Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar som klarade sig  (läst 2995 gånger)

Anna.D

  • Inlägg: 278
kycklingar som klarade sig
« skrivet: 05 feb-05 kl 08:40 »
Hade en kläckare som hade gått 2 dagar ,när stormen kom.Lät äggen vara kvar och det blev 2 kycklingar som kläcktes. :)De komm ganska sent men de är pigga och starka/Anna

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #1 skrivet: 05 feb-05 kl 15:32 »
Hade du strömavbrott länge ??

Kul att det blev ett par små.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #2 skrivet: 05 feb-05 kl 16:49 »
Ja vi var utan i 7 dagar.Så vilken tur att jag inte kastade äggen/Anna

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #3 skrivet: 09 feb-05 kl 07:23 »
Hur många ägg hade du inne? Låg de som kläcktes på samma ställe i kläckaren och i så fall vilka faktorer tror du påverkade att just de två inte kallnade helt inuti som övriga?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #4 skrivet: 09 feb-05 kl 18:45 »
Ja tror inte utvecklingen hade startat i de två äggen som kläcktes, innan strömen försvann, utan först sen den återkommit
Äggen kan bli kalla. men ruvhönan kan inte vara av äggen mer än max ett dygn.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #5 skrivet: 10 feb-05 kl 07:57 »
En sommar var vi tvungna att flytta på alla höns, trots att vi hade en ruvhöna som skulle kläcka sina kycklingar bara några dagar senare, eftersom vi hade tillkallat Anticimex och detta var enda dagen de kunde komma. Ett gäng främmande höns som hade varit inkvarterade i vårt hönshus över vintern visade sig nämligen ha medfört hönshuskvalster vilka förökade sig explosionsartat då sommarvärmen kom.
Hönan gick av äggen vid flytten, jag lät dem ligga kvar och hoppades att hon skulle gå tillbaka men det gjorde hon inte. Efter 3 dygn tänkte jag slänga dem men kunde inte förmå mig till det utan lade in dem i min kläckare istället. I tre av de fem äggen hade kycklingarna blivit helt kalla och dött men två kycklingar kläcktes, friska och fina!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #6 skrivet: 10 feb-05 kl 18:01 »
de låg på olika ställe i kläckaren.Jag tror också att det inte hade hunnit börjat utvecklas i ägget./Anna.D

vickan

  • Gäst
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #7 skrivet: 11 feb-05 kl 12:59 »
Hej på er
Jag hade maran sv/kopparf ägg i kläckaren som stod utan ström i 3 dygn och ut kom fem st friska kycklingar. Dock så kom dom 2 dygn sent. Min kläckare hade  varit på ungerfär samma tid innan strömmen gick.
Tack Charlott för äggen !!!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:kycklingar som klarade sig
« Svar #8 skrivet: 22 feb-05 kl 08:07 »
Mina kom också några dagar senare/Anna.D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
kretslopp, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser