Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken pump ska jag välja för bevattning på timer?  (läst 3031 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Jag har en gammal brunn som jag vill vattna mina odlingar från. Jag skulle vilja sätta pumpen på timer så att det sköter sig självt. Den ska kopplas till ett slangaystem och droppa ut vatten lite här och där...

Kan jag använda en vanlig dränkbar pump, tex
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-pump-DP-252-2000038655/
Som startar och stoppar då och då, eller måste det vara någon med backventil eller något annat fiffigt som jag inte fattar..?
Något jag borde tänka på?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken pump ska jag välja för bevattning på timer?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-18 kl 10:44 »
Tittar du på biltemas billiga pumpautomat http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Pumpautomat-PA-1100A-2000030982/ så ser du två viktiga skillnader: Pumpautomaten ger högre tryck och den ger ett mindre flöde. Ska vattnet pumpas lite längre sträckor, kanske i smala slangar (typ 1/2" trädgårdsslang) och tryckas ut genom små hål så krävs antagligen lite mer tryck än dränkpumpen ger, då passar pumpautomaten bättre. Ska du vräka ut vatten nära brunnen är nog dränkpumpen bättre. Det blir dyrare än en dränkpump eftersom det tillkommer sugslang, bottensil, kopplingar.

Som du beskriver din tänkta bevattning tror jag att pumpautomaten är bättre.
I änden av sugslangen (som måste köpas till) ska det sitta en sil, de har ofta inbyggd backventil.
Silen ska vara minst en halvmeter över brunnsbotten.



Tillägg: Ser att de rear ut en bevattningspump för 162 kr. Den funkar minst lika bra som pumpautomaten jag skrev om ovan. För det priset är det ett klipp, då räcker nog pengarna till en sugslang och möjligen en bottensil också.
« Senast ändrad: 11 maj-18 kl 10:50 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Vilken pump ska jag välja för bevattning på timer?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-18 kl 15:42 »
Nja, ja tror inte man ska ha bevattning på "timer." Allt elektrisk ska va torrt!
Harry
Drick träsprit!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser