Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slippa alger i vattnet?  (läst 12954 gånger)

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
Hur slippa alger i vattnet?
« skrivet: 05 jul-18 kl 22:32 »
Finns det något sätt att slippa få vattenbaljorna fulla av grönalger på sidorna? Eller spelar det ingen roll? Inte haft får innan, bara kor och de dricker ju så mycket att det knappt hinner växa i karen, medans fåren mest findricker lite.
Har inte möjlighet att dra vattenkoppar då de är på ängar en bit från husen. Som det är nu åker jag ut och "diskar" karen nån gång i veckan.

Tack, Roger

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-18 kl 06:33 »
Vatten som stått i en vecka i den här värmen tror jag knappast kan kallas tjänligt. Du får nog helt enkelt diska lite oftare så löser du nog både algproblemen och vad jag gissar kvalitetsproblemen på vattnet.
Genbank för Gotlandshöns

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-18 kl 07:33 »
Algerna växer väl med värme och solljus. Håller med föregående att du får diska oftare. Alternativ också ha mindre kärl som du får fylla på oftare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-18 kl 08:49 »
Jag kör med flera mindre baljor (murarbaljor, avskurna 200 liters plastfat) och då är man rätt säker på att någon innehåller drickbart vatten. Det händer ibland att en mus har dränkt sig, och då är det bra att de kunnat välja en annan balja. Lättare att diska också.

I den här sommarvärmen dricker de så mycket att vattnet inte hinner bli gammalt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-18 kl 09:15 »
Det blir alger på en dag om vattnet står i solljus.. Försök att ställa baljan i skugga och byt vattnet morgon och kväll.
Fjäderfän och kaniner

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-18 kl 10:27 »
Byter vatten varannan dag ungefär. Brukar köra förbi ängarna efter jobbet varje dag o titta till dom. Har små kar men de är snåla med vattnet. Blev lite orolig ett tag så jag satt o spanade på dom, men de dricker. Inte så mycket bara. Trodde det fanns nåt gammalt bonnaknep jag missat. :) Tack för svaren!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #6 skrivet: 06 jul-18 kl 10:44 »
Knepet var väl att släppa en kopparpeng i vattenkaret, det hindrar algtillväxt. Det lilla koppartillskottet är bra för de flesta djurslag, men det är några får (givetvis) som inte tål koppar.

Är man van vid kor så dricker får litet, och så beror det ju på vad de har för bete.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #7 skrivet: 06 jul-18 kl 11:38 »
Jag kan understryka det tidigare rådet att se till att vattenbaljorna står i skugga. Inte bara mitt på dagen utan hela tiden solen är uppe.

Diska ur baljorna grundligt varje gång vattnet byts, så det inte finns onödigt mycket sporer kvar i dem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #8 skrivet: 06 jul-18 kl 12:59 »
Alger smakar inte gott för oss, men jag vet inte hur det är för fåren. De verkar inte bry sig så mycket om det vad jag sett, och i normalfallet så är det inga farliga alger som kommer igång i baljorna.

Däremot så rör inte mina får en balja som det ligger en mus i, så det verkar de reagera på. En granne hade en stor balja i kvigbetet som alltid var full, och där fanns det gott om påväxtalger på kanter och botten. Syreproduktionen gjorde att vissa sommardagar var det fullt med bubblor i algpåväxten. Korna drack utan problem, och de var aldrig sjuka.

Ungarnas pool har varit klargrön ibland, och de är inte sjuka ;D Det är cyanobakterierna man skall se upp med.

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #9 skrivet: 06 jul-18 kl 13:19 »
Naeh, tror inte algerna är farliga. Men det ser så osnyggt ut. Man är väl lite för hysterisk ibland... :)

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #10 skrivet: 06 jul-18 kl 21:45 »
det är ju lite så att kan man själv int drick vattnet e de ju int tjänligt går ju ta prov...

vad ja vet ska ju djuren ha tjänligt vatten di med... en tanke bara  :-[
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #11 skrivet: 07 jul-18 kl 08:17 »
det är ju lite så att kan man själv int drick vattnet e de ju int tjänligt går ju ta prov...

vad ja vet ska ju djuren ha tjänligt vatten di med... en tanke bara  :-[

Vad är det för snack? Jo, en tanke att de ska ha tjänligt levende är väl för tusan utgångspunkten för all verksamhet med djur. Insinuerar du något annat är du ute o cyklar på svag is naken.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #12 skrivet: 08 jul-18 kl 18:46 »
Grönalger tömmer vattnet på Kväve, sedan avtar tillväxten och blågröna alger tar över. Så länge Grönalgerna växer så gör de bara vattnet bättre för djuren. Kommer det blågröna alger så är det värre, det skall man vara försiktig med. Men det ni skall vara mest försiktiga med är vatten där ingenting växer alls, där är den största risken att det är otjänligt.

Mvh
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #13 skrivet: 08 jul-18 kl 19:17 »
Grönalger tömmer vattnet på Kväve, sedan avtar tillväxten och blågröna alger tar över. Så länge Grönalgerna växer så gör de bara vattnet bättre för djuren. Kommer det blågröna alger så är det värre, det skall man vara försiktig med. Men det ni skall vara mest försiktiga med är vatten där ingenting växer alls, där är den största risken att det är otjänligt.

Mvh
Magnus

Apropå det så har jag lagt märke till att det aldrig vill växa alger i vatten från Sundsvalls kommunala vattenverk, även om man t ex låter en flaska stå framme i solljus flera veckor. Det kanske kan tyda på att vattnet är kvävefritt? 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #14 skrivet: 08 jul-18 kl 23:27 »
Snarare klorerat...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #15 skrivet: 09 jul-18 kl 07:55 »
Det är inte klorerat.  Grundvatten från djupborrade brunnar i två olika rullstensåsar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #16 skrivet: 09 jul-18 kl 08:47 »
Då har du förmodligen ett ganska rent vatten till att börja med, men framför allt så finns det inga alger som kan börja växa.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #17 skrivet: 09 jul-18 kl 19:35 »
Om du använder en borste eller bara näven och gnor ur din balja så den blir ren och fyller på rent vatten så trivs djuren bättre.
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #18 skrivet: 09 jul-18 kl 22:50 »
Inte ens destillerat vatten kommer att vara algfritt i öppet kärl med tillgång till solljus. Om det är algfritt så finns det något som hindrar tillväxt. Vanligast är nog koppar.

Mvh
Magnus

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Hur slippa alger i vattnet?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-20 kl 01:56 »
Du kanske mer ska utgå efter hur alger växer och lever, när man arbetat med det så kan man mer se på hur man kan hantera rengöring.
Alger behöver kväve och fosfor för att växa och finnas samt ljus. Om du bygger tak över så minskas ljus, mörk behållare alt metall behövs att förhindra ljusgenomsläpp. Man kan bygga ett filter av grus/sand/träkol och låta en pump cirkulera vatten till den och så rinner vattnet ned i behållaren igen, om du gör det varje eller varannan dag så blir du av med kväve/alger/fosfor och slipper rengöra kärlet. Sen ang rengöring så skaffade jag en Kärcher ångtvätt SC2 som fullkomligt blästrar bort smuts. Lycka tilll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser