Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grismat  (läst 7570 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
Grismat
« skrivet: 05 jun-18 kl 10:12 »
Någon när som har vanliga slaktsvin? Hur matar ni dom i så fall? Här har vi haft stallgrisar förut som noga följt utfodringstabell för maximal tillväxt. Nu ska jag ha utegrisar i sommar som ska leva gott grisliv i stor hage. Måste jag då mata dom med enbart slaktsvin foder,  de måste inte bli rekordstora. Potatis och fisk? Växer de bra på det? Gröpe och spannmål? Vill ju de ska växa och bli fina kroppar men vill gärna slippa föda upp de på bara svinfoder, även ekonomiskt måste det finnas andra lösningar  tycker jag. Att köpa säckar med foder i stället för bulk blir ju så sjukt många tusen bara de här korta sommar och höst månaderna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Grismat
« Svar #1 skrivet: 05 jun-18 kl 10:38 »
Kornkross brukar vara rätt billigt att fodra med.. Fisk ska du nog passa dig för..tråkigt om skinkan smakar fisk..
Fjäderfän och kaniner

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Grismat
« Svar #2 skrivet: 05 jun-18 kl 10:41 »
Kornkross brukar vara rätt billigt att fodra med.. Fisk ska du nog passa dig för..tråkigt om skinkan smakar fisk..

Om du slutar att utfodra med fisk 2-3 veckar före slakt är det ingen risk för fisksmak


Postat med Alternativ.nu´s app

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Grismat
« Svar #3 skrivet: 05 jun-18 kl 13:03 »
Brorsan som har våran föräldragård har linderödssvin. Han ger dom mest kornkross men det är inte något vidare poppis. Om han häller kokande vatten på krossen och rör om och låter den stå tills den blivit lagom ljummen så blir det godare och lite mer lättsmält och om han har några liter mjölk att blanda med så tycker dom det är riktigt gott. Potatis gillar dom verkligen, både rå och kokt än om kokt är bäst och dom växer bra av potatis. Foderpotatis går att få tag på för bara en krona kilot. Morötter gillar dom inte alls. Då det är äppelår så hämtar han hem äpplen från folk som har alldeles för mycket och ger dom det. Äpplen lär ge god smak på fläsket. Han brukar få lite mat som gått ut på datumet från en liten ICA-butik också. För övrigt så käkar dom upp höet/halmen dom får till sina hyddor så på sommaren tycker han att dom kan skylla sig själva, fast ska en sugga grisa så får hon ju hö i alla fall. Att det går åt så mycket hö o halm hade han inte räknat med då han först skaffade grisar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grismat
« Svar #4 skrivet: 05 jun-18 kl 14:42 »
Ekollon och bokollon är ett bra svinfoder. Kokar du potatisen, morötterna mm så går det åt bara hälften så mycket som om du ger okokt. Hela sommaren ska du kasta in färskt gräs åt dom, det brukar dom gilla.
kretslopp

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Grismat
« Svar #5 skrivet: 05 jun-18 kl 19:15 »
Tack för svaren!

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Grismat
« Svar #6 skrivet: 04 aug-18 kl 11:26 »
Grisar äter i princip allt men behöver en komplett diet. Mina får blandad spannmålskross med ca 8% grisfoderkoncentrat. 6-7 liter/dag beroende på vad som blivit över. Sista 3 veckorna före slakt ge inget som kan ge bismaker i köttet som kålrot och fisk. Ge äpple och potatis.

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Grismat
« Svar #7 skrivet: 22 aug-18 kl 09:00 »
Om du är ute efter maximal tillväxt ska du se till att grisarna får tillräckligt med lysin. En aminosyra som inte finns i tillräcklig omfattning i kornkross. Därför ger jag mina linderödare blötlsgd foderärt som tillskott. 

lidhemsgront

  • Inlägg: 8
  • http://lidhemsgront.blog.se/
    • Östergötland
SV: Grismat
« Svar #8 skrivet: 27 okt-18 kl 13:41 »
Vi har haft slaktsvin. Nu har vi Linderödssvin. Slaksvinen växte jättebra på spannmålsmjöl med vatten, hushållsrester, potatis och matrester från affären. Fråga om du får ta matrester från affären! Det slängs enorma mängder. Potatisen köper vi för 200 kronor släpet (500 kilo).

 

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Grismat
« Svar #9 skrivet: 21 nov-18 kl 09:23 »
Vi tog hem på bulk istället så får vi ha fler nästa år, så det löste  sej bra. De har gått ute och bökat och haft det bra och har växt som tusan. Fina slaktktoppar och största låg på 56 kg per halva. Kan inte vara annat än nöjd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser