Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråk på sittpinnarna?  (läst 1154 gånger)

Aina

  • Inlägg: 38
    • Värmland
Bråk på sittpinnarna?
« skrivet: 18 jan-14 kl 23:15 »
Hur tycker ni sittpinnarna lämpligast ska placeras, i samma nivå eller sluttande som på en stege? Har läst att om man har hönor utan tupp  (som det blir i mitt fall) så bråkar hönorna om vem som ska sitta på den övre pinnen och att det därför är bättre att ha pinnarna på samma nivå. Stämmer det? Vad har ni för erfarenhet?

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Bråk på sittpinnarna?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-14 kl 09:21 »
Min erfarenhet, som visserligen är jämförelsevis begränsad, säger att de bråkar oavsett.   Sittplatsbråk verkar höra till kvällsrutinen.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bråk på sittpinnarna?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-14 kl 10:21 »
Instämmer med Karsan.
Och detta är en god anledning att ha det mörkt där hönsen sover.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Bråk på sittpinnarna?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-14 kl 10:46 »
Mina vill alla sitta på översta. Det tjafsas där ibland, de som hamnar på lägre pinnen tjafsar inte, för de har mer utrymme.

Bra är att ha fler pinnar tycker jag, så att en som ev blir hackad på kan sätta sig nån helt annanstans. Sen hur höga det är tror jag inte har så stor betydelse. Men jag kan tänka mig att det blir mer självklart att den en hackade får vara mer ifred på en lägre pinne, ingen skulle vilja byta ner sig för att vara dum. Däremot kan de kanske tänka sig att hoppa mellan pinnarna om alla är på samma höjd. Det är naturligt att ha olika rang i en flock och det är inget de mår dåligt av. De som sitter på en lägre pinne mår bra där också. Det viktiga är att alla kan komma undan och har nånstans att sitta.

Jag har 2 sittpinnar och sen har jag en låda i ett hörn mitt emot där en ranglåg höna brukar sitta på kanten på natten. Där får hon garanterat vara ifred, ingen når henne och ingen behöver passera henne påväg upp eller ner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser