Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annat smör än "danskt" Bregott?  (läst 14178 gånger)

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-11 kl 15:29 »
Flora är margarin och den som vet hur margarin tillverkas undviker det resten av livet...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #21 skrivet: 12 nov-11 kl 15:30 »
Under näringsdeklarationen längst ner till höger på undersidan: "Tillverkad på Arla Foods mejeri i Götene av svensk grädde."

:)

/Sara
Äsch, missade det  :-[
Fast det borde väl stå med stora bokstäver på locket?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #22 skrivet: 12 nov-11 kl 15:37 »
Flora är margarin och den som vet hur margarin tillverkas undviker det resten av livet...

Förklaring?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #23 skrivet: 12 nov-11 kl 16:01 »
Tobbe

Om du vill lära dig mer om margarintillverkning så gå in på gunnarlindgren.com

Här följer ett utdrag:

För att kunna användas för margarinframställning måste fettråvarorna raffineras för att uppnå lämplig hållbarhet (härskningsstabilitet), konsistens och smak.

* Syrabehandling med fosforsyra och neutralisering med lut där man tar bort bl.a. lecitin och fria fettsyror

* Blekning (med blekjord) som minskar mängden färgämnen

* Deodorisering (med vattenånga) där man tar bort smak och luktämnen samt eventuella lösningsmedelsrester.

Vissa fettråvaror härdas eller omestras för att ges en önskvärd smältpunkt och konsistens.

* Härdning: Genom behandling med vätgas och nickekatalysator adderas
väte till de omättade fettsyrornas dubbelbindningar varvid mättnadsgraden
och smältpunkten höjs.

* Vid omestringen spjälkas fettsyrorna från glyceroldelen och återesterifieras till nya triglycerider. Vid omesterifieringen används natriummetylat och efter raffinering kan rester av metanol förekomma
.
* Fraktionering: Vissa oljor t.ex. palmolja kan delas upp i olika fraktioner med olika smältpunkt; en fast (palmstearin) och en mera flytande (palmolein). Processen sker genom långsam nedkylning i
kombination med filtrering tillsammans med lösningsmedel.



Vid smörtillverkning kärnas grädde...

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #24 skrivet: 12 nov-11 kl 17:01 »
Något för veganer/vegetarianer att bita i... :)

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #25 skrivet: 12 nov-11 kl 17:08 »
Allt vegitabilist fett är dock inte dåligt.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #26 skrivet: 12 nov-11 kl 17:31 »
Allt vegitabilist fett är dock inte dåligt.

Nej, fett från kokos och oliv är bra. I övrigt är det mesta mer eller mindre ohälsosamt.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #27 skrivet: 12 nov-11 kl 17:36 »
Nej, fett från kokos och oliv är bra. I övrigt är det mesta mer eller mindre ohälsosamt.

Fett från kokos och oliv är bara bra om det är kallpressat, det samma gäller allt vegetabiliskt fett. Linfröolja är bara bra om den förvaras helt utan att komma i kontakt med solljus. Det samma gäller nästan all olja, men linfröoljan är extremt känslig.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #28 skrivet: 12 nov-11 kl 18:06 »
Fett från kokos och oliv är bara bra om det är kallpressat, det samma gäller allt vegetabiliskt fett. Linfröolja är bara bra om den förvaras helt utan att komma i kontakt med solljus. Det samma gäller nästan all olja, men linfröoljan är extremt känslig.
Att äta liniolja är slöseri med bra träskydd  >:D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #29 skrivet: 12 nov-11 kl 18:22 »
Att äta liniolja är slöseri med bra träskydd  >:D

Är övertygad om att det räcker till båda användningsområdena. Linfröolja är rikt på omega 3, som är väldigt viktigt för kroppens funktioner, exempelvis avgörande för hjärnans utveckling. Man ska dock vara försiktig med att överdosera, max en matsked om dagen räcker gott som ett naturligt kosttillskott. Men man bör noga med att köpa den som är avsedd som livsmedel om man tänker äta den.  ;D

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #30 skrivet: 12 nov-11 kl 18:38 »
Fleromättade fetter är väldigt känsliga och oxiderar lätt. Det bör därför ätas i sin naturliga form och inte processade.
De flesta vegitabiliska oljor innehåller massor med omega-6 vilket är kraftigt antioxidantiskt och bör undvikas.
Det omega-3 som vi äter bör komma från djur eftersom vi har svårt att tillgodogöra oss vegitabiliskt omega-3.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #31 skrivet: 12 nov-11 kl 18:46 »
Fleromättade fetter är väldigt känsliga och oxiderar lätt. Det bör därför ätas i sin naturliga form och inte processade.
De flesta vegitabiliska oljor innehåller massor med omega-6 vilket är kraftigt antioxidantiskt och bör undvikas.
Det omega-3 som vi äter bör komma från djur eftersom vi har svårt att tillgodogöra oss vegitabiliskt omega-3.

Finns många olika läror om fett. Det här var dock första gången som jag hörde någon uttrycka att en antioxidant skulle vara dåligt. Min åsikt är att lagom av allt är bra, så länge man använder sig av naturliga råvaror. Vegetabilisk omega 3 skiljer sig i uppbyggnad från animalisk, och jag är övertygad om att kroppen mår bra av båda varianterna.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #32 skrivet: 12 nov-11 kl 19:40 »
Sorry, skulle givetvis ha varit oxidant. Inte antioxidant...

Visst kan kroppen tillgodogöra sig vegetariskt omega-3. Dock i mindre utsträckning än det animaliska

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #33 skrivet: 12 nov-11 kl 19:53 »
Visst kan kroppen tillgodogöra sig vegetariskt omega-3. Dock i mindre utsträckning än det animaliska

Jag hävdar att upptagningsförmågan av olika näringsämnen är individbaserad. Människan har inte evulotionerats fram på exakt samma sätt med exakt samma föda över hela världen. Skillnaden i behov är olika beroebde på hudfärg och andra genetiska faktorer. Sannolikt är upptagningsförmågan varierande utifrån samma parametrar. Men vi VET inte, för vetenskapen är skitnödig inför att det kan skilja mellan olika raser. Alla ska vara lika. Inte undra på att alla går och blir sjuka.

Sorry. Spårade ur. Over and out.

pyromanen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #34 skrivet: 13 nov-11 kl 09:48 »
Bregott är ju inte "smör", men om du söker pålägg till smörgås så kan du ju alltid göra eget genom att blanda riktigt smör + rapsolja:

http://www.svd.se/mat-och-vin/gor-eget-bregott_3683483.svd

Vattnet är valfritt


Har alldrig förstått vad det är i bregott som några tycker är så läskigt att dom tycker det är värt att lägga tid, energi och disk på att mixa egen!? Någon som kan svara på detta?

Enligt innehållsdeklarationen på bregottpaketet så består det av: Grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt, vitamin A och D.  Inga av dessa ingredienser skrämmer mig!

En gång fick jag hos några bekanta fika med hemmamixad "bregott", vilket de var mycket stolta av. För de åt inte "plastkulor". Det var inte en sån situation där det var läge att börja ifrågasätta, så det gjorde jag inte, men jag funderade en del.  Finns det nån sorts vandringssägen om plastkulor i bregott?  har det tidigare funnits andra ingredienser i bregott än nu? eller finns det nåt i bregott som inte står i innehållsdeklarationen ?

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #35 skrivet: 13 nov-11 kl 10:21 »
Plastkulemyten gäller margarinet Lätt&Lagom om jag kommer ihåg rätt.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #36 skrivet: 13 nov-11 kl 10:23 »
Plastkulemyten gäller margarinet Lätt&Lagom om jag kommer ihåg rätt.

Ja, och jag är skeptisk till alla sk. bordsmargariner som jag inte kan uttala ingredienserna i...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #37 skrivet: 13 nov-11 kl 10:55 »
Fast plastkula är ju rätt lätt att uttala..

Skulle vara intressant om det finns nån som någonsin har hittat en plastkula i margarin..

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #38 skrivet: 13 nov-11 kl 11:02 »
Från SLV:
"Finns det plastkulor i margarin?
Att det skulle finnas plastkulor i margarinet är en seglivad myt. I Livsmedelsverkets tidning Vår Föda från 1972 kan man läsa att verket det året hade fått många förfrågningar om detta. Hur uppgiften om plastkulor i margarinet kunnat få så stor spridning spekularade man i redan då och den teori som presenterades var att det bredbara margarinet förväxlades med en tandkrämssort som lanserades ungefär samtidigt och som innehöll plastkulor för rengöringseffektens skull. Men i margariner finns inga plastkulor. Plast får över huvud taget inte förekomma i mat. "

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Finns-det-plastkulor-i-margarin/

 

pyromanen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #39 skrivet: 13 nov-11 kl 12:30 »
Ja, och jag är skeptisk till alla sk. bordsmargariner som jag inte kan uttala ingredienserna i...
Jag med. Köper ALLDRIG sånt och äter hällre brödet torrt än med lätt o lagom, lätta eller dylikt. Tycker inte det är gott alls!  Vi har smör och bregott hemma.

Min fundering gällde de som inte vill köpa bregott utan mixa egen "bregott". Varför?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser