Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?  (läst 15316 gånger)

Zingon

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« skrivet: 20 jan-16 kl 16:54 »
Hallå !

Jag sitter i valet och kvalet om jag ska behålla jobbet eller inte.. Jobbar på mjölkgård, heltid, 06-15 mån-tors och 09-18 på fredagar.

Det finns några orsaker till att jag tänker på att sluta, men främsta orsaken är nog lönen.

Visst är jobbet slitigt, men det är samtidigt ett roligt jobb tycker jag. MEN, grejen är den att jag skulle kunna utbilda mig till någonting mindre slitsamt och få så mycket mer i lön.

Jag får 17000 månadslön, ca 13.500 efterskatt, samma inkomst skulle jag ha om jag pluggade och fick bidrag av CSN, det känns inte värt alls om jag ska vara ärlig.. Jag älskar mitt jobb, men är det värt att kämpa och slita så mycket för samma inkomst som jag skulle ha som student?

Jag undrar hur mycket ni som anställda får i lön eller hur mycket ni som arbetsgivare betalar, för att få ett litet hum om ifall det är jag som är "greedy" eller om denna lönen är normal. Hoppas på svar från någon iaf, tack!

Rubensgården

  • Gäst
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-16 kl 18:01 »
Kan inte förstå hur du ska kunna få den inkomsten och plugga samtidigt? Varför plugga om du ändå kan få ett jobb med samma inkomst? Vad du vill göra i livet kan bara du bestämma.

Zingon

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-16 kl 18:13 »
Alltså, jag får 13.500 nu av att jobba, skulle jag sluta och börja plugga istället så får jag under pluggtiden samma summa med CSN+bidrag (bostadsbidrag, barnbidrag, underhåll).
Då skulle jag kunna utbilda mig till något som ger bättre lön i framtiden vilket verkar vara ett bättre alternativ.. Jag skulle gärna vilja jobba kvar men känns som att lönen är för låg.. därför ville jag gärna höra lite av andra som jobbar med samma sak så jag får veta om jag ligger på en normal lön eller för låg.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-16 kl 18:15 »
Hallå !

Jag sitter i valet och kvalet om jag ska behålla jobbet eller inte.. Jobbar på mjölkgård, heltid, 06-15 mån-tors och 09-18 på fredagar.

Det finns några orsaker till att jag tänker på att sluta, men främsta orsaken är nog lönen.

Visst är jobbet slitigt, men det är samtidigt ett roligt jobb tycker jag. MEN, grejen är den att jag skulle kunna utbilda mig till någonting mindre slitsamt och få så mycket mer i lön.

Jag får 17000 månadslön, ca 13.500 efterskatt, samma inkomst skulle jag ha om jag pluggade och fick bidrag av CSN, det känns inte värt alls om jag ska vara ärlig.. Jag älskar mitt jobb, men är det värt att kämpa och slita så mycket för samma inkomst som jag skulle ha som student?

Jag undrar hur mycket ni som anställda får i lön eller hur mycket ni som arbetsgivare betalar, för att få ett litet hum om ifall det är jag som är "greedy" eller om denna lönen är normal. Hoppas på svar från någon iaf, tack!

Har haft samma funderingar som du för 18 år sen.. Var utbildad till, och arbetade som, lantbruksarbetare för att jag tyckte det var förbannat roligt. Men 1998 insåg jag att det kallet bara tillät en typ alkiskägenhet i stan eller möjligtvis ett litet sketet torp på gården jag jobbade. Att få lån eller kunna göra något nämnvärt annat än gratis friluftsliv på den lediga tiden var bara glömma. Enda sättet att få ihop lite pengar var att jobba övertid som satan. Därtill i såg jag efter en slitsam period på hösten att jag faktiskt inte träffat en endaste människa på 2 veckor annat än min arbetsgivare. Bara hem till lägenheten på kvällen, göra matsäck, sova, tillbaka till jobbet osv 14 dagar i sträck.

Så jag tänkte om..

Jag gjorde en 10-årsplan. I grova drag gick planen ut på att skaffa ett jobb där jag kunde tjäna pengar utan att slita ihjäl mig för att kunna lyfta en lön som innebar att jag kunde få ett lån till en mindre gård. På så sätt kunde jag ändå få göra det jag tyckte var roligt på min fritid, nämligen att sköta en gård.

Så jag kollade upp slappa yrken med hög lön, på den tiden var det arbete med datorer, och det gäller nog till viss del fortfarande. Så jag läste på komvux för att få högskolebehörighet, sedan blev det högskolan för datorutbildning. Efter det arbete som systemutvecklare. Det ihop med några lägenhetsaffärer gjorde att min 10-årsplan faktiskt fungerade. 2008 köpte jag en gård ihop med min fru. Så nu har jag ett relativt slappt systemutvecklarjobb och sköter en liten gård på fritiden. Visst hade man velat ha mera gårdstid men jämfört med hur mitt liv var innan 1998 så är det en oerhörd förbättring.

Så ta du och gör en livsplan, säg upp dig och kör stenhårt. Det jobbet du har nu kommer att bli jävligt tungt när du blir äldre, och pensionen bit inte rolig att leva på heller.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

 

Rubensgården

  • Gäst
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #4 skrivet: 20 jan-16 kl 18:32 »
Tänk för jag reflekterade just över min yrkeskarriär. Ligger nu på Scandic på tolfte våningen i ett Superiorrum samtidigt som jag har utsikt mot Bergen. En bit bort ser jag bergsbranten där jag bodde i tält vid jobbsökning 1998. Då fick jag betala boendet själv. Nu får jag betalt. Har satsat på ständig förbättring och att aldrig ta samma jobb två gånger. Mina arbetsgivare har stått för utbildningen. Men åter igen är det individen som behöver komma på vad som är bäst.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-16 kl 19:18 »
Alltså, jag får 13.500 nu av att jobba, skulle jag sluta och börja plugga istället så får jag under pluggtiden samma summa med CSN+bidrag (bostadsbidrag, barnbidrag, underhåll).

Hur räknar du nu? Barnbidrag och bostadsbidrag får du väl oavsett om du är student eller ej? Även underhåll? Det som är bidragsdelen när man pluggar är ca 3000kr/mån så det är vad du ska jämföra dina 13500kr med. Sen kan man ta studielån av CSN men det är ingen inkomst utan ett lån. Du kan liksom inte låna pengar till ett hus och säga till banken att du lever på CSN-lån. Dessutom får du bara låna om du klarar av dina kurser.
Vad har du tänkt att plugga till? Många högskoleutbildningar ger låg lön så inte lönt att plugga till det,  medans det finns andra yrken som ger bra lön utan att de kräver högskoleutbildning.
 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-16 kl 20:06 »
Jag tycker lönen verkar extremt låg. Jag försökte kolla upp vad som är avtalsenlig lön. Men verkligheten tycks ha ändrats en del sen jag några gånger jobbade som lantarbetare och i andra arbetarjobb.

Tyvärr verkar det som de stackars djurskötarna och andra lantarbetare hamnat i Kommunal:
https://www.kommunal.se/yrke/djurskotare
Jag tror inte det är bra. Extremt låglöneförbund förmodar jag. När jag försöker hitta uppgifter om avtalsenlig lön på Kommunals sidor är det svårt. Tydligen varierar avtalsenlig lön med arbetsplats nuförtiden. Jag läser om lägstalön här:
https://www.kommunal.se/svar/vad-ar-lagstalonen-i-mitt-yrke
Det står bl.a. så här:
”Flera olika saker påverkar vad som är lägstalönen inom ditt yrke. Många tror att man som till exempel undersköterska med ett visst antal år i yrket har rätt till en viss lön. Men så enkelt är det inte, eftersom kollektivavtalen varierar mellan olika arbetsgivare.”
Det står även att man kan kontakta facket för uppgift om vad som gäller på ens företag.

Man kan dock få uppgifter på lönestatistik.se. (Där kan man även läsa annonser om att dejta Thaikvinnor m.m.) Här är sidorna för djurvårdare/djurskötare och lantarbetare:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Djurvardare--djurskotare-1592
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Lantarbetare-3455
För djurvårdare/djurskötare får jag bl.a. fram:
Medellön 19279 kr, medianlön 19000 kr (hälften tjänar alltså max 19000).
Lönerna varierar en del med län.
Det finns även ett stapeldiagram över lönefördelning längre ned på sidan.
Din lön 17000 ligger ungefär på den lägre fjärdedelen eller femtedelen. Noggrannare än så går inte att utläsa.
Lägsta registrerade lön för djurvårdare/djurskötare är extremt låga 10 000 kr och gäller en 20-årig kvinna med 2 års erfarenhet i ett privat företag.
Män tjänar i genomsnitt lite mer än kvinnor, är lite äldre och har lite längre erfarenhet.
Statistiken säger märklig nog inget om utbildning.

Jag tycker det ligger mycket i vad Halte skriver. Jag drog själv liknande slutsatser en gång i tiden. Jag är i huvudsak nöjd med utfallet men är ändå inte säker på att jag valde rätt. Det beror så mycket på. Mitt val betingades inte heller främst av lönen utan att jag ville bli min egen, om än på mycket liten gård eller självhushåll. Jag roades inte av att vara någon annans utförare, om jag inte fick jobba mycket självständigt eller ta kvalificerad del i beslutsfattandet. Ett tag hade jag denna möjlighet (och en mycket låg lön, mycket lägre än din). Då var det bra. Men när detta började beskäras sökte jag mig vidare.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-16 kl 21:41 »
ja vad finns att säga... Är 20 år, har 100 kr i timmen och köpte min egna gård när jag var 19... Allt går om man är berädd att jobba hårt och tror på vad man gör!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #8 skrivet: 29 jan-16 kl 06:38 »
Två frågor:
1: Är du med i facket? Det är en bra idé att vara med!
2: Har arbetsgivaren kollektivavtal? Har hen det, får du extra förmåner som t ex tjänstepension som kan hjälpa dig senare i livet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #9 skrivet: 29 jan-16 kl 11:52 »
Jag har flera gånger försökt mig på att jobba med min hobby (sånt som jag ser som kul att hålla på med). Det har varje gång mynnat ut i att jag inte har haft vare sig tid, råd eller intresse att hålla på med hobbyn på fritiden. Så jag vände på det och utbildade mig till något som jag inte hade intresse av, inte förstod mig på, men som man kan tjäna mycket pengar på. Nu har jag ett jobb som jag finner intressant och utmanande de flesta dagar och så gör jag det som interesserar mig på fritiden. Jag har också kunnat gå ner till 75% arbetstid och därmed fått mer tid till det jag brinner för. Men jag söker fortfarande, just nu efter ett jobb som ligger närmare landsbygd med hyffsade gårdspriser så att jag kan göra ännu mer av det jag gillar.

Det är min historia. Hur du väljer att gå vidare med ditt liv måste du själv klura ut. En sak är säker: Mjölkbranchen ser inte ut att bli bättre inom överskådlig framtid, så någon penningkalv :) lär det inte bli varken för dig eller för din arbetsgivare.

MVH
Magnus

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #10 skrivet: 29 jan-16 kl 22:08 »
Vilken intressant tråd. Jag har harvat fram på ett lågavlönat astråkigt skitjobb i över tre år, och hade tänkt göra det framöver, eftersom alternativet är att plugga till något, och min bild av verkligheten är "det går inte att plugga till något man inte är intresserad av". Men nu ser jag att flera i tråden har lyckats med det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sneksnex

  • Gäst
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #11 skrivet: 29 jan-16 kl 23:23 »
Ni som rekomenderar att vara med i facken, vad är det ni menar skulle bli bättre av det?
Jag har alltid varit med i facket pga inkomstförsäkringen. Ett par ggr har jag försökt få hjälp då jag känt mig felbehandlat etc men det har aldrig funnits nått intresse alls att ta tag i "problem".

En gång gick jag på ett av lokala klubbens möten, fokuset för mötet var smörgåstårtan de köpt...

Facken kan inte hjälpa nån med något i min erfarenhet, det är inte som förr att man går ut i strejk etc, alla de möjlighetern är för längesedan bortförhandlade.

Tror ni helt seriöst att något fackförbund skulle kunna hjälpa en enskild individ att få högre lön? =) Det har jag svårt att se.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #12 skrivet: 30 jan-16 kl 00:02 »
Ett par ggr har jag försökt få hjälp då jag känt mig felbehandlat etc men det har aldrig funnits nått intresse alls att ta tag i "problem".
En gång gick jag på ett av lokala klubbens möten, fokuset för mötet var smörgåstårtan de köpt...

Jag har liknande erfarenhet. Fick ingen hjälp av facket när jag blev felbehandlad så då gick jag ur facket för de gör ju ändå ingenting för sina anslutna. Sen kort därefter jobbade jag på en annan arbetsplats och då blev vi bjudna på tårta för en kollega i arbetslaget hade blivit utvald av facket till "årets trevligaste kollega" så han hade fått en tårta av sitt fackförbund. Det var en annan medarbetare som hade nominerad honom för han spred så god stämmning på jobbet. Ja nånting måste de väl göra för alla fackavgifter de samlar in.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #13 skrivet: 30 jan-16 kl 18:49 »
Men ho-ho?? Här kommer det klassiska gnället om att "dom i facket" inte gör något. Vitsen med en fackförening (eller någon helt annan förening för den delen) är inte att föreningen ska agera jultomte åt medlemmarna. En får den fackförening en förtjänar, och om en inte själv vill vara aktiv och göra skillnad kan en inte begära att någon annan ska vara det heller.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sneksnex

  • Gäst
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #14 skrivet: 30 jan-16 kl 20:37 »
Men ho-ho?? Här kommer det klassiska gnället om att "dom i facket" inte gör något. Vitsen med en fackförening (eller någon helt annan förening för den delen) är inte att föreningen ska agera jultomte åt medlemmarna. En får den fackförening en förtjänar, och om en inte själv vill vara aktiv och göra skillnad kan en inte begära att någon annan ska vara det heller.


Nä alltså, man betalar ju en avgift för att få hjälp av facket. Klart man ska kunna begära att få hjälp.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #15 skrivet: 31 jan-16 kl 00:17 »



Nä alltså, man betalar ju en avgift för att få hjälp av facket. Klart man ska kunna begära att få hjälp.

Huh? Nu har du missuppfattat något, den avgiften går ju till ledningens spritfester... (eller som de själva säger "vi representerar med måtta", jag skulle vilja se notan när de släpper loss)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #16 skrivet: 31 jan-16 kl 01:46 »
Det finns olika fackföreningar.  Men, det så klart, om ingen jobbar i en förening, så blir förstås föreningen dålig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: HJÄLP! Hur mycket får du som djurskötare i lön?
« Svar #17 skrivet: 31 jan-16 kl 09:03 »
Det här med Kommunal är verkligen hemskt, men det är bra att det kom upp till ytan!
För den vanliga fackföreningsmedlemmen som inte får supa eller lyxbo som förmån, finns det ändå många fördelar med att vara med i facket. Det här med kollektivavtal t ex, som jag nämnde innan. Det som står i avtalet är en överenskommelse mellan arbetsgivarföreningen/arna och fackföreningen/arna. Och den som inte är med i facket alt jobbar åt en arb.givare som inte är föreningsansluten, omfattas alltså inte av kollektivavtalet. I avtalet finns överenskommelser om löner och löneförhöjningar (den som inte är ansluten kan alltså inte räkna med att få del av de löneförhöjningar som fackmedlemmarna får), förmåner som föräldrapenningtillägg, kanske extra semesterdagar, och hur mycket arbetsgivaren ska betala in till din tjänstepension. Är arb.givaren schysst kanske en svartfot kan få löneförhöjning och tjänstepension, men det är inget att räkna med.
Och det jag menade ovan, var att den som går in som medlem i en fackförening själv borde ta ansvar och engagera sig och lära sig mer. Även om det inte är lätt. Har själv varit arbetsplatsombud, och vet med mig att det var många som satt i fikarummet och hade åsikter om vad vi skulle ha i lön - men det var ALDRIG någon som ville följa med mig in i förhandlingsrummet och sätta sig ner mitt emot VD:n när det var skarpt läge...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser