Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna stålar?  (läst 13910 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Låna stålar?
« skrivet: 04 jan-04 kl 19:27 »
Klart man vill ha en bostad på landet. Men efter att ha läst annonserna i DN så blir man ju beklämd! Minsta kontantinsats är tio procent! Vem har 50000 löst????? eller ens 20000?

Finns det inga andra sätt att låna till bostad?

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Låna stålar?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-04 kl 19:58 »
Vet inte om det finns andra sätt att låna pengar men har för mig att man kan få en lägre kontantinsats om banken bedömmer att fastigheten har ett bra värde, dvs är lätt att sälja. Kanske har med topplånet att göra? Möjligt att topplånet kan få vara större? Kan man kanske ta ett privatlån för att täcka kontantinsatsen?

Hoppas att du hittar en väg iaf.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Låna stålar?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-04 kl 02:44 »
Jag köpte hus 1991 och fick låna även kontantinsatsen av banken. Men på den tiden hade jag en tillsvidareanställning (= "fast jobb" i folkmun). Förmodligen det som avgjorde saken. Skulle jag kunnat ge mig själv ett gott råd skulle det vara SPARA!!! Lån är lagom kul.

PS: När jag var var 17 gjorde jag en ful grej ihop med en kille (Vi trodde vi var ursmarta) - vi gick till en bank och fick OK på att låna 20.000. Sedan till banken som skötte husaffären. Men Tji fick vi! De visste direkt hur det låg till.  Men det var på 70-talet, nu är det nog lättare att få låna. (Hoppas det är preskibierat nu:)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Låna stålar?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-04 kl 09:08 »
Menar du att det inte är tillåtet att låna till handpenningen på annat sätt, tex med ett enkelt lån hos en "ockrare" (Ikano el dyl)??

BuDDHa

  • Gäst
Re:Låna stålar?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-04 kl 09:57 »
Det går att låna till handpenning på den vanliga banken.. Vi hade sparade pengar men fick rådet att behålla dom som säkerhet ifall något hände, kan man inte sparka in 20% av värdet så e det ändå inte lönt att rensa sina sparpengar.. MAO har man inte en 2-3 hundratusen att tjonga in så e det nästan säkrare att låna!

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Låna stålar?
« Svar #5 skrivet: 05 jan-04 kl 12:02 »
Det går att låna till handpenning på den vanliga banken.. Vi hade sparade pengar men fick rådet att behålla dom som säkerhet ifall något hände, kan man inte sparka in 20% av värdet så e det ändå inte lönt att rensa sina sparpengar.. MAO har man inte en 2-3 hundratusen att tjonga in så e det nästan säkrare att låna!

Men då har di ju iaf en säkerhet!!!!

Om man som jag som dyngfattig vill bo i tjottahejti. Men inte har tillgångar. Kan jag då låna till handpenningen?
« Senast ändrad: 05 jan-04 kl 13:25 av AntiUrban »

lottis

  • Gäst
Re:Låna stålar?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-04 kl 13:15 »
Jamen för att få låna, måste man ha en inkomst, och för att få en inkomst måste man faktiskt ha ett jobb.....

Att LÅNA är inte svårt...men att betala tillbaka...... ;)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Låna stålar?
« Svar #7 skrivet: 05 jan-04 kl 13:25 »
Det vet jag med! Men det är inte ett dugg svar på min fråga!

Min fråga är ärligt menad, jag vill ju inte gå till banken och säga nåt dumt. jag kan ju inget om sånt här?

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Låna stålar?
« Svar #8 skrivet: 05 jan-04 kl 13:44 »
Hej AntiUrban. Vi som svarar vet nog inte 100%, speciellt inte vad som skulle kunna gälla i ditt fall. Gå till ett par banker och fråga, rent hypotetiskt. Kom också ihåg att ifall du tar lån så förhandla om räntan. Låter som att köra huvudet i väggen, men jag känner faktiskt några som har lyckats. Man ska också komma ihåg att månadskostnaden påverkas av den aktuella räntesatsen. Strax efter att jag köpt hus höjdes räntan katastrofalt så jag betalade massor på topplånet som jag inte hade med i planerna. Var lusfattig drygt ett halvår. Vi åt bokstavligen ärtsoppa en vecka i sträck, jag och min son. Försökte sälja, men vem ville köpa då? Ingen. Det var absolut ingen höjdare. Om du inte är helt barskrapad kan du ju kanske bo kollektivt eller hyra ett ställe?

Om du lyckas få ett "ockerlån" så visar det säkert minus i kassan när banken kollar. Privatlån kanske inte syns på samma sätt. Banker ger ibland förmånliga försäkringar o dyl. ifall man skriver under på att ha dem som ende kreditgivare. Men jag jobbar INTE på nån bank, så kolla med banken!!!
« Senast ändrad: 05 jan-04 kl 13:54 av hanne »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Låna stålar?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-04 kl 14:01 »
Man FÅR låna till hela beloppet. Men se till att trixa med lånen med lite olika bindningstid av räntan så du inte åker på en smäll när/om räntan höjs.

Bådeoch

  • Gäst
Re:Låna stålar?
« Svar #10 skrivet: 14 jan-04 kl 17:03 »
Det finns ett bra och trevligt alternativ för er som funderar på finansiering av hus och liknande. Kolla med JAK medlemsbank. Den finns oxå på webben. Med det alöternativet behöver man inte bekymra sig något för räntors upp eller nedgång. Desutom betalar man inte speciellt mycket för lånet, nästan räntefritt!
Mvh/Tord

Neiklot

  • Gäst
Re:Låna stålar?
« Svar #11 skrivet: 08 feb-04 kl 13:55 »
Det finns ett bra och trevligt alternativ för er som funderar på finansiering av hus och liknande. Kolla med JAK medlemsbank. Den finns oxå på webben. Med det alöternativet behöver man inte bekymra sig något för räntors upp eller nedgång. Desutom betalar man inte speciellt mycket för lånet, nästan räntefritt!
Mvh/Tord


inom JAK betalar man väl ingen ränta alls?
Utan bara det man lånat.
http://www.jak.se

Räntefritt är bra.
Du får ingenting, Men betalar inte mer än du har lånat heller. :)

Är det åldersgräns när man ska ta lån?
(Jag har fast jobb - och fyller arton i april..så)




Bådeoch

  • Gäst
Re:Låna stålar?
« Svar #12 skrivet: 08 feb-04 kl 17:14 »
Angående "ingen ränta i JAK". Nej, formellt är det nog korrekt att man inte betalar någon ränta för ett JAK-lån, men i praktiken betalar man en låneavgift och omräknat så kan denna betraktas som ränta. Man får t.ex göra avdrag för denna kostnad i deklarationen såsom ränta. Vi har själva JAK-lån sedan många år tillbaka och kan varmt rekommendera detta alternativ till de vanliga bankerna.
Mvh/bådeoch

nettan

  • Gäst
Re:Låna stålar?
« Svar #13 skrivet: 18 okt-06 kl 20:50 »
Jamen för att få låna, måste man ha en inkomst, och för att få en inkomst måste man faktiskt ha ett jobb.....

Att LÅNA är inte svårt...men att betala tillbaka...... ;)

hej!
nr1: för att få låna måste man ha en inkomst=JAPP
nr2:för att få en inkomst måste man ha jobb= NEPP
nr 3: att låna är inte svårt= JOOO....
nr 4: att betala till baka är svårt= NEJ inte om man vet att man har råd, fast banker och andra säger annat.

 

Hannes62

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Låna stålar?
« Svar #14 skrivet: 22 jul-19 kl 14:53 »
Det är ju ett tag sedan inlägget skrev.

Idag finns det många nya långivare som lånar ut till kontantinsatsen (som nu är 15%)

Fortfarande måste man såklart ha en inkomst  ;D

https://www.långuide.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser