

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kalkonfoder
« Svar #4 skrivet: 06 dec-04 kl 16:21 »
Hej Kikki
Det måste vara dig jag mailade när jag fick mina kalkon kycklingar.de blev sjuka och jag mailade och frågade dig tillråds,du hade rätt och de blev friska och nu är de 3 år till våren :)/Anna.D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kalkonfoder
« Svar #5 skrivet: 06 dec-04 kl 20:16 »
ja det var det. Kul att det gick bra med dem. Hur går det nu, ruvar de fram egna kycklingar, värper de bra, är de tama och snälla?

Kalkoner är så härliga djur och jag saknar dem så - dumma min skadade nacke som gör att jag inte kan ha sådana nu!!  :'(
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kalkonfoder
« Svar #6 skrivet: 07 dec-04 kl 06:22 »
De är jätte snälla så barnen  hjälper till att mata dem :)Hönan värper jätte bra ,men har problem med att tuppen trampar sönder äggen för hönan när hon vill ruva.Provade att sära på dem ,men eftersom jag bara har de två kalkonerna blev tuppen väldigt orolig och förtvivlad när han inte fick gå med sin höna.Så nu har det blivit att jag kläckt under dvärghöns och kläckare i stället.
Nu till våren ska jag ordna fler hönor så att han slipper att gå själv.Håller med att det är mycket trevliga fåglar :)/Anna.D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kalkonfoder
« Svar #7 skrivet: 07 dec-04 kl 12:24 »
Då jag började med kalkoner fick jag följande råd av en erfaren kalkonuppfödare:
* Lägg träägg under hönan och låt henne ruva dem medan du lägger kalkonäggen i en äggkläckare. Förse redet med en kant på ett par decimeter så hönan kan kliva över kanten för att gå ut och äta men så de små kycklingarna inte kan komma ut de första veckorna.
* Då kläckningen närmar sig och de börjat picka små hål i äggen - lägg ut ett eller ett par av dem under ena vingen på hönan OBS! Inte under bröstet som hos höns för kalkoner ligger ner riktigt med bröstet mot redesbottnen så då ligger hon sönder ägget utan under vingen så det får kläckas där - åtminstone första gången hon har kycklingar. En erfaren höna behöver man inte göra så med utan då kan alla kycklingarna få komma till henne då de är kläckta. De äldsta kycklingar som jag lade under höna var tre veckor gamla och hönan tog ändå emot dem. Kalkonhönor har enormt starka modersinstinkter och är suveränt duktiga mammor!
* Då alla äggen i kläckaren är kläckta ställs mat och vatten (i en pytteliten skål, så liten att en kyckling inte får plats i den) in till dem och en lampa sätts nära kläckaren så det blir ordentligt ljust därinne hos dem vilket befrämjar aptiten. Sedan får de små helst vara kvar därinne tills de börjat äta och dricka, eller i varje fall tills de är torra - vilket som är bäst beror mycket på temperaturen i kalkonhuset och årstiden.  Då de flyttas ut till kalkonhönan och läggs också under vingen på henne.
* Mat och vatten  ställs i framhörnen av redet och tegelstenar el. likn. ställs som en trappa utanför redet upp mot kanten så de kan ta sig in igen om de skulle komma äver kanten och ut. De ska däremot inte ha något på insidan för att hjälpas ut för är de så små att de inte kan komma över själva är de också för små att vara ute på golvet utan blir där snabbt nerkylda och dör. De är ju så ynkliga och ömtåliga de första veckorna. I början blir det en väldigt liv då hönan går ut och de små inte kan komma efter men det gör inget, hon går snart in igen och det ör varmare i redet n utanför. Så småningom är de starka nog att ta sig efter - det är då stenarna behövs för då de ska in igen är de llite kalla och trötta så då det är bra med hjälp så det inte behövs några stora hopp för att komma in.
Myten om den dumma klumpiga kalkontuppen som trampar ihjäl kycklingar och inte fattar att hönan värmer dem utan kliver på henne ändå och därmed krossar de små var felaktig, åtminstone med de kalkontuppar jag hade. De var väldigt snälla, försiktiga och skadade inte en enda kyckling. Ett år hade jag t.o.m. kaninhonor därinne som fick ungar i kalkonredena och även det  funkade bra. Alla gjorde gemensam sak av det hela så under kalkonhönorna fann jag även kaninungar som värmde sig och i kaninredena låg även kalkonkycklingar. Allt var lugnt, hur gulligt som helst och inte ett enda slagsmål. Vi skojade och sa att vi födde upp kalkiner det året. Kalkontuppen gick så oändligt försiktigt omkring bland alla dessa små kaninungar och kalkonkycklingar och ingen kom till skada!  :D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kalkonfoder
« Svar #8 skrivet: 08 dec-04 kl 08:35 »
Jag ska testa att lägga in kycklingarna till hönan.Jag tror inte att tuppen är stygg för de har gått ihop med en höna som hade små kycklingar och de hackade aldrig på dem.Det jag sett är att han är så glad i hönan att han lägger sig hos henne när hon ruvar och så trampar han på äggen.Eller hjälper kalkontuppen till att ruva?/Anna.D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kalkonfoder
« Svar #9 skrivet: 08 dec-04 kl 14:30 »
Nej, det gör han inte men däremot är han mycket mån om sina hönor så det förvånar mig inte om han lägger sig hos henne för att hålla henne sällskap och vara nära.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser