Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bygga lätt, hus på hjul  (läst 5975 gånger)

Starkater

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Att bygga lätt, hus på hjul
« skrivet: 07 feb-18 kl 16:50 »
Hej!
Jag planerar att bygga ett hus på hjul och flytta långt söderut till ett varmare klimat.

Vision: Jag vill bygga så lätt som möjligt för att slippa investera i en dyr tyngre bil. Detta gör att jag siktar på ett husvagnsunderrede med en totalvikt på runt 1500 kg.
Jag vill såklart kunna bygga så stort det går men hamna på en vikt som en vanlig personbil kan dra.

Jag sitter nu och funderar på ifall det går att bygga en hållbar "friggebod med sovloft" med 70x45-reglar, ytterväggskivor av 8mm OSB (behandlade och målade mot fukt), cellplastisolering och massor av andra lösningar centrerade runt lätt virke. Stugan ska ju stå pall i dryga 80 km/h på motorvägen, jag tänker att det är möjligt ifall man förstärker innerväggarna med reglar på diagonalen. Att bygget kommer likna en trälåda mer än ett stilenligt rött hus med vita knutar oroar mig inte det minsta och vikten som den spartanska inredningen kommer utgöra är minimal.

Kan någon erfaren byggare svara på ifall min vision för detta bygge är "hållbart" rent praktiskt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #1 skrivet: 07 feb-18 kl 17:37 »
Ska det vara lätt så bör du bygga antingen med Hunton-balkar eller motsvarande, eller ännu hellre med aluminium-balkar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #2 skrivet: 07 feb-18 kl 18:05 »
Hej

Ursäkta en dum fråga men: Du tar en husvagn, river av huset, använder chassiet och bygger en ett eget hus på? Vad är vinsten jämfört med att köpa en husvagn?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #3 skrivet: 07 feb-18 kl 18:19 »
Vill man bygga lätt och starkt (nåja) så är det bättre att använda plywood än OSB. Träreglar som man väljer ut efter vikt (snabbvuxen gran) fungerar bra. Cellplast fungerar inget bra, testa fogskum istället.

Du kan ju också titta på hur man gör när man bygger surfbrädor. Enbart cellplast, väv och epoxy. Det blir lätt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #4 skrivet: 07 feb-18 kl 19:11 »
Jag har skrotat många husvagnar och de är byggda av minimalt med material för att spara vikt och ändå är det nästan obefintlig lastvikt.

Så om du försöker bygga nå eget i liknande storlek som den var, så är jag 99% säker på att den blir för tung och det är överlass innan du är klar.

Men nöjer du dig med en liten byggnad typ utedass, så klarar du nog vikten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #5 skrivet: 07 feb-18 kl 19:19 »
Hej

Ursäkta en dum fråga men: Du tar en husvagn, river av huset, använder chassiet och bygger en ett eget hus på? Vad är vinsten jämfört med att köpa en husvagn?

Jag instämmer, men jag trodde TS VILLE bygga själv av någon outgrundlig anledning. Ser man till miljöpåverkan och resursutnyttjande så är det ju på gränsen till vansinnigt att inte köpa en husbil, utan bygga den på egen hand.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Starkater

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #6 skrivet: 07 feb-18 kl 19:47 »
Hej

Ursäkta en dum fråga men: Du tar en husvagn, river av huset, använder chassiet och bygger en ett eget hus på? Vad är vinsten jämfört med att köpa en husvagn?

Anledningen till att jag vill bygga själv är att det är fler än jag som ska bo i huset. Därför är det fördelaktigt att kunna ha ett högre tak med sovloft. Min tanke är dessutom att en lättbyggd bod på ett chassi är billigare än en stor husvagn/husbil (hittar chassin från 2500 kr)

Starkater

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #7 skrivet: 07 feb-18 kl 19:50 »
Vill man bygga lätt och starkt (nåja) så är det bättre att använda plywood än OSB. Träreglar som man väljer ut efter vikt (snabbvuxen gran) fungerar bra. Cellplast fungerar inget bra, testa fogskum istället.

Du kan ju också titta på hur man gör när man bygger surfbrädor. Enbart cellplast, väv och epoxy. Det blir lätt.

Tack för tipsen. Instämmer i att plywood nog blir mycket stabilare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #8 skrivet: 07 feb-18 kl 20:39 »
Anledningen till att jag vill bygga själv är att det är fler än jag som ska bo i huset. Därför är det fördelaktigt att kunna ha ett högre tak med sovloft. Min tanke är dessutom att en lättbyggd bod på ett chassi är billigare än en stor husvagn/husbil (hittar chassin från 2500 kr)

I princip allt hemmabygge lär bli betydligt tyngre än en fabriksbyggd husbil.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #9 skrivet: 07 feb-18 kl 21:36 »
Ta kontakt med en plastfirma. Kolla på vikterna per kvm av forex kontra plywood.
Kontakta sedan firma som “värmeisolerar” verkstäder med något sorts sprutskum.
Stoppa in en kamin och koppla på några solceller. Ta vissa delar från husvagn.

En teori jag grunnar på. Du kan få den och klura på du med :)

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #10 skrivet: 07 feb-18 kl 22:03 »
Ta ett lastbilskort, köp och renovera en cirkusvagn. Har bott i en sådan själv när jag var liten ett par veckor. Minns det som i ett ljust skimmer. o:)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #11 skrivet: 07 feb-18 kl 23:00 »
Jojo, många bra idéer kommer det upp, men vill grabben ha ett hus efter bilen och det är 1500kg som han får dra så är det liksom ramen man får spåna inom ;)

Jag byggde ett rätt stort hus som jag satte på en lastbil en gång för länge sedan. Byggde det mesta som ett spantbygge med 3/4"x4" råplan som "reglar" och 4mm plywood som ytterskal till väggar och 12mm till tak (för tanken var att kunna vistas på taket också). Isolerade med styrofoam 80. Det blev inte så tungt. Men skulle jag göra om det idag så skulle jag använda antingen någon eco-isolering eller polyuretanskum.

Det finns massor med intressanta alternativ för att bygga lätt. Man får börja med att inse att ju större det skall vara, desto lättare måste varje kvadratmeter vara. Och stort, och högt (loft), blir vindkänsligt. Och all last måste tas i bilen.


Starkater

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #12 skrivet: 08 feb-18 kl 16:58 »
Jojo, många bra idéer kommer det upp, men vill grabben ha ett hus efter bilen och det är 1500kg som han får dra så är det liksom ramen man får spåna inom ;)

Jag byggde ett rätt stort hus som jag satte på en lastbil en gång för länge sedan. Byggde det mesta som ett spantbygge med 3/4"x4" råplan som "reglar" och 4mm plywood som ytterskal till väggar och 12mm till tak (för tanken var att kunna vistas på taket också). Isolerade med styrofoam 80. Det blev inte så tungt. Men skulle jag göra om det idag så skulle jag använda antingen någon eco-isolering eller polyuretanskum.

Det finns massor med intressanta alternativ för att bygga lätt. Man får börja med att inse att ju större det skall vara, desto lättare måste varje kvadratmeter vara. Och stort, och högt (loft), blir vindkänsligt. Och all last måste tas i bilen.

Härligt att höra att det har gjorts! Hur stor boyta var det i ditt hus?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #13 skrivet: 08 feb-18 kl 22:41 »
Golvytan var dryga 7 kvadrat och så var det en dubbelslaf över hytten. Nåja, det var nog inte så stort, men det tyckte jag då ;D Och det var ett budgetbygge med rätt lite erfarenhet bakom, så några missar blev det. Men starkt och lätt.

Idag har jag istället behov av ett litet påbygge på en pickup, och har sneglat på strip-tekniken. http://www.thomassondesign.com/bygga Där kan du få lite idéer. Och så givetvis på youtube, det är otroligt vad det går att finna där, t ex https://www.youtube.com/watch?v=8jt-1-EgB6Q och https://www.youtube.com/watch?v=Ij7bU17icQY för att ha något att fundera över.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #14 skrivet: 10 feb-18 kl 22:26 »
Ta ett lastbilskort, köp och renovera en cirkusvagn. Har bott i en sådan själv när jag var liten ett par veckor. Minns det som i ett ljust skimmer. o:)

Betydligt smidigare och billigare med en lastbilsepa.
Eller lantbrukstraktor.
Då är vikten av föga betydelse.
Personbilen kan man hänga bakerst på en dolly.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #15 skrivet: 11 feb-18 kl 08:48 »
Vill man bygga lätt kanske man skulle kika på fackverk. Man kan köpa klädselbrädor och såga upp till 1"1 med bandsåg och bygga stommen av. Om allt byggs i trianglar blir det starkt trots klena dimensioner. Sedan tunnaste möjliga plywood utanpå, typ 4mm som de använder i husvagn. Två såna fackverk med skiva med en decimeters mellanrum som man isolerar i och man har en lätt och styv vägg.

Starkater

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #16 skrivet: 11 feb-18 kl 10:56 »
Vill man bygga lätt kanske man skulle kika på fackverk. Man kan köpa klädselbrädor och såga upp till 1"1 med bandsåg och bygga stommen av. Om allt byggs i trianglar blir det starkt trots klena dimensioner. Sedan tunnaste möjliga plywood utanpå, typ 4mm som de använder i husvagn. Två såna fackverk med skiva med en decimeters mellanrum som man isolerar i och man har en lätt och styv vägg.

Ja, jag tänkte mig ett fackverk med 45x70-reglar (kanske man kan ha ännu "klenare"?) med 4 mm plywood. Behovet av isolering kommer vara minimalt eftersom jag ämnar sticka långt söderut.

Med klädselbrädor 1"1, menar du vanligt plank som man sågar till 3x3cm?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #17 skrivet: 11 feb-18 kl 11:06 »
Ja, jag tänkte mig ett fackverk med 45x70-reglar (kanske man kan ha ännu "klenare"?) med 4 mm plywood. Behovet av isolering kommer vara minimalt eftersom jag ämnar sticka långt söderut.

Med klädselbrädor 1"1, menar du vanligt plank som man sågar till 3x3cm?
Bygger du ett fackverk av 45x70 kommer det antagligen hålla för en lastbil att köra över. Förutsatt att man bygger ett riktigt fackverk med trianglar.

Ja precis, klädselbrädor är väll 28mm, man räknar ju inte i tum längre, så det blir lite avrundat 3x3cm. Men vill man göra det enkelt för sig och ändå inte behöver isolera kan man köra med 45x45 reglar med skiva utanpå. Helst väljer man frodvuxet material som väger lite.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #18 skrivet: 11 feb-18 kl 12:18 »
Grejen är att man hamnar i ett moment 22 när man använder sig av ett husvagnschassie.
De flesta av dessa är väldigt lätta och väl anpassade till den kaross och inredning som man har använt.
I de flesta fall hamnar man på så pass lågt tillåten lastvikt att man kan vara tvingad att ha hela bagaget i bilen för att köra lagligt.

Då måste man själv bygga lätt. Och det är faktiskt ganska svårt att bygga så lätt på egen hand.
Nästa steg är att fundera på är isoleringen, vill man bo permanent så är det vettigt att isolera upp ganska bra. Redan där kan man rak öka vikten avsevärt.

Osv osv...  Det är många saker som kan fälla ditt projekt.  Får du koll på dom så kanske du slipper få stora problem framöver.

Hävdar fortfarande dock att du skall fundera på att bygga på något större vagn som du drar med en äldre lantbrukstraktor.
Om du sätter dit hydralbromsar på vagnen så har du satt dig i ett läge där du slipper fundera det minsta lilla på viktproblematiken. Denna vagnen kan du även registrera och på sätt ha möjlighet att försäkra den för vad det är.

Det är inte de råd du egentligen ville ha, men väl de erfarenheter jag gjort då jag själv byggt ett par bostadsvagner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #19 skrivet: 11 feb-18 kl 12:38 »
Husvagnar är ju bra?

Syrran har utrustat sin med flera solceller och batterier, Tv och lite annan utrustning hon behöver när hon är på jobb.
Med kläder och mat. så blir det överlass.

Hon har löst det med att ställa husvagnen på biltransportvagnen, för att inte åka på överlass.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser