Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring att bygga ett minihus på hjul  (läst 27858 gånger)

@nders

  • Inlägg: 29
funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« skrivet: 29 okt-09 kl 01:13 »
Hoppas det är ok att jag försöker utnyttja er som bollplank för de här idéerna! ;D

Jag har börjat planera ut ett projekt, efter att ha sett ett par  hemsidor med  bastu på hjul verkar det så pass enkelt att  till och med en med fem tummar på varje hand borde kunna ro det I land.

Jag kommer dock satsa på ett minihus på hjul. Har hört att det ska vara betydligt enklare att bygga ett hus om om man inte tar med saker som el och vatten. Skulle dock vilja ha in en mer primitiv version av dusch.
Varför jag bygger detta?  Detta är dels att testa och se hur det går, så det kommer  första hand vara  en enklare form av sommarstuga/skrivarstuga. Men håller den måttet kan jag tänka mig att testa att bo heltid i den 3-6 månader för att se hur det fungerar, så  min plan att försöka få den så dräglig som möjligt för åretruntboende utan att pumpa in en massa extra saker.

Är lite osäker på ifall man kan  bygga in ett  sovloft ifall man bygger ett minihus på ett husvagns underrede, ser man på bilderna för bastuvagnarna inbillar jag mig i alla fall att det skulle bli lite lågt.(efter man isolerat taket)
det enda i elform jag känner ett behov av, är ev till ett kylskåp, lampor(tänker mig ledlampor) och ström till en laptop. Har set gasolkylskåp men hört av en kompis att de ska dra väldigt mycket gas och bli väldigt dyrt att använda regelbundet.
Värmen har jag funderat på att lösa igenom att  helt enkelt slänga in en fotogenvärmare, lär bli för smått med något annat och lösningen jag sett på amerikanska minihus på hjul att använda gas låter mindre lockande. 

Elen borde fungera med 12volst system, i alla fall för lampor och förhoppningsvis  laptopen. Där borde solkraft och en ev backup av ett mindre elgenerator fungera?
Lyset hade jag tänkt mig ledlampor om man får till elen, annars borde en fotogenlampa eller två duga ganska bra. Det är i alla fall problemet med att ordna el till en  laptop och jag har ingen bra koll på hur mycket fotogen en sådan lampa drar, och vad det kan kosta att ha.

Vatten och toa
vattendelen  känns som den enklaste delen så den börjar jag helt enkelt med.  Jag har sett en amerikansk lösning på ett hus på hjul, där han helt enkelt har en  toalet/dusch. Och har en dunk med vatten ovanför badrummet  på ett loft. Och med hjälp av tyngdkraften får rinnande vatten. Ser tillräckligt smidigt ut för att fungera.
Toalettbiten däremot verkar mer avancerad att ordna, jag har sett att folk byggt inomhus toaletter  som de strör över med sågspån. Men är lite osäker på hur det skulle fungera i ett område som  även används som dusch(då med en massa  plast över känsliga områden) Och sedan har jag inte den blekaste aning var man skulle få tag i sågspån i 08träsket. Så här tar jag gärna emot förslag på vad man kan tänka på för olika alternativ :->

Jag hade tänkt att isolera golvet med frigolit, dels för att jag tror att det kan bli billigt men också för att ena området i alla fall är planerat att en dusch så det lär behövas. Som jag  fattat ska man isolera golv och taket lite mer för att behålla värmen. Eller är jag helt ute och cyklar?
 En av de grundläggande problemen verkar vara att hitta ett ställe att bygga på.  det verkar inte så svårt att få tag i en gratis husvagn som man kan  ta de delar man behöver från, men om någon här bor inom 08området och står ut med att ha ett minishus bygge på sin ägo så skulle jag uppskatta det :->


Det skulle vara intressant att höra om någon har byggt något liknande och vad man bör tänka på, var någonstans kan problem dyka upp?








Källor
bastuhusen  som inspirerade, för att visa hur själva inspirationen av byggnaden ser ut
http://www.bastuvagn.se/historia.htm ( tänkte främst på golvet här)
http://www.bastuvagnen.se/

---------
Länkar till vad jag funderat kring värmen
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&denied=yes&%40where.ItemID%40EQ=418016
hittade en pelletsbrännare. Har aldrig sett något liknande och är lite osäker på om den  kan värma även ett litet hus.

http://www.friluftsvaror.se/varor/pellets.htm



esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 10:10 »
Hej !
Toalett , en kockum toaletthink med lös insats i plast och luktspärr .
Titta in på     http://Http://arvesund.com/se        se eremitens koja .
Där kan du kanske få tips ?

Huggorm

  • Gäst
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 18:20 »
Du får fundera på det här med vikt. En husvagn är byggd i lättaste möjliga material, och det blir svårt att åstadkomma själv hemma. Alltså kommer din rullande stuga att bli betydligt tyngre än du kanske tänkt dig. Säkert tyngre än vad som är lagligt att dra med bilen, och kanske tyngre än vad husvagnsunderredet tål. Det är ju oftast bara en enkel ram av vinkeljärn som knappt klarar husvagnens tyngd.

@nders

  • Inlägg: 29
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 20:40 »
esten: Helt klart intresant, hittade desväre inte så mycket om kockum toaletten, Mend et låter klart intresant :->

Huggorm: et stämmer att jag inte tänkt överdrivet på vikten, men det borde väll fungera att förstärka husvagnsunderedet?

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 20:58 »
Gamla LT 31or WV finns väl lite här och var , deras underreden är starka för att bygga på , finns säkert fler lätta lastbilar som skulla gå att slakta och ta ramarna ifrån .

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 23:56 »
esten: Helt klart intresant, hittade desväre inte så mycket om kockum toaletten, Mend et låter klart intresant :->

Leta på loppisar! Det är i grunden en hink med en "sarg" undertill (för att bli bättre sitthöjd). Upptill finns en lös sittring i trä och en ränna man häller vatten i för att hinken ska bli luktfri när locket sätts på.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #6 skrivet: 30 okt-09 kl 00:12 »
Aaaaaajfan, är det så dom funkar!
Jag har ju sett många såna emaljerade skithinkar hos gamlingar och sjuklingar, men har aldrig behövt använda en dylik (ännu).

Beträffande huset, så återkommer jag med förslaget att inreda en gammal container, förslagsvis en 20-fotare.
En täckt sådan kan man nog hitta för 10-12000 kr.
Någon förstärkning behövs inte, om man inte tänker krocka med en lastbil eller liknande.
« Senast ändrad: 30 okt-09 kl 00:19 av Foppas fot »

Huggorm

  • Gäst
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 08:49 »
En kylcontainer är bättre, dom är redan isolerade

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #8 skrivet: 02 nov-09 kl 09:36 »
Skit i toan  ;)
Beroende på vart du hade tänkt att bo så finns det säkert alltid en lössning för det utan för, t.ex. om du ska bo nära en skog så löser det sig själv. Det är egentligen bara i stor städer det kan bli lite klurigt, fast hur ofta kan man bo i en "husvagn" i en stor stad?
Dush löser du ganska lätt genom att skaffa en balja och tvätta dig och dina kläder i den (samtidigt  ??? )
Jag har sett ett par custom-husvagnar här i Skattungbyn som folk byggt själva, det vettigaste verkar vara liten vedspis/kammin för värme och matlagning.
Skulle gärna vilja se lite bilder sen när du byggt klart  ;D
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #9 skrivet: 02 nov-09 kl 11:40 »
Tänkte börja på en egen tråd men det här är så nära så jag tror den det passar bäst här. Jag blev själv intresserad av nått liknande, vilket jag skulle kalla minimalistiskt boende. Min inspiration var en artikel i Aftonbladet om killen som flyttade ut i en låda i skogen. Jag har även kikat på Eremitens koja, som är en kommersiell produkt (med ordentlig prislapp).

Min variant har ingenting i stil med vatten och avlopp. Det är i stort sett en plats att sova på och förvara de nödvändigaste sakerna på. Solcell med batteri och lysdioder är det mest tekniska jag funderat på.

I den här kojan ska det finnas plats för en ordentlig säng (90x200) och hyllor runt två av sidorna samt bilbatteri. Tanken finns även på glastak för stjärnskådning. Jag tänkte ställa den på gråsuggor men kanske går det att ställa den på hjul.

Kom gärna med synpunkter, jag har börjat på en ritning, som man kan öppna med gratis-programmet SketchUp. Obs, ritningen är halvklar. Här är några saker jag själv funderar på:

För vårt svenska väder har jag tänkt isolera med cellplast. Konstigt nog är de reglar jag hittat 45 mm medan cellplast finns i 30 eller 50 mm. Är ingen snickare men är inte nått galet här?

Moderna fritidsbatterier, behöver de ventilation eller kan man ha dem i kojan?

Ritning:
http://uploading.com/files/3bc4bf84/SoloPod.skp/

Program:
http://sketchup.google.com/

Koja:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5386785.ab

Eremitens koja:
http://arvesund.com/sv/hermits-cabin/

Exempel på solcell (stor och tung modell):
http://www.kjell.com/?item=44025&path=

Edit: lägger till en bild på kojan inkl. säng och hyllor:
http://uploading.com/files/3e24f489/SoloPod.jpg/
« Senast ändrad: 02 nov-09 kl 23:10 av Baribal »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #10 skrivet: 02 nov-09 kl 18:32 »
. Jag har även kikat på Eremitens koja, som är en kommersiell produkt (med ordentlig prislapp).

Finns det verkligen någon som betalar begärt pris för de där "lådorna"?

 
Moderna fritidsbatterier, behöver de ventilation eller kan man ha dem i kojan

Har ett "Norrlandsvagnen" för skogsbrukets del, och där är batteriet placerat inomhus i "tätslutande" låda m lock, inkl
avluftning medelst en 5 mm genomskinlig plastslang fr anslutning på batteriet och ut genom golvet.
Givetvis för att bli av med ev "knallgas".

@nders

  • Inlägg: 29
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #11 skrivet: 02 nov-09 kl 23:06 »
En container skulle nog vara en av de enklare lösningarna, men jag har skippat den idén dels för att det skulle dra upp priset, (det är enklare att få tag I en gammal övergiven husvagn gratis än en container)
Och dels vill jag se omd et går att byga, fungerar detta bra så finns det erfarenheter för en ventuela framtida husbåt :->

Enarachy: Men det var jhu det jag hade tänkt;-D

Hade tänkt att ha den mer I skogsområde runt södra stockholm.
Men toamöjlighet skulle vara skönt att ha inte bara för min egen bekvämlighets skull(ja jag är lat!)
Och de dushvarianter jag har sett låter mer  enkelt att att behöva fylla en balja(ordnar man bara med ett primtivt avlopp I vagnen så slippe rman ta hand om smutsvattnet :D
Jag har sett och funderat över en fotogenvärmare med inbygd värmeplatta. Men inbillar mig att det I längden är enklast med någon någon form av gasol eller dylikt kök för matlagning.

Och så fort  planerna kommer lite längre, som  att jag får tag I mark att bygga på och lute matterial att  starta med så kommer det att komma upp bilder. Kan ev  låna en kamera för att föreviga delar av byggandet :->

baribal: vafalls? Stjäl du min tråd?
Skämt åsido inga problem. Tänkte dock fråga om du har möjlighet att lägga upp en skiss av ditt bygge I pdf. Googleprogramet fungerar inte så bra under linux.

Jag antar att du kommer att skaffa tillgång till dush och toa på jobb och dylikt?
Jag är nyfiken på hur du tänkt kring frågan att laga mat och förvara den

rent spontant kom jag att tänka på ett ett sätt att kunna få extra utrymme I kojan borde vara att  lägga in sängen med någon form av glv som kan vikas över alt dras ut. Så du har sängen undangömt under dagtid  och sedan drar fram den vid behov.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #12 skrivet: 02 nov-09 kl 23:27 »
Tack för synpunkterna, jag lade upp en bild på kojan med säng och hyllor:

http://uploading.com/files/3e24f489/SoloPod.jpg/

Ber om ursäkt för den tråkiga uppladdningstjänsten, hittade ingen bättre.

Nånstans under hyllorna tänkte jag att batteriet skulle stå. Mat och matlagning har jag inte planerat för men törs man ha ett spritkök i kojan kan man ha det i hyllan eller helt enkelt ute. Samma med dusch och toalett, det blir ute. I den här lilla lådan vet jag inte om man tjänar på att vika undan sängen utan man kanske kan sitta i den när man är där inne och inte sover. Nu är det tyvärr inga konkreta planer utan bara en idé som inte släpper sen jag läste om kojan i AB.

Själv tror jag att den variant jag ritat med isolering blir väldigt tung. Den borde iofs gå att plocka isär vid transport men ändå inget man ställer ut i skogen utan en större bil.

Lumberjack, nej, den stugan betalar jag nog inte för, men duger fint som inspiration.

@nders

  • Inlägg: 29
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #13 skrivet: 02 nov-09 kl 23:42 »
Lumberjack: sory missade en detalj, jag har inte sett pris för hela stugan men ägaren till off-grid.se frågade vad deras spis/vattenvärmare skulle gå på, jag mins inte exakt men jag tror det låg på en i all fall fall 16lax för bara kaminen. så det är ganska dyrt :->


Baribal :
en idé är frösta steget, jag är bara nyfiken på hur dina tankegångar ser ut och hur du funderat  kring visa problem, ( jag hoppas du inte ser mina frågor som något slags förhör :-D)
Nu kunde jag se bilden, tackar! :-> själva gratislänkningen är helt ok, var bara frusterande att det var i et format jag inte kunde se.
Kommer det inte att bli kalt med  hygien vintertid om du gör det utanför kojan?

går du in på följande sida och söker på undertsåendenamn, har du en miniugn som tydligens ka fungera på gas och kanske spritkök också. har dock ej testat det själv. funderar starkt på att ta med en sådan till mitt projekt :->
http://loofs.jetshop.se/
Omnia miniugn för gasolspis

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #14 skrivet: 03 nov-09 kl 09:07 »
För vårt svenska väder har jag tänkt isolera med cellplast. Konstigt nog är de reglar jag hittat 45 mm medan cellplast finns i 30 eller 50 mm. Är ingen snickare men är inte nått galet här?

Virket köper du ohyvlat eller hyvlat. T ex ohyvlat 2" = 50 mm, hyvlat = 45 mm. Cellplast som i "frigolit" finns både tunnare och tjockare än de mått du har angett.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #15 skrivet: 03 nov-09 kl 21:41 »
Lumberjack: sory missade en detalj, jag har inte sett pris för hela stugan men ägaren till off-grid.se frågade vad deras spis/vattenvärmare skulle gå på, jag mins inte exakt men jag tror det låg på en i all fall fall 16lax för bara kaminen. så det är ganska dyrt :->

Gustavsson som kränger ATV/minsikotare mm på bla "Blocket" har eremitkojan i sitt utbud.
95.500:- går den loss på med lite förnödenheter som brits/bord/kamin och lite annat krimskrams.

Det blir i runda slängar 12 000:-  per kvm

 :P

Skogsvilde

  • Inlägg: 16961
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #16 skrivet: 03 nov-09 kl 22:20 »
För några år sedan köpte jag en gamal radarvagn från kustarteleriet.
Denna vart full med radargrejer och sånt som jag har plockat ut.

Inredde den först som verkstadsvagn, men nu känner jag att det är bättre att den blir bostad.
I första hand så blir det nödbostad denna vintern om jag skulle få problem med strömmen. Vilket jag räknar med.. 
Första installationen blev en gammal vedkamin som jag anslöt till 4" rostfritt rör.  Djävlar vilket drag det blev  ;D   Värmen vart inget att klaga över.
Sen blir det att köpa isolering och isolera vagnen.  I väggarna blir det troligtvis frigolit och i taket glasfiber eller liknande. Detta då taket redan är isolerat och i bågform.

Jag har räknat på strömbehovet och kommer ha 2 lastbilsbatterier som står på konstant underhållsladdning tills behovet uppstår. Och ett 300w elverk som backup till detta
Belysning blir diodlampor från lastbilar och någon 15w lågenergi lampa.
Datorn får 220v från inverter eller från elverket.

Matlagningen blir på vedkaminen eller på gasolkök. BIltema har faktiskt ett som är väldigt prisvärt och smidiga flaskor till ett riktigt vettigt pris.   Dusch är inte super prioriterat i nuläget
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

babinski

  • Inlägg: 14
  • Man 32, Konstnär
    • Blekinge
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #17 skrivet: 08 nov-09 kl 16:50 »
hej hej, jag håller på och bygger tak (och loft) på en gammal abbey -75 just nu. En vedspis är installerad baktill. Detta kommer att bli ett "hus" på hjul. isolera kommer jag att göra utanpå , funderar på fasadmaterial just nu???? Tillbyggnaden är bara regel än så länge, det blir svinigt tungt kan jag lova, jag håller koll på tvärbalkarna, får lösa det när jag ser att dom börjar ge me sig. Jag ska lägga ut bilder snart. Kul att fler har liknande ideer, jag är besatt av detta bygge och vill flytta ut i vår. vagnen kostade 1000kr, spisen hittade jag i ett förfallet uthus. beg virke bygger jag med, men jag köpte nya reglar för 150kr (lyx). Jag är övertygad om att det blir bra, för rasar det är det bara att bygga om. Plan b är att vinscha upp den på ett fyrhjuligt traktorsläp om det blir för tungt (när det blir för tungt). Detta är som att bygga koja när man var liten, fast med måttband. Byggandet blir som en lek där själva aktiviteten är belöningen. Som ni förstår är det långsiktiga målet att leva utan räkningar (och helst utan brevlåda). Husvagnen ser jag som en utgångspunkt som jag bygger till/ut när jag känner för det, boendet blir dynamiskt och mer som ett äventyr. Ha det bra...
Hus på hjul är jättekul.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #18 skrivet: 08 nov-09 kl 17:01 »
Korrugerad aluplåt kanske?
Liggande profil passar väl bäst om det är ett fordon.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Citroen_hy_sst.jpg

babinski

  • Inlägg: 14
  • Man 32, Konstnär
    • Blekinge
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #19 skrivet: 08 nov-09 kl 17:13 »
ja, jag har tänkt på det ...ang vikten. Kan man inte fästa nån gummimatta el likn? linoleum eller vad det heter...hehe.
Hus på hjul är jättekul.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, ka74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser