Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem ska kastreras?  (läst 3543 gånger)

Snoken

  • Gäst
Vem ska kastreras?
« skrivet: 25 maj-10 kl 12:40 »
Vi har en 7årig parson hane, och har nyss bokat en labrador-tikvalp som förhoppningsvis anländer nästa vår  :D
Jag funderar nu på vilken av hundarna som bör kastreras först? Jag har inget avels-intresse så för den skull spelar det ingen roll vilken av hundarna det blir. Jag vill inte ha en hane och tik som båda påverkas av löpen, gillar inte tanken att behöva föra bort en av hundarna varje gång det är dags, och att ha båda hemma tycker jag bara vore plågsamt för dem båda och för alla oss som ska bo i samma hus. Hanen är ju såpass gammal att han är väldigt väl införstådd med vad man ska göra med löpande brudar...  ::)
Uppfödaren hade ingen erfarenhet av att kastrera unga tikar och kunde därför inte säga hur det skulle påverka.
Jag är av den åsikten att om hunden inte ska avlas på, kan den lika gärna kastreras av hälsoskäl (både psykiska och fysiska). Frågan är alltså vilken som ska fixas först? Hanen, nu innan nya hunden kommer så han hinner finna sitt "nya jag" i lugn och ro? Han kommer utan tvekan att ta rollen som alfahund, kan en kastrering påverka hans status som ledare?
Vid vilken ålder är det bäst att kastrera en ung labbe? Ska man låta henne löpa en gång eller ska det göras före?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 12:44 »
hanhundar är lättare att kastrera... större ingrepp att sterilisera en tik...
nackdelen med att kastrera är att hunden tappar något av sin livsglädje känns det som...inte helt ovanligt att de blir matfixerade och går upp i vikt.. rådgör med en veterinär..
Fjäderfän och kaniner

Snoken

  • Gäst
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 12:52 »
I hanens fall skulle det inte göra så mycket om hans förlorade en gnutta livsglädje. Han kanske rentutav skulle börja bete sig om en vuxen hund då! Han är väldigt valpig ännu. Mat och motion får man ju anpassa så det funkar. Labbar är ju också kända för att vara hungriga...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 13:05 »
I Danmark är det vanligt att kastrera hundar som inte ska användas i avel. Min BC kastrerades vid 6år på förslag av vet.(skotträdd mm) Lugn och lönnfet, idag 12år.
Unghundar anses kunna kastreras tidigare(bl.a. USA) från 6månader, oavsett kön.
Har själv sett blandraser med trevligt temperament som kastrerats tidig. Om det sen var temperament pga, eller vad, vet jag inte.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 13:34 »
Jag skulle kastrera killen nu, så han hinner hitta sitt nya jag i god tid innan lilla frökens ankomst.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 13:44 »
Hej  Varför inte Sterilisera båda två om du känner dig osäker på om djuren ska ändrar sig pga hormonförändring. Då har dom också "paketen" (testicklar och livmoder) kvar. Det blir ingen hormonförändring och   (:)  du behöver inte tänka på följderna. Men kom ihåg att din tik kan tro hon löper och vid höglöpningen (eftersom hanen då är intresserad är det en vecka /2ggr året  om man har otur   ;)  )kan det bli gnäll och pip med klängande på varandra.  ;) 
Kastrering och Sterelisering kan göras på tik innan första löpning och på hane när testiklarna är i pungen alltså i tidig ålder på båda djuren.
MvH Cokett
« Senast ändrad: 25 maj-10 kl 13:52 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 14:39 »
Jag skulle kastrera båda två. Hanen nu och tiken senare, kring första löpet (men inte under själva löpet). Anledningen till att jag även skulle kastrera tiken är att eftersom hanen är såpass gammal så finns risken att hans beteende när han känner löptikar har blivit inlärt, och det biter ingen kastrering i världen på.

Min flatthane blev inte ett skvatt lugnare eller nånting sånt efter sin kastrering (då han var tre år). Nu är han åtta år och är fortfarande lika galen och valpig som han alltid varit. Han har väldigt lätt att lägga på sig, men så har han alltid varit, inget som förändrades vid kastreringen.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 15:53 »
Jag har hört att tikar som inte ska få valpar mår bättre av att steriliseras =)

pålle

  • Gäst
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 16:51 »
det fukar inte med kastrein mer än att det inte blir vallpar min hanne blev kasrerad inan sköns mognad men sätter  på tiken så det står häliga till i alla fall  :D meddet så får ni dra egna slut satser .

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #9 skrivet: 26 maj-10 kl 00:20 »
det fukar inte med kastrein mer än att det inte blir vallpar min hanne blev kasrerad inan sköns mognad men sätter  på tiken så det står häliga till i alla fall  :D meddet så får ni dra egna slut satser .

Att hundar rider på varandra behöver ju inte vara enkom för att dom är pilska... ;) Många gånger så handlar det bara om att visa dominans över den andra hunden.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

  • Gäst
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #10 skrivet: 26 maj-10 kl 00:28 »
sant men i detta fall så sitter dom fast

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #11 skrivet: 26 maj-10 kl 01:09 »
sant men i detta fall så sitter dom fast

Vilken bra anledning att även kastrera tiken...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

  • Gäst
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #12 skrivet: 26 maj-10 kl 01:48 »
Ja du ska då mussina dom allt ;)
Vilken bra anledning att även kastrera tiken...  ;)

/SaraJa du ska då miss una dom allt  :D
« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 20:19 av pålle »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #13 skrivet: 26 maj-10 kl 07:29 »
En del hundar blir tjockare och lugnare av kastrering, men långt ifrån alla. Själv tror jag på tidig kastrering, min blandrashane kastrerades vid ca 6 månaders ålder, han är idag 7, smal som en speta och aktiv så att alla tror att han är en unghund.

Jag kastrerade pga att han var blandras, att han var kryptorchid och att jag tänkte skaffa en tik som hund nr 2. Alla tre av dessa skäl skulle för mig vara tillräckliga var för sig. Jag har bara positiva erfarenheter av kastrering.

Min hane vet fortfarande vad det innebär att en tik löper, men bryr sig inte nämnvärt om det, utom när min egen tik löper, då försöker han para sig några gånger under höglöpet, men får inte till det, till tikens frustration. Jag märker inte av några stressbeteenden eller andra problem i samband med detta,

Att ha en kastrerad hane med en hel tik är rätt smart, eftersom hon troligen (min gör det tydligt) kommer att föra svansen åt sidan för honom, och att man därmed vet när det är slut på riskperioden. Därmed behöver man inte passa henne mot främmande hanar under så lång tid.

Att kastrera en tik innebär lite större risker, dels med själva operationen, dels med att de faktiskt kan bli mer aggressiva, eftersom man plockar bort en del av de kvinnliga könshormonerna, och tiken blir därmed mer manlig. Vet flera som fått problem med aggressioner och hårdare psyke efter kastration av tik, men också dem som det gått bra för, och som fått en harmonisk hund utan hormonsvängningar.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bea

  • Inlägg: 790
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #14 skrivet: 26 maj-10 kl 08:34 »
Jag har hört att man även kan sätta in någon typ av chip på hanhundar som är likvärdigt med en kastrering , tror dock att man måste göra om det med jämna mellanrum.
Dock ska det vara betydligt billigare och det ger ju en chansen att se hur just den han hunden blir som en kastrat.
Kanske inte så aktuellt i detta fallet men ändå värt att nämnas ;)

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #15 skrivet: 26 maj-10 kl 16:08 »
jag har använt kastreringschip på min ena hane.fungerar utmärkt o stänger av hormonerna på hjärnnivå.
En STOR fördel med att kastrera en tik är att du -helt-undanröjer risken för livmoderinflammation,vilket tar ett antal liv/år.Du minskar även risken för juvertumörer med  tror det var över 80%,vilket också kan rädda liv.Det finns statistik på hur många tikar det är som får cancer resp pyometra o som dör av det så jag hade utan tvekan valt tiken först o så chippa hanen.
Disability is an attitude

Snoken

  • Gäst
SV: Vem ska kastreras?
« Svar #16 skrivet: 26 maj-10 kl 20:03 »
Kul med så många svar och kloka råd! Tack!
Jag vill inte alls räkna med att hanen skulle bli en hungrig soffpotatis av kastrering, hoppas iallafall han inte blir sån. Jag gillar honom som han är.
Känns nog som att hanen ligger närmast till hands nu snart, så får vi se med tiken sen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
Jon.b, Beate Falk, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser