Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt böcker ?  (läst 2053 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Slakt böcker ?
« skrivet: 18 feb-09 kl 12:49 »
Vet inte om detta är rätt ställe att skriva på  ??? Men jag undrar om det är ngn som vet var man kan hitta utförligt om hur man tar tillvara på ex. grisens alla delar även blodet då vi älskar blodpudding   :o Om detta är fel sida ber jag om ursäkt  :-[ samt ber om att få bli anvisad till rätt sida för mina frågor   ;) Eva
Nybliven gårdsägare

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Slakt böcker ?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 16:59 »
Ingen som vet  ??? ??? ??? ngt   ???
Nybliven gårdsägare

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Slakt böcker ?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 17:05 »
En bok som leifhh har rekommenderat är jägarens nya kokbok.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Slakt böcker ?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 03:23 »
Mitt tips är att försöka få tag på en gammal kokbok från 50- 60-talet. min mammas har jag bett att få ärva. där står det mesta man behöver veta när det gäller "allt" som en husmor skulle kunna då. det är ju bortrationaliserat nu...
sök på antikvariat mm. ska kolla vad min mammas bok heter, kanske prinsessornas kokbok.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Slakt böcker ?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-09 kl 14:49 »
Annars kan du försöka få hem någon hemslaktare av den gamla stammen så lär han nog dig medans ni slaktar...Jag vet att man har en ren balja med kallvatten med lite salt i att lägga dom inre organ man sparar som tex hjärtslag (hjärtat ska klyvas och rensas från blod) levern(utan gallblåsa) och kanske (dom vita njurarna) om det är någon som äter sånt...
Det bästa är nog att lära genom att göra....
Surfa är bra, kolla på bilder och videos i ämnet..

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: Slakt böcker ?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-09 kl 12:43 »
Denna länk kan kanske vara till viss hjälp.
http://www.svenskkottinformation.se/styckning_420/innanmat/
IS

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Slakt böcker ?
« Svar #6 skrivet: 07 mar-09 kl 21:38 »
Jo, kokböcker som är så gamla att ett hönsrecept börjar med "Plocka hönan.....o.s.v" är jättebra. Rolig läsning för övrigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser