Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känns inte som att ny byggtekninjk är bra när man läser detta  (läst 6309 gånger)


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
det är nog inget fel på byggtekniken utan snarare att man inte följer  givna regler. Oftast går det alldeles för fort,man bygger med blött virke,isolerar under regnväder,bygger in blöt isolering eller om det är betonghus installerar mattor o tätskikt i våtrum innan betongen är uttorkad. Har ju själv sett åtskilliga byggen där man reser färdiga väggar från husleverantör under fullt regnväder. mineralull torkar aldrig ut utan det blir mögelhärdar av skit. man har ju alltmer börjat använda väderskydd och här i Växjö är det nödvändigt då man bygger höghus helt i trä. det slarvas oerhört just med att skydda material från fukt,det hjälper ju inte att leverera virke som har godkänd fukthalt om man sedan låter det ligga ute i regn för att därefter montera det.
för att komma tillrätta med detta byggfusk (för det är det) hade man behövt återgå till byggkontrollanter som dagligen följer bygget,tar prover m.m.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
Intressant rapport. Bra teoretisk genomgång av fuktproblematik. Sedan visar de ett bygge med några mindre etaljkonstruktionsproblem. Men framför allt ett dåligt utförande, man har fuskat/inte förstått kraven utan byggt in fukt. Jämför Hammarby sjöstad, många hus där fick de mesta av väggar buppbrutna för att torkas, men det hus där en sträng byggledare såg till att alla följde reglerna var helt torrt.
Slarv, byggfusk och dålig känsla för helheten verkar vara vanligt i byggbranchen. Det kommer att kräva tid innan det är borta. Alla beställare måste förstå att lägsta anbud inte är bäst, konstruktörer gör allt rätt och lämnar ifrån sig så noggranna ritningar att de inte kan missförstås, och att alla på bygget tar helhetsansvar.
Det är nog mer en fråga om ändra arbetssätt och ansvar än byte av byggteknik.

x-lab

  • Gäst
Intressant rapport. Bra teoretisk genomgång av fuktproblematik. Sedan visar de ett bygge med några mindre etaljkonstruktionsproblem. Men framför allt ett dåligt utförande, man har fuskat/inte förstått kraven utan byggt in fukt. Jämför Hammarby sjöstad, många hus där fick de mesta av väggar buppbrutna för att torkas, men det hus där en sträng byggledare såg till att alla följde reglerna var helt torrt.
Slarv, byggfusk och dålig känsla för helheten verkar vara vanligt i byggbranchen. Det kommer att kräva tid innan det är borta. Alla beställare måste förstå att lägsta anbud inte är bäst, konstruktörer gör allt rätt och lämnar ifrån sig så noggranna ritningar att de inte kan missförstås, och att alla på bygget tar helhetsansvar.
Det är nog mer en fråga om ändra arbetssätt och ansvar än byte av byggteknik.

Peab i Södermanland bygger på detta vis idag, låter isol stå ute utan täckning på byggställningen Aug när dimman är så tätt att du inte ser mer än 50 M framför dig, och dom är samhällsbyggare
och detta var i Lagersberg, samma omr som jämförelsen mellan tilläggs isolering och det jag förespråkar,..
« Senast ändrad: 26 mar-18 kl 13:33 av x-lab »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Peab i Södermanland bygger på detta vis idag, låter isol stå ute utan täckning på byggställningen Aug när dimman är så tätt att du inte ser mer än 50 M framför dig, och dom är samhällsbyggare
och detta var i Lagersberg, samma omr som jämförelsen mellan tilläggs isolering och det jag förespråkar,..
vad är samhällsbyggare?  PEAB är en byggfirma,visserligen stor men varken bättre eller sämre än de andra stora. det hänger ju slutligen på personalen på bygget och framförallt platschefen. visst är det byggfusk att bygga in fukt men det hänger trots allt på planering och rutiner och som tidigare att personalen tar sitt ansvar. det är väl framförallt där det brister.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
(:)  Följdmoderering /Torpjens

jag förstår att du lagt in ett inlägg som kan tolkas som personangrepp. Jo,det finns byggare som tar ansvar och det finns snickare/murare/elektriker/målare som vet vad de gör men oftast är det så på storbyggen att det är flera firmor inblandade,oftast personal inhyrd utifrån som inte har svensk utbildning och tyvärr är kontrollen på byggena sådan idag att mycket slinker igenom.Att det oftast finns en prispress och tidsbrist hjälper ju inte upp situationen.
Nej,jag ser inte att moderna byggkonstruktioner skulle vara sämre än äldre metoder,tvärtom. det ställs helt andra krav på dagens byggnader och äldre metoder kan inte klara de kraven. Däremot finns det ett problem med fukt och det är känt sedan 70-talet och det har flera orsaker beroende på vilket decenium du tittar på.
En stor orsak är mineral/stenull som inte funkar ihop med trä,likaså plastfärger (akrylat/akryl )som orsakar många fuktskador framförallt utvändigt. I takt med att energikraven skärps ställs det alltså stora krav på att man gör rätt i alla led,det är här det brister.
« Senast ändrad: 26 mar-18 kl 14:18 av torpjens »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
du kan ju inte bara ha rött i tråden..... men intressant att x-lab gärna lägger in kritik mot dagens byggindustri men inte ger något alternativ som är godkänt.
Undrar hur det gick med Anticimex och hans duschrum byggt med egen teknik? Är väldigt tyst om det....
Sedan finns det alternativ till mineral o stenullsmaffian men även de alternativen kräver att man har utbildad personal som vet vad man gör.Och det är oftast där det brister.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Städat lite. Var vänliga och håll er till trådens ämnesrubrik//christelle
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

x-lab

  • Gäst
du kan ju inte bara ha rött i tråden..... men intressant att x-lab gärna lägger in kritik mot dagens byggindustri men inte ger något alternativ som är godkänt.
Undrar hur det gick med Anticimex och hans duschrum byggt med egen teknik? Är väldigt tyst om det....
Sedan finns det alternativ till mineral o stenullsmaffian men även de alternativen kräver att man har utbildad personal som vet vad man gör.Och det är oftast där det brister.

öhh vad hur det gick ?? du läser inte kommer garanterat att skicka upp en länk när det är klart

x-lab

  • Gäst
du kan ju inte bara ha rött i tråden..... men intressant att x-lab gärna lägger in kritik mot dagens byggindustri men inte ger något alternativ som är godkänt.
Undrar hur det gick med Anticimex och hans duschrum byggt med egen teknik? Är väldigt tyst om det....
Sedan finns det alternativ till mineral o stenullsmaffian men även de alternativen kräver att man har utbildad personal som vet vad man gör.Och det är oftast där det brister.

träfiber glömde du i din predikan

x-lab

  • Gäst
Hurru Malarmaster att du inte hackar ner på  "badrum i Lera" är undligt, det är ju ett material som håller sämre än trä

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
träfiber glömde du i din predikan
då jag är byggnadsvårdare och miljövän är det just träfiber jag vill se istället för mineral/stenull. kommer mer o mer o alltfler företag går över till detta när man nu satsar på ekohus i större skala. det trodde jag du visste efter alla diskussioner....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Hurru Malarmaster att du inte hackar ner på  "badrum i Lera" är undligt, det är ju ett material som håller sämre än trä

Inte så att jag ens behöver bli förvånad över att jag behöver ge detta svaret.

Är du medveten om hur fel du har?  Rätt behandlat så är lera ett riktigt hållbart material.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
Inte så att jag ens behöver bli förvånad över att jag behöver ge detta svaret.

Är du medveten om hur fel du har?  Rätt behandlat så är lera ett riktigt hållbart material.

och du har inte följ tråden, har aldrig påstått att lera inte skulle funka, det finns 100-tals hus som är byggda med lera och gräss,så att du attackerar mig är ett bevis för att du inte har argument som mottsätter mina så...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
och du har inte följ tråden, har aldrig påstått att lera inte skulle funka, det finns 100-tals hus som är byggda med lera och gräss,så att du attackerar mig är ett bevis för att du inte har argument som mottsätter mina så...

Välkommen tillbaka xlab

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
och du har inte följ tråden, har aldrig påstått att lera inte skulle funka, det finns 100-tals hus som är byggda med lera och gräss,så att du attackerar mig är ett bevis för att du inte har argument som mottsätter mina så...


Nja,,  ska jag vara helt ärlig så mindes jag inte denna tråden.
Men det fick sin förklaring när jag läste den,  ;D
Tack för att du på inde mig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
Välkommen tillbaka xlab

bara lite tillfälligt,

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
bara lite tillfälligt,
Hej x-lab! Hur går det med allt!?

xlab

  • Gäst
Hej x-lab! Hur går det med allt!?

Om du syftar på mitt duschrum så är allt inhandlat och jag lagy kulvert men har inte haft tid att påbörja bygget. (är snart klar med min utb och sen blir det nog mkt jobb) men skall försöka få tid nu i vinter om et inte lir för mkt snö


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 4 användare (3 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser