Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av trekammarbrunn  (läst 8629 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Byte av trekammarbrunn
« skrivet: 30 aug-18 kl 10:53 »
Jag skall byta avlopp det gamla är ej godkänt .
Vill få lite synpunkter .
Cement eller plast.
Har igen luftning inne i huset ,måste jag ha luftning före brunn  isåfall hur grovt rör behöver jag dra . Brunnen hamnar nära huset så det blir lite krångligt med luftningen vill ju helst inte ha den under altanen .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #1 skrivet: 30 aug-18 kl 11:16 »
Plast är smidigt när man gräver ned den om man bara har tillgång till mindre grävare.

Luftning tror jag inte behövs innan brunnen, det har du väl redan löst med en ventil i huset så du inte suger torrt i vattenlåsen. Den del som är viktig att lufta är avloppsbädden.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #2 skrivet: 30 aug-18 kl 11:35 »
När jag köpte en ny trekammarbrunn för ett par år sedan så stod det i installationsanvisningen för den att avloppet måste ha öppen luftning vid huset (110 mm rör som går upp över nock), enligt de papperen skulle det inte duga med bara en vakuumventil. Jag gjorde en snål-lösning med ett avstick med 75 mm rör som går upp på husväggen och avslutas med en 180° böj under takkanten. Ur avloppssynpunkt fungerar det bra, men det drar in avloppslukt i huset vid vissa vindriktningar. Så jag måste nog göra om det.

Jag gillar trekammarbrunnar av plast, de är ju både lätta och relativt billiga, går att lyfta ner på plats med en måttligt stor maskin osv. Dock har jag hört folk klaga över att det har hänt att oförsiktiga slamtömmare har lyckats slå sönder mellanväggarna i plastbrunnar. Vet ej om det gäller alla eller om det bara är någon viss enstaka modell som har varit ömtålig.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #3 skrivet: 30 aug-18 kl 12:55 »
Föredrar betong, men jag har ju utrustning för att lyfta sakerna.
Grannen i mitt förra hus, la ner en plastbrunn, men den kom upp igen och han fick göra om allt.
Han tänkte inte på att vattnet i marken kunde trycka upp den, när den var tom.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #4 skrivet: 30 aug-18 kl 13:33 »
Tänkte just på det att den kan komma upp nämnde det för hon som var och tittade hon pratade om förankring om marken inte va bra .
Funderar på avluftningen den skulle en henne ligga ovanför brunn .Kan man ha en smal slang som lutning  så hag kan leda den 10 m bort och sedan dra upp den på husets baksida
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #5 skrivet: 30 aug-18 kl 14:27 »
Ja, förankra kan vara bra även om det är en liten balja till ett enfamiljshus. Men det är en enkel grej att fixa.

Om de kräver luftning ovan brunn så går det ju att dra iväg ett 110-rör rätt långt. Om luftningen skall fungera bra så kommer ju dock luften i rörelse för att man spolar varmt vatten i avloppet i normalfallet. Har man brunnen nära huset så sker ju inte mycket luftstigning mellan kåk och brunn, så vill man ha snurr på luften får man dra upp ventilation från stammen i huset. Men när installation är gjord och man tycker det luktar skit så kan man ju plugga och använda sin vakuumventil.


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #6 skrivet: 30 aug-18 kl 14:57 »
Föredrar betong, men jag har ju utrustning för att lyfta sakerna.
Grannen i mitt förra hus, la ner en plastbrunn, men den kom upp igen och han fick göra om allt.
Han tänkte inte på att vattnet i marken kunde trycka upp den, när den var tom.

I mitt fall stod det uttryckligen i anvisningarna att brunnen måste fyllas med vatten INNAN man gräver igen runt den.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #7 skrivet: 30 aug-18 kl 15:25 »
Samma för min i plast. Fyll med vatten så den inte lyfter står det i anvisningarna, återfyll efter tömning.

Jag har luftning för trekammaren jag med, det är för att luft ska in i slutet av min markbädd och ut i början, dvs ut mellan huset och trekammaren. Det ska bli drag för att lufta markbädden för att biologin där ska överleva. Men visst luktar det en aning ansträngt ibland på altanen där bredvid :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #8 skrivet: 30 aug-18 kl 18:28 »
Det kan hända att lätta tankar som ligger i blöt mark flyter upp när de slamsugs, så det kan vara bra att lägga ett par band över dem. Man passar ju inte slambilen alla gånger, och han återfyller inte (skall man väl vara glad för :P).

Tror att luftningen vid huset är till för att det inte skall bildas farliga koncentrationer av metangas i systemet så att det kan smälla. Lär ha hänt någonstans någongång, men knappast på ett enskilt avlopp som det är frågan om idag. Här är markbädden luftad separat.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #9 skrivet: 30 aug-18 kl 23:43 »
Fick just min cement trekammarbrunn utdömd då den läcker i botten av första kammaren. Ca 50år gammal installation. Ringde en firma som sa att det var maskindiskmedlet som dödade cemetbrunnarna! Låter konstigt? Vad säger ni?
Så plast var modellen som gällde men då miljöförvaltningen dömmer ut alla brunnar i östersjöns namn så hade firman tid först om ett år med min brunn.
Så vilken rening rekommenderar ni?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #10 skrivet: 31 aug-18 kl 00:46 »
Fick just min cement trekammarbrunn utdömd då den läcker i botten av första kammaren. Ca 50år gammal installation. Ringde en firma som sa att det var maskindiskmedlet som dödade cemetbrunnarna! Låter konstigt? Vad säger ni?
Så plast var modellen som gällde men då miljöförvaltningen dömmer ut alla brunnar i östersjöns namn så hade firman tid först om ett år med min brunn.
Så vilken rening rekommenderar ni?

Det är ju bara att tömma den och gjuta ny botten.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #11 skrivet: 31 aug-18 kl 10:30 »
Fick just min cement trekammarbrunn utdömd då den läcker i botten av första kammaren. Ca 50år gammal installation. Ringde en firma som sa att det var maskindiskmedlet som dödade cemetbrunnarna! Låter konstigt? Vad säger ni?
Så plast var modellen som gällde men då miljöförvaltningen dömmer ut alla brunnar i östersjöns namn så hade firman tid först om ett år med min brunn.
Så vilken rening rekommenderar ni?

Jag har svårt att tänka mig att maskindiskmedel skulle vara skadligt för cement. Så vitt jag vet brukar cement tåla alkaliska saker bra, det kan vara värre med syror. Det vore intressant om någon med lite djupare kemikunskaper kunde ta en titt på den frågan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #12 skrivet: 31 aug-18 kl 10:48 »
Visst kan alkaliska medel fräta på betong, till och med pH-neutrala höga saltkoncentrationer fräter. Men det kan också vara den otrevliga miljön som syrefritt och väldigt låg redoxpotential med de svavelföreningar som bildas, som fräter på betongen.

Men med en plast-tank kan man också drabbas av överraskning om det kommer nya medel i handeln. Jag har en trekammarbrunn i polystyren, får se om den håller...

De säkraste borde vara de av polyeten (de svarta). När de kommer i backen så borde de hålla flera hundra år.

De i betong går ju faktiskt att laga, så de är ändå ett bra val.

Palle500

  • Inlägg: 116
Byte av trekammarbrunn
« Svar #13 skrivet: 05 sep-18 kl 20:13 »
Tackar för bra svar.
Att ta hit en kombibil med både sug och spolning för att få rent och kunna gjuta kostar ca 6-7000kr när jag frågade. Känns som ett rån och hån när en ny i plast kostar ca 15000kr.
Men nu verkar det som om kommunen kräver ny slamtank och helt ny infitration. För befintlig är 50 år och deras standardkalkyl säger max 10-15 år sedan byte. Kan inte ens få funktionen kontrollerad, dom har sina schabloner och verkar för ett miljöriktigt värdetal att skryta med i miljörapporter. Kostar ju inte kommunen något. Tar ju ut avgifter för all hjälp/kontroll dom utför åt skattande kommuninnevånare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #14 skrivet: 05 sep-18 kl 20:22 »
Tackar för bra svar.
Att ta hit en kombibil med både sug och spolning för att få rent och kunna gjuta kostar ca 6-7000kr när jag frågade. Känns som ett rån och hån när en ny i plast kostar ca 15000kr.
Men nu verkar det som om kommunen kräver ny slamtank och helt ny infitration. För befintlig är 50 år och deras standardkalkyl säger max 10-15 år sedan byte. Kan inte ens få funktionen kontrollerad, dom har sina schabloner och verkar för ett miljöriktigt värdetal att skryta med i miljörapporter. Kostar ju inte kommunen något. Tar ju ut avgifter för all hjälp/kontroll dom utför åt skattande kommuninnevånare.

Hur avsides bor du då, häruppe långt uti skogen kostar det bara 1 000 - 1 500 kr att tömma brunnen om man gör det samtidigt som de gör ordinarie tömningar i området. Sist betalade jag 500 kr kontant, men det var 7 - 8 år sen.
Gjuta kostar inte mycket om du blandar själv.
Måste du berätta hur gammal infiltrationen är då, det de inte vet om mår de inte dåligt av?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #15 skrivet: 05 sep-18 kl 21:15 »
De är pigga på att köra sin schablon, och tighta åt den vartefter. Skulle gissa på att Palle bor i Skåne, där är de nog värst.

Man kan undra varför de vill byta infiltrationen. Markbäddar (som ju släpper vattnet till ytvattnet) har de fått för sig att de är mättade på fosfor efter 20 år (i Östergötland) och då måste man gräva om dem så att den farliga fosforn inte förorenar sjöarna. Spelar ingen roll om markbädden fortfarande fastlägger fosfor eller om marken efter gör det, schablon är schablon. Men en infiltration, som länge varit deras förstaval eftersom den släpper det delvis renade vattnet till grundvattnet och alltså inte förorenar ytvattnet, har ju ingen bäst före dag eftersom fosforn hamnar i grundvattnet.

Jag rekommenderar att Palle inte slåss mot byråkraterna utan gräver ned en plasttank, gör en markbädd som är tät, och planerar för ett extra steg med fosforfälla efter bädden. För det blir nästa grej de kräver...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #16 skrivet: 05 sep-18 kl 22:14 »
Jag rekommenderar att Palle inte slåss mot byråkraterna utan gräver ned en plasttank, gör en markbädd som är tät, och planerar för ett extra steg med fosforfälla efter bädden. För det blir nästa grej de kräver...


Så blev det hos oss, att de krävde fosforfälla. Efter två år (kanske tre) ville de att vi skulle byta kalksäcken i fosforfällan, men fällan är kraftigt överdimensionerad för vårt hushåll så den behövde inte bytas tyckte vi. Vi mätte pH på utgående vatten och filmade proceduren och skickade filmen till kommunen och de lät oss faktiskt fortsätta med den gamla ett par år till. Sen får vi väl göra om mätningen.


Här la vi betongbrunn då vi var oroliga att den annars skulle flyta upp. Sen ville de att vi skulle ha en jättestor (för oss) brunn för att vi har ett litet gästhus där två personer kan övernatta och vårt hus kan fungera för fyra personer permanent så de krävde en brunn för sex personer. Det lustiga är att de bara gick på antal m3 i brunnen och när vi tänkt klart blev det så att vi köpte två brunnar. Först en enkammarbrunn och sen en trekammar efter den.


På så vis fick vi tillräckligt med m3 och på köpet en "fyrkammarbrunn" eller vad man ska kalla det. Det allra mesta fastnar i första kammaren vilket gör att trekammarbrunnen får ett ganska lätt jobb och renar bra så det kommer ut bara lite i bädden så den (förhoppningsvis) håller extra länge.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #17 skrivet: 05 sep-18 kl 23:04 »
Det kan bli riktigt bra lösningar när man kommer igång :) Är man positiv till förbättring (och har råd) och man inte har otur och får en sur handläggare så behöver det inte vara så eländigt. Jag förberedde med en returslang under vägen för att kunna köra renat vatten upp till dammen. Har dock inte fixat det.

Här kommer det att mätas fosfor den dagen de bråkar om det, för bädden skall inte grävas upp. Har sådan tur att det finns mark nedströms markbädden som lämpar sig bra för en fortsättning av reningen. Inte för att det behövs reningsmässigt eller är ekonomiskt försvarbart, men det är intressant.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #18 skrivet: 05 sep-18 kl 23:52 »
 :D...Vi har en tvåkammarbrunn med rör till en typ sjunkbrunn...Fungerar än så länge...Gäller att inte yla i onödan...Slipping lips can sinking ships....

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #19 skrivet: 06 sep-18 kl 12:53 »
Tävling:
Vem av skribenterna på alternativ.nu lyckas dölja den sämsta avloppsreningen för kommunen?


Första pris är en fotogeneldad varmvindskamin, andra pris en gammal bil utan någon j-a katalysator. Tredje pris är byte från treglasfönster till enkelglas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #20 skrivet: 06 sep-18 kl 13:01 »
Tävling:
Vem av skribenterna på alternativ.nu lyckas dölja den sämsta avloppsreningen för kommunen?


Första pris är en fotogeneldad varmvindskamin, andra pris en gammal bil utan någon j-a katalysator. Tredje pris är byte från treglasfönster till enkelglas.

Satan att man inte kan vara med på den tävlingen, eftersom jag inte dolt min brunn för kommunen, till ena huset, jag hade garanterat vunnit.

Röret rakt ut i slänten, med en tvättbalja under utifall det skulle råka spolas ner nå annat än vatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #21 skrivet: 06 sep-18 kl 13:33 »
Och ändå kan du inte tävla med kommunerna och deras system.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #22 skrivet: 07 sep-18 kl 11:41 »
 :D...Saknade ett spilloljekit med pensel,typ staketmålningskit... Annars så är det bäst att låta gamla system verka ut....går avloppet rätt ut i en dricksvattensjö får det väl donas lite... Annars brukar nytillverkning,grävning o dyl slita nog så mycket på miljön...

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #23 skrivet: 09 sep-18 kl 17:36 »
Vi måste också byta trekammarbrunn. Den gamla läcker så mycket, att inget vatten når fördelningsbrunnen. Vi är 2 hushåll på avloppet. Grannarna kollade först om någon kunde laga brunnen, men det fanns ingen som gjorde sådant.
Grannfrun ringde runt till en hel radda entreprenörer. Av dessa (15-20) var det bara 2 som kunde tänka sig att bara byta brunnen. Alla andra ville göra en ny infiltration också, vare sig det behövs eller inte. (Om den inte fått vatten på länge, borde den vara som ny!)
Den dyraste entreprenören tar dubbelt så mycket betalt som den billigaste!
Till slut hittade grannfrun en entreprenör (som dessutom fått goda vitsord av mina vänner) och som kunde tänka sig att bara byta trekammarbrunnen. Han talade också om för oss hur vi kunde kontrollera att infiltrationsanläggningen kunde ta emot vatten. Nu ligger ärendet hos kommunen. Jag hoppas att kommunen inte krånglar och sölar tills frosten lägger sig över Sverige.
« Senast ändrad: 09 sep-18 kl 17:42 av Berberis »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #24 skrivet: 09 sep-18 kl 18:11 »
Hur kollade man att infiltrationen kunde ta emot vatten?

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #25 skrivet: 10 sep-18 kl 18:28 »
Hur kollade man att infiltrationen kunde ta emot vatten?

(Vår granne gjorde det, medan jag var upptagen av annat viktigt.) Enligt instruktion går det till så här: Ta en trädgårdsslang och häll i vatten i fördelningsbrunnen. Det skall vara riktigt mycket vatten! Böj och benda också på slangen så att vattnet går direkt in i rören som leder till infiltrationsanläggningen. Studera förloppet.
I vårt fall försvann vattnet till infiltrationen och rann inte tillbaka. (Infiltrationen svalde alltihop, som den skall göra.)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #26 skrivet: 11 sep-18 kl 16:46 »
Tänk på att när ni kollar infiltrationen så sväljer själva spridarrören mellan 70 och 150 liter beroende på utförande. Det betyder att skall man vara säker på att man faktiskt kollar bädden så måste man släppa på vattnet fort, och det bör vara en hel regntunna. Sedan ser man om vattnet stiger i fördelningsbrunnen med hjälp av trädgårdsslangen.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #27 skrivet: 12 sep-18 kl 11:39 »
Denna tråd är riktigt intressant!

Vi har meddelat kommunen vad vi ska göra för att rätta till felet: vi fick just besked om att handläggningstiden är 6 veckor. Det betyder väl att det är bra att komma igång med planeringen och inte skjuta upp det.

Av en helt annan anledning kollade vi upp hur el-ledningarna går på vår tomt. Det visade sig att de går nära platsen för den nya trekammarbrunnen. Vi blev lite överrraskade.
Det gratis att kolla ledningar på ledningskollen.se. Lite krångligt bara, men vi fick svar från EON dagen efter. (Sen kan det ju finnas fler ledningar ändå: telekabeln kanske eller sladden som går tillsammans med slangen till brunnen?)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #28 skrivet: 12 sep-18 kl 12:41 »
Hellre lyss till den tråd som brast än att aldrig svinga en skopa ;D

Era egna kablar i backen finns nog inte alltid med i ledningskollen, men det är skönt att slippa gräva av något stort. Det blir sådant liv om man gör det utan att begärt utsättning.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #29 skrivet: 12 sep-18 kl 12:47 »
Hellre lyss till den tråd som brast än att aldrig svinga en skopa ;D

Era egna kablar i backen finns nog inte alltid med i ledningskollen, men det är skönt att slippa gräva av något stort. Det blir sådant liv om man gör det utan att begärt utsättning.

Utsättning? vad innebär det?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #30 skrivet: 12 sep-18 kl 13:40 »
Utsättning? vad innebär det?

Man ber elbolag, telebolag mm. som kan ha ledningar i vägen att komma och markera var de går.

Hos mina föräldrar bad de om utsättning, men de markerade flera meter fel och när de grävde så rök fibern, för tele och data trafik för halva Norrland.
Gissa om det kostade att laga, men inte en krona för mina föräldrar och grävaren, eftersom de begärt utsättning.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #31 skrivet: 12 sep-18 kl 16:08 »
Om ledningar för elkraft inte är alltför djupt nergrävda så brukar det vara lätt att lyssna sig till var de finns med en transistorradio. Ställ radion på AM (mellanvåg), håll den nära marken och lyssna efter brum och störningar från kabeln.  Om det inte hörs något tydligt, så koppla in en elapparat som sprider störningar på elnätet (t ex en gammal dammsugare eller borrmaskin med bortplockat störningsskydd) till ett uttag som matas från en elcentral som har något med den sökta kabeln att göra.
Tänk på att en transistorradios inbyggda ferritantenn för mellanvåg har riktverkan. Ibland hörs störningen bättre om man håller radion längs kabelns längdriktning, ibland om man har den tvärs kabelns riktning. Det kan vara idé att stämma av till olika frekvenser inom AM-bandet, ibland hörs störningen kanske bättre i ena änden av bandet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser