Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara fårskallar  (läst 5190 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Bevara fårskallar
« skrivet: 20 okt-10 kl 18:45 »
Hur gör man?
Kan man koka hela skallen utan att hornen lossnar? Vill ju gärna bevara hela skallen intakt med hornen på. Kokar man dem? Skall de flås i så fall?

Slaktaren hävdade att man kunde lägga dem i ån efteråt och på så vis få vitt fint ben på skallen. Nån som har provat?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bevara fårskallar
« Svar #1 skrivet: 20 okt-10 kl 19:05 »
Att lägga i ån fungerar jättebra, var bara noga med att den sitter fast med ett rep eller dyl, annars kan du få leta förgäves efter den till våren. Ett annat sätt är att placera den i en myrstack men risken är ju då att räven tar den.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bevara fårskallar
« Svar #2 skrivet: 20 okt-10 kl 19:13 »
Att lägga i ån fungerar jättebra, var bara noga med att den sitter fast med ett rep eller dyl, annars kan du få leta förgäves efter den till våren. Ett annat sätt är att placera den i en myrstack men risken är ju då att räven tar den.

Ja vi har ju inga myrstackar häromkring,och som sagt tror jag räven snor den i så fall. Samt vill jag ju få den klar till halloween helst  :)

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Bevara fårskallar
« Svar #3 skrivet: 20 okt-10 kl 19:23 »
Har precis för mig att farfar blekte skallbenen i klorin när han kokat av köttet.
Finns /får man använda klorin fortfarande ???
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Bevara fårskallar
« Svar #4 skrivet: 20 okt-10 kl 19:26 »
Jag kokade en get skalle förra året. Hade den stånde i grytan så att hornen mestadels var över vattnet. Det gick bra.
Ha i lite tvättmedel så släpper hinnor och allting lite lättare.
Vill du sen ha den vitare så kan du bleka den med vätesuproxide.
Rekomnderar att flå skallen först innan du kokar den, det luktar mindre då.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bevara fårskallar
« Svar #5 skrivet: 20 okt-10 kl 20:22 »
Jag kokade en get skalle förra året. Hade den stånde i grytan så att hornen mestadels var över vattnet. Det gick bra.
Ha i lite tvättmedel så släpper hinnor och allting lite lättare.
Vill du sen ha den vitare så kan du bleka den med vätesuproxide.
Rekomnderar att flå skallen först innan du kokar den, det luktar mindre då.
Ja det har jag hört på många håll att det luktar mindre om man flår den först.

Läste nånstans att diskmaskinsdiskmedel gör benen vitare. Kan det stämma?

Blir svårt att inte koka hornen,de är ju runda och går ner längs kinderna på huvudet  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Bevara fårskallar
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 20:39 »
Eftersom fåret är ett slidhornsdjur, så finns det levande vävnad inne i hornen. Denna måste behandlas så att den inte surnar. Jag vet inte exakt hur man gör, men det kan du fråga en konsevator om.
För att få ett skallben rent, så kokar man det gärna med lite diskmedel i vattnet, sedan bleker man med väteperoxid.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bevara fårskallar
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 20:55 »
Eftersom fåret är ett slidhornsdjur, så finns det levande vävnad inne i hornen. Denna måste behandlas så att den inte surnar. Jag vet inte exakt hur man gör, men det kan du fråga en konsevator om.
För att få ett skallben rent, så kokar man det gärna med lite diskmedel i vattnet, sedan bleker man med väteperoxid.
Jo men om man kokar skallen så borde väl innehållet i hornen också kokas med?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Bevara fårskallar
« Svar #8 skrivet: 21 okt-10 kl 04:43 »
Jo men om man kokar skallen så borde väl innehållet i hornen också kokas med?
Jo, men du ska inte ha hornen ner i vattnet och man pillar bort allt skallkött efter kokningen.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Bevara fårskallar
« Svar #9 skrivet: 21 okt-10 kl 09:45 »
Kolla med Naturhistoriska riksmuseets webbtjänst "Fråga forskaren", där har jag fått många snabba svar på udda frågor, både mina egna och ungarnas.

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/fragaforskaren.248.html
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Bevara fårskallar
« Svar #10 skrivet: 21 okt-10 kl 14:55 »
Dela gärna med dig av svaret här isf, har haft en lliten fundering på om man kunde spara "fårskallen" så...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bevara fårskallar
« Svar #11 skrivet: 21 okt-10 kl 22:01 »
Jo, men du ska inte ha hornen ner i vattnet och man pillar bort allt skallkött efter kokningen.
Ok
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Bevara fårskallar
« Svar #12 skrivet: 22 okt-10 kl 20:14 »
Lycka till.  :D
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Ragnar L

  • Gäst
SV: Bevara fårskallar
« Svar #13 skrivet: 22 okt-10 kl 20:35 »
Hm, det är snart 6-7 år sedan jag gjorde mina baggskallar.
Jag kokte dem i byktunna tills köttet blev lagom mört och pillade bort det sedan likaså ögonen, man får inte koka för länge.
Väteperoxid låter bekant och tapetklister.
Tapetklistret kommer jag tydligast ihåg, låt torka sedan sandpappra med väldigt fint papper, gör om proceduren tills den är tillräckligt vit. Jag har skrivit upp hela receptet, men vet i tusan vart min bok ligger :-\

Du kan växtfärga skallen i lökfärg också, då bli den orangegul och rätt häftig.

//Ragnar

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bevara fårskallar
« Svar #14 skrivet: 25 okt-10 kl 07:56 »
Åh tack för tipsen, rökfärga låter ju spännande.

Igår gjorde sambon första försöket, han fick koka i 3 timmar innan allt lossnade, hornen tog dock ingen skada alls av detta men hjärnan och horninnehållet sitter dessvärre kvar. Någon som har tips på hur man får ut det?

Annars ser skallen väldigt fin ut, den ska som sagt bara slipas och vitas lite.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bevara fårskallar
« Svar #15 skrivet: 25 okt-10 kl 08:06 »
Jag har kokat ngr. skallar och då pillat ut hjärnan med ngt. fint instrument genom hålet i ryggmärgskanalen. Det går faktiskt. Om hornen kokas så verkar det som om innehållet inte luktar, och de sitter fast pga. krökningen. Men jag kokade nog flera timmar och hade lite vittvättmedel i det sista kokvattnet. Lycka till!

Vilse

  • Gäst
SV: Bevara fårskallar
« Svar #16 skrivet: 25 okt-10 kl 09:27 »
Nu vet jag ju inte skillnad på en fårskalle o en tjurskalle :)
Jag har tagit scottish highland skallar och grävt ner dom i sandblandad jord och sen grävt upp tre månader senare och dom har varit helt rena,,det var ca 8 år sen och skallarna är fortfarande ok,,,

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser