Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med örtagård i fjällen!  (läst 7395 gånger)

Fjällmor

  • Inlägg: 17
    • Lappland
    • Hemma
Hjälp med örtagård i fjällen!
« skrivet: 20 mar-08 kl 13:54 »
Hej alla kloka!

Förra året började jag anlägga min köksträdgård. I år ska örtagården påbörjas...  :D Jag bor i södra Lapplandsfjällen så det är spännande att se vad som går!
Jag har tänk mig tillgodose familjens behov av örter till både mat och huskurer och vill gärna ha inspiration... har ni förslag?

Tack på förhand!
/Fjällmor
Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till min vedspis!

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 20:22 »
Hej Fjällmor!
Om du har möjlighet så besök Fjällträdgården i Jokkmokk. Den är väl värd att se och ger mycket inspiration.
Min erfarenhet säger mig att du kan odla i princip allt som vi odlar i södra Sverige. Skillnaden är att en del plantor får du ta upp och övervintra inomhus/frostfritt. En del örter räcker att du täcker dem väl. För snön skyddar till skillnad för oss här nere då det fryser och töar om vartannat. Så odla vad du är sugen på och behöver i medicinväg. Allt går!

Berätta gärna hur det går för dig!

Ps Om du har "tung" jord så blanda gärna upp med sand. Det gillar örterna! Ju sämre jord, desto större läkekraft.

Fjällmor

  • Inlägg: 17
    • Lappland
    • Hemma
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #2 skrivet: 22 mar-08 kl 14:19 »
Allt går!

 ;D Jo så säger vi här: He' gå visst!  ;D

Tack för tipset om sanden. Jag har nästan bara sand i marken här på min "kulle" så då kör jag på den.

Jokkmokk är en bit bort  8) men vi har pratat om att fara dit så snart minstingen (9 veckor) orkar åka. Har du varit där..?
Tänk så fantastiskt det är att få leva sin dröm!  :D

/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till min vedspis!

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 17:02 »
Chooo.....har varit i Jokkmokk några gånger. Jag har två favvoplatser där och det är Samemuséet Ájtte o Fjällträdgården. Så de kan jag rätt bra innan och utan. Åker upp varje år och vandrar i fjällen och de senaste åren har jag utgått från Kvikkjokk. Örter finns det gott om i fjällvärlden! Men det vet du förstås redan :)

Fjällmor

  • Inlägg: 17
    • Lappland
    • Hemma
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 20:41 »
Örter finns det gott om i fjällvärlden! Men det vet du förstås redan :)

Jo, men jag är inte så insatt.. än  :-[ Men vill förtvivlat gärna bli! :)

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till min vedspis!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #5 skrivet: 25 mar-08 kl 21:01 »
Rosenrot borde väl passa ypperligt i din trädgård!? Kvanne?

En av mina favoriter är libbsticka, och den borde klara sig som perenn även hos dig, tror jag. Valerianan är väl också tålig - och ståtlig!

Jag föredrar perenner... och väntar på att se hur min citrontimjan och lavendel har klarat vintern (zon 6) ;)


Landsflykting i storstan...

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 04:35 »
Exempel på vilda samiska medicinalväxter. En del går säkert att flytta till sin trädgård. De växer i väldigt olika terräng dock.
Fjällgröna, Fjällviol, Björntolta, Fjällskära, Fjällskråp, Ripbär, Mjölkört, Stensöta, Isladslav, Torsklav, Fjällsyra, Fjällsippa, Rödblära, Ögontröst, Enbär, Björkblad, Rölleka, Manlav, Rönn, Blåbär, Hägg, Rödklöver, Åkerfräken, Daggkåpa, Gullris, Fjällgentiana.

emmyjane

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #7 skrivet: 21 apr-13 kl 12:52 »
Janne h:
Varifrån vet du att de är samiska läkeväxter? Kan du rekommendera någon bra bok om dem och hur samerna använde dem och till vad? / Emma

boltgirl

  • Inlägg: 36
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #8 skrivet: 21 apr-13 kl 13:46 »
Mitt tips får vara att läsa på om de örter du ska ha in, och sätta dem på platser i trädgården där de skulle trivas naturligt. Utöver det så kan man blanda ner smågrus i jorden för dränering, för att ge rötterna lite mer luft, och att tillsätta spårämnen. Själv köper jag Rockdust från Sneckenströms ekohandel (allt de har är ekologiskt och etiskt tillverkat/samlat), samt även mycel, för att ge plantorna bästa möjliga chans att överleva. Det funkar hittills!

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hjälp med örtagård i fjällen!
« Svar #9 skrivet: 21 apr-13 kl 14:54 »
Janne h:
Varifrån vet du att de är samiska läkeväxter? Kan du rekommendera någon bra bok om dem och hur samerna använde dem och till vad? / Emma

Han har tyvärr inte varit inloggad på två år...  :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser