Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vara självförjande som vegan i Sverige  (läst 10933 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Vara självförjande som vegan i Sverige
« skrivet: 13 mar-19 kl 22:51 »
Jag undrar om det är någon vegan på detta forum som är uthålligt, d v s långvarigt, helt eller till övervägande del, självförsörjande med livsmedel genom odling och detta i Sverige.

Även odlare som man hört talas om.

Undrar över följande:
Vilka proteinrika grödor odlar man?

Hur gödslar man eller tillför / återbördar till jorden de näringsämnen som man avlägsnar genom odlingen?

Hur hanteras sk dåliga odlingsår?





biocandy

  • Inlägg: 15
  • aaaooooooh
    • Ångermanland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #1 skrivet: 14 mar-19 kl 00:01 »
Jag undrar också :-)

Ett par generösa äkta valnötsträd står högt på min önskelista. Har förstått att de är guld värt o ha. Kinesisk toon ska visst ha förhållandevis proteinrika blad. Bönor o ärtor?
:-)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #2 skrivet: 14 mar-19 kl 14:23 »
Veganer är vanligast i stan...

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #3 skrivet: 14 mar-19 kl 14:49 »
Nu är du obstinat skogaliten.
Det är ingen som undrat var veganer är vanligast.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

piggetröska

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #4 skrivet: 14 mar-19 kl 15:06 »
Har ingen betydelse om veganmaten odlas i stan eller på landet, det är HUR den odlas så att självhushållningen är hög eller 100%, under längre tid.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #5 skrivet: 14 mar-19 kl 15:07 »
Veganer är vanligast i stan...
Nej dom är vanligast i Indien  ;D

piggetröska

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #6 skrivet: 14 mar-19 kl 15:23 »
Nej dom är vanligast i Indien  ;D

OK, om man ser till hela planeten.

Men nu har ju det här forumet en inriktning på självhushållning i Sverige. Att vi sedan ev importerar veganmat från Indien är en annan fråga.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #7 skrivet: 14 mar-19 kl 16:27 »
Nu är du obstinat skogaliten.
Det är ingen som undrat var veganer är vanligast.

Bara lite grann obstinat...

Men jag menar egentligen att alla former av egen självförsörjning är rätt marig om man bor i stan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #8 skrivet: 14 mar-19 kl 20:12 »
Vi är självförsörjande på grönsaker, rotsaker, frukt och potatis. Vi köper inte mycket mat, jag tror att vi är självförsörjande till 80 %. Vi hade hönor fram till i fjor våras, dom gav oss ägg och inte minst viktigt gödsel. Vi har hushållskompost som ger mer än tre gånger så mycket i år när det inte först ska vara foder till hönorna. Vi har löv blast och gräskompostering. Vi tar inte någon näring utifrån. Vi odlar; bondböna, störbönor, buskbönor, bruna bönor, gröna ärtor och sockerärtor. Dvs en massa olika bönor och ärtor. Som ger oss mer än nog av det protein som vi behöver, men vi är laktovegetarianer så vi köper ost, smör, och andra mjölkprodukter. Vi lägger ned mycket arbete på att frysa, torka och på annat sätt förvara skörden. Vi har varit självförsörjande till stor del i 30 år.
  I fjor var det svårt med odlingen eftersom det var varmt, torrt och ont om vatten. Så det blev mycket körande ned till Ljungby för att hämta åvatten. Skörden blev ändå skaplig. Vi har ju så många olika sorter så ofta kan det kompensera varann. I fjor blev det tex inga bruna bönor, ingen broccoli, men gott om störböna och grönkål.
kretslopp

piggetröska

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #9 skrivet: 14 mar-19 kl 21:05 »
Tack för svar!

80% självförsörjning är en hög siffra.

Men ni är laktovegeterianer, inte veganer!

Intill nyligen har ni också ätit ägg och använt gödseln från hönsen som värpte dessa.

Jag är inte själv vegan, men som jag fattat det så om man är det så handlar det inte enbart om att inte äta djur eller fisk, utan också om att inte hålla något djur fånget för att ta tillvara gödseln. Ett ägg som man hittar i naturen kan vara befruktat, därför äter man det inte.

Att Indien har många veganer har nämnts i tråden. Hur dessa förhåller sig till att man tar tillvara gödseln från icke fängslade djur vet jag inte.
I Indien skall finnas många fria kor. Samt elefanter. Jag har läst att när elefanter tömmer tarmen så är volymerna stora.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #10 skrivet: 14 mar-19 kl 21:44 »
Såvitt jag förstår är många Indier laktovegetarianer, snarare än veganer.

Hinduerna äter inte kon, men nyttjar dess mjölk, och som nämndes, används gödseln.
Alltså man konsumerar mjölk, youghurt m.fl. mjölkprodukter.

Långt ifrån alla indier är hinduer...

Att man inte äter  så mycket av "andra djur" (än kon) är inte en ideologisk eller religiös ståndpunkt, utan handlar mer ekonomi.

De som har råd äter animaliskt, förutom för de grupper som av religiösa skäl avstår från vissa djur eller djurbaserade produkter.

Det går ju att äta lamm, höns/ägg eller gris, om ens religion tillåter det, och man har råd.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #11 skrivet: 15 mar-19 kl 11:42 »
Vad vill du göra? Odla själv? Det är bara att sätta igång! Är du vegetarian nu? Om du vill bli det är det enklare än du tror. Om du gör en dagbok på vad du äter,  när du äter som vanligt, under en månad. Sen plockar du bort det animaliska i varje rätt. Nu ökar du upp dom tillbehör och grönsaker med några nya. Vipps så har du en bra vegetarisk meny. För dom flesta rätter är lätta att göra om.
kretslopp

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #12 skrivet: 15 mar-19 kl 13:48 »
Jag undrar om det är någon vegan på detta forum som är uthålligt, d v s långvarigt, helt eller till övervägande del, självförsörjande med livsmedel genom odling och detta i Sverige.

Även odlare som man hört talas om.

Undrar över följande:
Vilka proteinrika grödor odlar man?

Hur gödslar man eller tillför / återbördar till jorden de näringsämnen som man avlägsnar genom odlingen?

Hur hanteras sk dåliga odlingsår?

Protein finns i de flesta livsmedel men extra mycket i baljväxter och nötter.
Bönor av olika sorter, ärtor av olika sorter, hassel och valnöt kanske vore en bra början i det här klimatet. Som vegan är protein sällan ett problem såvida en inte äter väldigt lite eller extremt ensidigt.

Gödsla med blötlagda nässlor eller vallört och hushållets urin och fekalier. Urin späds 9 delar vatten 1 del urin och kan användas direkt, fekalierna komposteras eller grävs ner väldigt djupt. Täckodling med halm och/eller gräsklipp eller vad som finns tillgängligt, djupbäddar, hushållskompost och/eller annan kompost.

Blir nog inga generellt usla skördar med dylika metoder, ett och annat går väl åt skogen men det gör det ju alltid oavsett odlingsmetod.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

piggetröska

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #13 skrivet: 15 mar-19 kl 17:14 »
Vad vill du göra? Odla själv? Det är bara att sätta igång! Är du vegetarian nu? Om du vill bli det är det enklare än du tror. Om du gör en dagbok på vad du äter,  när du äter som vanligt, under en månad. Sen plockar du bort det animaliska i varje rätt. Nu ökar du upp dom tillbehör och grönsaker med några nya. Vipps så har du en bra vegetarisk meny. För dom flesta rätter är lätta att göra om.
Om jag hade velat bli vegeterian och haft svårigheter i detta så hade jag valt att starta den här tråden i avdelningen Liv och hälsa.
Obs! Återigen, min frågeställning utgår inte från vegeterianism, utan veganism.

En fråga som diskuteras  mycket idag i samhället är klimathotet. Denna debatt återkommer på det här forumet.
Ofta framförs i debatten att mjölk och kött konsumtion är mycket stora bovar när det gäller klimatutsläpp. Företrädare för veganrörelsen och djurrättsaktivister säger att detta är ytterliggare ett argument för sin kosthållning.

Samtidigt säger andra företrädare i debatten att Sverige och västvärlden, av både klimatskäl och rättviseskäl, inte kan fortsätta importera stora mängder växtprotein från tredje världen.

Därför tycker jag trådens fråga är viktig, både ur nationell synpunkt och ur självhushållningsperspektiv.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #14 skrivet: 15 mar-19 kl 17:29 »
En grisbonde som nu kan sova gott utan dåligt samvete...  Yess  .... https://www.aftonbladet.se/debatt/a/1Qw6K/jag-gick-fran-att-vara-grisbonde--till-vegan

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #15 skrivet: 15 mar-19 kl 17:42 »
...
En fråga som diskuteras  mycket idag i samhället är klimathotet. Denna debatt återkommer på det här forumet.
Ofta framförs i debatten att mjölk och kött konsumtion är mycket stora bovar när det gäller klimatutsläpp. Företrädare för veganrörelsen och djurrättsaktivister säger att detta är ytterliggare ett argument för sin kosthållning.

Samtidigt säger andra företrädare i debatten att Sverige och västvärlden, av både klimatskäl och rättviseskäl, inte kan fortsätta importera stora mängder växtprotein från tredje världen.
...
Tycker nog din fråga har kantrat över till en något politisk sfär? Jag uppfattade frågan som att du ville ha tips eftersom tråden ligger under Övrigt om odling  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #16 skrivet: 15 mar-19 kl 17:53 »
Ofta framförs i debatten att mjölk och kött konsumtion är mycket stora bovar när det gäller klimatutsläpp. Företrädare för veganrörelsen och djurrättsaktivister säger att detta är ytterliggare ett argument för sin kosthållning.

Samtidigt säger andra företrädare i debatten att Sverige och västvärlden, av både klimatskäl och rättviseskäl, inte kan fortsätta importera stora mängder växtprotein från tredje världen.

Därför tycker jag trådens fråga är viktig, både ur nationell synpunkt och ur självhushållningsperspektiv.

Jag tycker också att frågan är viktig.

Lite fördomsfullt skulle jag nog säga att många veganer är dåligt pålästa om klimat, miljö och näringslära.
Vad jag förstår är man vegan främst av tre anledningar:
1) Moraliskt - det är fel att döda eller utnyttja andra varelser.
2) Politiskt - jorden kan bara föda alla om alla är veganer.
3) Näring - vegansk mat är det mest hälsosamma för människan.

Tyvärr haltar det på alla punkter, för
1) även monokulturer har ihjäl andra varelser (småkryp och mikroorganismer).
2) det finns studier som säger att jorden kan föda alla med ekologiska råvaror.
3) läs vilken näringstabell som helst, animalierna kommer överst i listan. Dessutom är animaliskt protein, järn, B12 och omega 3 betydligt mer lättupptagligt för människan.

Om jag skulle bli självförsörjande vegan i mellersta-norra Sveriges inland skulle jag satsa på potatis, kålrötter och andra tunga rot- och grönsaker. Sen försöka festa till det med bär och svamp från skogen.

Men efter en tid skulle jag bli både hungrig, gnällig och må dåligt. Min kropp behöver animaliskt fett och animaliskt protein för att kunna orka odla den vegansk maten. :-)
« Senast ändrad: 15 mar-19 kl 18:00 av Kalla »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #17 skrivet: 15 mar-19 kl 17:58 »
Ja piggetröskas fråga är väl inte politisk, även om politik kan styra frågan.

Kan man på ett hållbart sätt, antingen som familj eller hela landet, klara livsmedelsförsörjningen enbart med inhemska vegetariska produkter?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #18 skrivet: 15 mar-19 kl 18:05 »
Protein finns i de flesta livsmedel men extra mycket i baljväxter och nötter.
Bönor av olika sorter, ärtor av olika sorter, hassel och valnöt kanske vore en bra början i det här klimatet. Som vegan är protein sällan ett problem såvida en inte äter väldigt lite eller extremt ensidigt.

Gödsla med blötlagda nässlor eller vallört och hushållets urin och fekalier. Urin späds 9 delar vatten 1 del urin och kan användas direkt, fekalierna komposteras eller grävs ner väldigt djupt. Täckodling med halm och/eller gräsklipp eller vad som finns tillgängligt, djupbäddar, hushållskompost och/eller annan kompost.

Blir nog inga generellt usla skördar med dylika metoder, ett och annat går väl åt skogen men det gör det ju alltid oavsett odlingsmetod.


Men den sortens gödsling fungerar inte för jordbruk! Sådant kan fungera i småskalig odling, men jag har inte hittat någon som långsiktigt odlar på så sätt, eller odlar för avsalu.

Nässelvatten till 100 hektar???

Mänskliga fekalier eller urin är också en total omöjligt p.g.a. innehållet av medicinrester, och det andra stora hindret för att kunna använda rötslam från reningsverken är innehållet av tungmetaller.

Att man kan odla mindre mängder med med för det svenska klimatet svårodlade grödor som många sorters bönor, är det ingen som betvivlar, det är betydligt svårare med valnöt, den fungerar bara i de södraste delarna av Sverige.
Hassel går heller inte hur långt norr ut som helst.

Och det handlar bara delvis om odlingssäsongens längd, det handlar också om att vissa växter trivs inte när man har de långa dagarna som vi har.

Sojaböna är ett typexempel, som har svårt med våra långa dagar. förutom problem med härdigheten.

Men huvudfrågan om det finns något exempel på fullt ut självförsörjande veganer i Sverige (odlar all sin mat själva, utan att köpa från mataffären), och hur de i så fall bär sig åt.

Jag har har inte stött på någon självförsörjande vegan. Frågan har ställts på forumet tidigare. Då dök det inte heller upp någon.

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #19 skrivet: 15 mar-19 kl 22:19 »
Tycker nog din fråga har kantrat över till en något politisk sfär? Jag uppfattade frågan som att du ville ha tips eftersom tråden ligger under Övrigt om odling  ;)

Att tråden ligger under Övrigt om odling är nästan helt orsakat av dig som moderator i tavlan Liv och hälsa, tråden Äta kött?.
Så fort tråden där  tangerade klimataspekter kom det tillsägelser från dig.

För att diskussionen skulle kunna fortsätta startade jag tråden i den här tavlan.

Innan jag gjorde det skrev jag till Petter B och frågade om det ev fanns möjlighet att skapa en tavla för Klimatfrågor.
Han svarade att Klimatfrågan var viktig men att han tyckte att den inte skulle ha en egen tavla utan klimataspekten skall kunna finnas med i alla trådar alla tavlor.

Nu vet jag inte om detta var ett nytt beslut eller om policyn funnits länge. Ifall det senare, så har det helt klart inte fått tillämpas i nämnda tråd i tavlan Liv och hälsa.

I sig förstår jag inte din åsikt om veganodling och dess koppling till politik. Vad jag vet så råder det i Sverige politisk enighet om klimathotet, förutom ett parti  långt på högerkanten.
Likaledes så har landets förmåga, eller snarare oförmåga, till självförsörjning uppmärksammats mycket på senare tid.
Vad jag vet så har inga politiska partier i Sverige några synpunkter på vilka livsmedel som medborgarna odlar eller inte odlar, eller vilken diet de håller. Så länge som ingen annan far illa, t e x barn.

Jag har inga ekonomiska intressen i mjölk o kött industrin, äger inga djur.
« Senast ändrad: 15 mar-19 kl 22:25 av piggetröska »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser