Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Skörd och lagring.  (läst 1090 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Skörd och lagring.
« skrivet: 14 sep-18 kl 15:23 »
Matkällaren vi har är ett isolerat källarutrymme under altanen. Varje sval morgon (under 15 grader +) öppnar jag dörren en timme för att släppa in sval luft.
Potatisen har jag i en skrotad frysbox med ett sågat  ventilationshål i locket. Innan jag lägger ned potatisen får den ligga på brickor och bli torr.
Rödbetorna har vi i en mindre tunna, först har vi lagt i dom och sen fyllt över dom med torr sand.
Morötterna  har vi i en större tunna, dom varvas också med torr sand. När jag skördar skär jag bort all blast, finns det något kvar vill det gärna börja ruttna där.
Palsternacka samma som rödbeta.
Kålroten lägges i en trälåda utan sand.
Vintervitkålen har vi strax innanför ytterdörren på en hylla i förrummet till källaren. Nu när kålhuvudena legat ett tag är det dags att blada av dom yttersta bladen som börjar bli fula. Det är ett återkommande arbete som få upprepas under hela lagringen.
Äpplena lagras också här i förkällare i lådor.
Löken har vi på  vinden. Där har vi en luftavfuktare som går för att där inte ska bli fuktigt. Den nyupptagna avblastade  löken breds ut för att torka. När den är torr ska dom yttre skalen fingras av innan den lägges i en rottingkorg. Processen kan behöva upprepas flera gånger under lagringen.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Skörd och lagring.
« Svar #1 skrivet: 14 sep-18 kl 15:34 »
Stämmer det att rödbetor håller sig bäst med blasten på, men för morötter är det tvärtom?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skörd och lagring.
« Svar #2 skrivet: 14 sep-18 kl 18:52 »
Nä dom ska också vara ordentligt blastade.
kretslopp

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Skörd och lagring.
« Svar #3 skrivet: 14 sep-18 kl 19:30 »
Jag skär alltid av rödbetsblasten ett par cm från roten. Morötter drar av hela blasten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser