Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna kycklingar  (läst 2399 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Kräsna kycklingar
« skrivet: 22 jun-06 kl 23:02 »
När vi fick våra kycklingar var de uppfödda på kycklingstart. Nu har jag svårt att få dem att äta annat. Korv, köttbullar och köttfärs gillar de men även småkryp och gräs. Men annat...nej det vill de inte ha.
Jag har erbjudit äpple, banan, morot, fil, havregryn, gurka...men de vill inte.

Vilka mängder mat bör en kyckling äta per dygn? Jag tycker de äter så lite, men det är kanske normala mängder. I vilken ålder måste de äta snäckskal, är det först när de börjar värpa, eller bör de äta det redan innan? Är äggskal en sämre kalkkälla än snäckskal? Om de inte vill äta snäckskal, kommer de börja med det sedan när de får brist på kalk?

Kan de äta vilka fröer/groddar som helst? Hittade alfalfa i skafferiet som jag håller på att grodda nu. Opoppade popcorn har jag provat att grodda men de tar sig inte. Något speciellt knep?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dagoyurt

  • Gäst
Re:Kräsna kycklingar
« Svar #1 skrivet: 22 jun-06 kl 23:25 »
Känner igen den där kräsenheten och det är främst kycklingar utan mamma som visar detta, mamman presenterar maten som ofarlig och då prövar de nästan allt som mamma gillar då förståss. Det är inget fel på dina kycklingar och vad de äter är individuellt, har de värmelampa så äter de på natten, detta har jag märkt på mina maskinkläckta iaf eftersom de inte har någon dyngsrytm att orientera sig efter. Denna kräsenhet brukar ge sig när de är tillräkligt hungriga eller om ni som surrogatmammor visar tillex med fingrarna att det är ofarlligt, ett tips är att blanda i mat som de är vana vi med det nya.

Om du fortfarande är orolig kan du kolla på hullet på dem och det gör du som på de flesta andra djur.

Lycka till/Daniel

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Kräsna kycklingar
« Svar #2 skrivet: 23 jun-06 kl 05:31 »
När vi fick våra kycklingar var de uppfödda på kycklingstart. Nu har jag svårt att få dem att äta annat. Korv, köttbullar och köttfärs gillar de men även småkryp och gräs. Men annat...nej det vill de inte ha.
Jag har erbjudit äpple, banan, morot, fil, havregryn, gurka...men de vill inte.

Vilka mängder mat bör en kyckling äta per dygn? Jag tycker de äter så lite, men det är kanske normala mängder. I vilken ålder måste de äta snäckskal, är det först när de börjar värpa, eller bör de äta det redan innan? Är äggskal en sämre kalkkälla än snäckskal? Om de inte vill äta snäckskal, kommer de börja med det sedan när de får brist på kalk?

Kan de äta vilka fröer/groddar som helst? Hittade alfalfa i skafferiet som jag håller på att grodda nu. Opoppade popcorn har jag provat att grodda men de tar sig inte. Något speciellt knep?

Du behöver nog inte oroa dig om dom är friska i övrigt, blir dom hungriga så äter dom. Är dom frigående så hittar dom mer än man tror när dom är ute och äter inte så mycket av det som serveras i matskålarna.

Nej du behöver inte ge extra kalktillskott om du inte har äggläggande höns. Och ja äggskal räcker bra till äggläggande höns. Jag har helt frångått snäckskalen och ger enbart äggskal. Krossa skalen och lägg dem i en separat liten matskål, hönsen vet själva när dom behöver kalktillskott.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser