Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag la in första skörden av slanggurkor.  (läst 1679 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag la in första skörden av slanggurkor.
« skrivet: 12 aug-18 kl 23:29 »
Jag har ingen större vana. Jag tittade på 2 recept. Slog ihop dem lite. Sen la jag till 3 extra saker.

Skivad i gurka i en gurkburk,lite större burk. Varvat med dill.   Lagen: 1/2 dl. salt, 3dl vatten,2 dl socker. Jag kokade upp detta. Lät det svalna lite. Hade i 1 msk gult senapsfrö ock 1 msk brunt senapsfrö ock 4 lagerblad.


Detta hade jag i för att prova: 1 tesked Italiensk salladskrydda,1 Msk senap. Sen hade jag lite Atamon i det något avsvalnande lagen. För att hålla bakterier osv borta. (det regna så jag vill inte gå ut ock gräva upp Pepparrot.)

 Det skulle stå en vecka. Men jag orkade inte vänta,Jag hade gurkan på mackan dagen efter. Det smakade väl sådär. Jag har ätit värre gurka som jag köpt i affären. Ska göra ostmackor med gurka i morrn igen.


Det där med senapen var en nödåtgärd för jag hitta inte senapskornen först. Men har man senap i sillinläggningar kan man väl ha det i gurka, Det kanske var innovativt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jag la in första skörden av slanggurkor.
« Svar #1 skrivet: 13 aug-18 kl 09:11 »
Glömde du ättika eller var hittade du de recepten utan ättika i lagen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Jag la in första skörden av slanggurkor.
« Svar #2 skrivet: 13 aug-18 kl 09:51 »
Titta efter recept på färsksaltad gurka https://www.recepten.se/recept/saltgurka.html

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jag la in första skörden av slanggurkor.
« Svar #3 skrivet: 13 aug-18 kl 10:29 »
Aha, tack.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag la in första skörden av slanggurkor.
« Svar #4 skrivet: 13 aug-18 kl 18:38 »
Jag glömde nämna ättika i receptet. Ska vara 2 dl ättiksprit. Jag hade morsan som smaktestare. Goda men väldigt salta sa hon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser