Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GET-TVÅL  (läst 12359 gånger)

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:GET-TVÅL
« Svar #20 skrivet: 05 feb-07 kl 10:52 »
Tack för tvål receptet, hur gör man om man vill tillsätta doft eller luktar tvålen gott som den är ? Köpte en getmjölkstvål en gång som luktade underbart kunde dock inte placera doften.

Doftolja eller eterisk olja tillsätts vid "trace", dvs. när man börjar se "spår" i tvålmassan.
Men vissa dofter får tvålmassan att snabbstelna redan i kastrullen, så man får prova sig fram till vilka dofter som fungerar.

/Weronicha
"to boldly go where no goat has gone before"

alternaiv

  • Inlägg: 9356
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:GET-TVÅL
« Svar #21 skrivet: 05 feb-07 kl 11:21 »
Luten, (natriumhydroxid/kaustiksoda) köper man i tex. färgaffären, just nu är det bara Nitors som är pålitlig, många märken har förändrats och innehåller mest salter som är overksamma till tvål.
/W

Inte ens "Nitors Inne", som den heter numer, är 100% längre >:( De ändrade den i höstas. Visst går det att använda den, men bra blir det inte, har bl.a. märkt att efter några månader kan tvålar med vissa doftoljor (inte eteriska oljor) lukta härsket.
Det enda numera är att beställa 25-kilossäckar i färgaffären.
« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 11:22 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:GET-TVÅL
« Svar #22 skrivet: 05 feb-07 kl 15:41 »
Inte ens "Nitors Inne", som den heter numer, är 100% längre >:( De ändrade den i höstas. Visst går det att använda den, men bra blir det inte, har bl.a. märkt att efter några månader kan tvålar med vissa doftoljor (inte eteriska oljor) lukta härsket.
Det enda numera är att beställa 25-kilossäckar i färgaffären.

Ja det här är ett ständigt problem för oss tvålmakare.  :'(
Det ena efter det andra märket förstörs, och borde inte längre få kallas natriumhydroxid eller ens kaustiksoda. För det är det inte längre. Bara overksamma salter som varken duger till färgborttagning eller avloppsrensning som det förr såldes som.

Det kan inte bero på EU för i Tyskland går det att köpa äkta vara, så det är väl "storebrorssyndromet" som slagit till igen och bestämt sig för att svenskarna inte klarar av att hantera natriumhydroxid längre, trots att det gick bra förr. Stora säckar är dessutom farliga att hantera då det dammar om innehållet och  det är inte bra att dra in i lungorna.

Jag blir så trött..... :-\
Tur att jag har ett litet lager i alla fall.

/W
"to boldly go where no goat has gone before"

fylgja

  • Inlägg: 55
    • Skåne
SV: GET-TVÅL
« Svar #23 skrivet: 04 dec-10 kl 11:43 »
Tvålreceptet verkar bra, men om man byter ut vattnet mot mjölk måste man väl ta mer lut?
Det blir ju mer fett att omvandla...
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: GET-TVÅL
« Svar #24 skrivet: 18 dec-10 kl 09:30 »
Tvålreceptet verkar bra, men om man byter ut vattnet mot mjölk måste man väl ta mer lut?
Det blir ju mer fett att omvandla...

Fettökningen är marginell, så man kan ju argumentera som att tvålen blir mer överfettad.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: GET-TVÅL
« Svar #25 skrivet: 18 dec-10 kl 10:22 »
Jag e så sugen på att lära mig det där med tvål görandet.....   finns det ingen som kan tänka sig att lära ut. Kursdagar!! Om jag kan fixa en grupp med max/min antal deltagare, lokal och vad som nu kan behövas i norra östergötland .   

Ember

  • Gäst
SV: GET-TVÅL
« Svar #26 skrivet: 18 dec-10 kl 10:37 »
Åååh det låter kul! Men lite långt hemifrån för mig.

Nån som vill i Skåne? Jag är glad amatör i tvålmakeri, har gjort ett par lyckade tvålsatser, inget avancerat... men jag vill lära mig mer. Om det är nån i Skåne som är sugen så visar jag med glädje det lilla jag har snappat upp, och kanske finns det nån ibland oss som är mer expert? Jag bor i Landskrona. Finns det någon som är sugen på att avyttra ett par liter getmjölk till mig nån gång? Jag har läääänge velat prova att göra egen getmjölkstvål. Det är den skönaste sortens tvål tycker jag.  :D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: GET-TVÅL
« Svar #27 skrivet: 18 dec-10 kl 10:41 »
Jag är intresserad av tvålkurs i Skåne. Har även tillgång till fin talg att göra tvål av, men det är ju lite OT. Vore kul att lära sig om olika sorters tvålar tycker jag. Vi får väl starta en ny tråd på Skåne-tavlan om det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser