Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenskt tunnelväxthus eller engelsk polytunnel?  (läst 8501 gånger)

Jan S

  • Inlägg: 4
    • Uppland
    • Odlingsdagbok
Svenskt tunnelväxthus eller engelsk polytunnel?
« skrivet: 26 jan-17 kl 18:56 »
Under våren ska jag sätta upp ett tunnelväxthus i trädgården som ska vara ca 25m2 stort. Det ska användas till förkultivering, odling av odlas tomat, gurka och paprika. Eventuellt även till övervintring av sallat och som rastgård till hönsen på vintern.

Länge har jag funderat om det skulle bli ett riktigt växthus istället men av jag kom till slutsatsen att en tunnel blir lättare, snabbare och billigare att sätta upp.

Jag har gjort en del research men nu behöver jag lite hjälp för att komma vidare. Valet är mellan ett svensktillverkat tunnelväxthus från Gjordnära och en polytunnel från Storbritannien, t.ex. FirstTunnels eller Norther Polytunnels.

Gjordnära's version har fördelen att man kan ta av plasten vid storm eller mycket snö. Då krävs det inte heller något bygglov/bygganmälan i min kommun. Mest orolig är jag dock för stabiliteten av konstruktionen just eftersom plasten går att ta av. Sen är jag även lite tveksam till att ventilationen är tillräcklig. Såg att i år har de börjat sälja vädringsluckor så jag antar att det faktiskt har varit ett problem tidigare.

I Storbritannien har man ju gedigen erfarenhet av att odla i polytunnels men givetvis är förhållanden lite annorlunda. Jag inbillar mig att den halvrunda formen med fastsatt plast är lite stabilare. Stålbågarna med 50mm i diameter  lär ju klara en del. Båda tillverkare erbjuder även ventilationslösningar på långsidan av tunneln.

Någon som kan bistå med några praktiska erfarenheter eller goda råd?


/Jan

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Svenskt tunnelväxthus eller engelsk polytunnel?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-17 kl 19:06 »
jag köpte en tunnel på ebay förra våren. kostade ca 2000 kr med frakt 18 m2. gjordnäras kostar MYCKET mer. den funkade jättebra. har tagit av plasten nu på vintern eftersom jag bor högt och mycket blåsigt. tänker sätta dit den runt mars om jag kan hålla mig så länge. den den håller säkert inte så många säsonger. men till det priset så kan man ju inte räkna med så mycket...
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Svenskt tunnelväxthus eller engelsk polytunnel?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-17 kl 21:59 »
Jag har också en ebay-tunnel på 18kvm. Jag hade ingen erfarenhet av växthusodling och visste inte om det var något jag skulle trivas med. Därför valde jag något billigt för att testa med. Jag är rätt nöjd och tunneln var stabilare än vad jag räknat med. Enda nackdelen tycker jag är höjden. 2m är i lägsta laget för att jag ska gå bekvämt i det. Visserligen kan det bero på att bålgetingarna kom på att det fanns fjärilar och andra insekter att jaga därinne så det var alltid världens surr och holabalo i nock  :P

Jan S

  • Inlägg: 4
    • Uppland
    • Odlingsdagbok
SV: Svenskt tunnelväxthus eller engelsk polytunnel?
« Svar #3 skrivet: 05 feb-17 kl 18:33 »
Tack för tippsen!

Nu står valet mellan en "Växa 5" från Gjordnära (5 meter bred x 6 meter lång) och en "commercial 16ft" tunnel från First Tunnels (4,88x 5,48).

Någon som har erfarenheter med tunnlar från dessa tillverkare?

 

aaannkar

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Svenskt tunnelväxthus eller engelsk polytunnel?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-19 kl 10:05 »
Tänker köpa växthus och letar efter tips. Nyfiken på vilken tunnel du valde?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Anders Flix, Radar, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser