Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläta staket  (läst 10736 gånger)

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Fläta staket
« skrivet: 14 jul-04 kl 12:20 »
Nån som har flätat ett eget staket? Jag vet att man kan använda annat trädslag än pil men undrar om man alltid måste värma slanorna/grenarna först innan man flätar?  Om man röjer bort sly från tomten borde man kunna använda det direkt tycker jag, det är ju väldigt böjligt.
« Senast ändrad: 14 jul-04 kl 12:22 av Eva »
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Camilla

  • Gäst
Re:Fläta staket
« Svar #1 skrivet: 14 jul-04 kl 13:50 »
Jag har flätat egna staket (om du menar ungefär sådana här: http://www.uteskolan.com/fortbildning/tipsstaket.asp) av sly från tomten. Jag har använt bl a lönn, hassel och björk och flätat direkt, alltså med färska grenar. Det går hur bra som helst. I år har jag bara flätat låga (ca 25 cm) "korgar" runt ett par runda rabatter. Använde björk - de tunna, mörka grenarna flätade jag med, de lite grövre grenarna med blankt rödbrun bark stack jag ner i marken och flätade runt. Det blev jättefint!

Jag har aldrig värmt grenarna - vet faktiskt inte riktigt vad du menar? Vad jag hört/läst brukar man lägga pilegrenarna i blöt innan man använder dem om de inte är helt färska. Att värma grenarna har jag bara hört talas om att man gör med granvidjorna som man använder för att "knyta" i en gärsgård, men upplys mig gärna om det finns andra sätt! :)

En sak att tänka på innan man börjar är att det går åt jättemycket grenar - förmodligen dubbelt så mycket som man tror.... - och att ju längre de är, ju bättre blir det. Första gången jag skulle fläta staket klippte jag, som jag tyckte, massor av grenar och  trodde jag hade mer än tillräckligt, men upptäckte när jag börjat fläta att det bara räckte till ett par varv...  :P

Men det blir snygga staket, även om de inte håller så länge!
« Senast ändrad: 14 jul-04 kl 13:55 av Camilla »

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Fläta staket
« Svar #2 skrivet: 14 jul-04 kl 17:50 »
Hej Camilla!

Det var ju vidjorna jag menade att man värmer. Fast det är ju till gärdesgårdar ja, min hjärna är lite trögtänkt, ooops :-X

Jag ska prova att fläta en liten bit iaf, slyet kanske inte räcker längre om det går åt så mkt. Hur länge brukar det kunna stå, några säsonger bara?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Camilla

  • Gäst
Re:Fläta staket
« Svar #3 skrivet: 14 jul-04 kl 18:35 »
Hej Eva!

Inte tror jag du är trögtänkt - du tänker på mycket på en gång bara!  :-*

Ang. hur länge staketen kan stå - jag flätade mina första staket här på hösten 2000, när vi precis flyttat in. De plockade jag bort förra hösten, och då var de ganska risiga. Så mina höll alltså i tre år, men då hade jag inte gjort något alls för att förlänga livslängden på dem (tjärat stolpar innan jag slog ner dem eller liknande) utan jag bara samlade ihop materialet och satte igång...

Men om de stående "stolparna" är bra  fast vidjorna börjar bli dåliga efter några år, så kan man prova att pressa ihop de gamla vidjorna neråt (trampa ner dem lite försiktigt...) och fläta vidare med nya vidjor ovanpå. Det beror lite på hur torra/spröda de gamla vidjorna blivit, och på hur höga estetiska krav man har. ;)
« Senast ändrad: 14 jul-04 kl 18:39 av Camilla »

Lenea

  • Gäst
Re:Fläta staket
« Svar #4 skrivet: 01 aug-04 kl 23:47 »
Titta gärna här ( http://www.strandsvedjan.se/gamlanyheter.htm ) på det staket vi gjorde till fårhagen. Vi använde ganska grova och långa slanor och tyckte att det såg rätt snyggt ut. På det sättet slipper man dessutom slå ned så många stolpar. Ett ganska drygt arbeta var det dock, men som alltid när man jobbar på en gård så går det mångdubbelt bättre bara man slipper jobba ensam.

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Fläta staket
« Svar #5 skrivet: 02 aug-04 kl 06:44 »
Det såg ju inte dumt ut alls det där staketet! Roligt att få kika hur ni har gjort. :)
Jag vill bo med skogen i ryggen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 4 användare (1 dolda)
Björkris, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser