Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anlägger jag en blomsteräng  (läst 1495 gånger)

Lotta-L

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Hur anlägger jag en blomsteräng
« skrivet: 03 feb-18 kl 16:47 »
Hej hopp! Jag ska precis ta över en bit mark, ca 400 m2. För närvarande är det gräs, ogräs och en del sly där. Den har svedjats av varje vår. Hur gör jag bäst om jag vill göra en blomsteräng där? Hur mycket måsta jag röja bort för att blommorna ska kunna "ta över" slyn? Jag har sett att det är en del småsly som inte brinner bort när det svedjas.
Lotta

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur anlägger jag en blomsteräng
« Svar #1 skrivet: 03 feb-18 kl 17:42 »
Jag kan inte svara på ding fråga, men generellt så brukar blommor som blommar vilja ha ganska kvävefattig, halvtorr mark, dvs betydligt mindre kvävegiva än till spannmål och liknande men ungefär samma proportioner fosfor och kalium, men med minskad giva per ytenhet, kanske max hälften eller en fjärdedel av givan för åkermark som brukas till spannmål. (ökar man kvävegivan ökar andelen grönmassa men blommor och frukt minskar, viss grönmassa behövs för att ladda om batterierna efter blomningen för en del arter).

Om ni inte vill gödsla (vilket jag inte brukar om man inte måste annat än med naturgödsel) så är mitt tips att slå av gräs och tistlar, mm med en lie eller slåttermaskin om ni känner någon bonde i närheten de första åren för att simulera bete, sedan bör den kunna gröngödsla sig själv generellt, går det så kan ni om ni vill fortsätta att bränna av den på höst eller vår, detta frigör mycket näring på kort tid, vilket gynnar vissa arter.
Röj av ytor ni vill bättra på och hacka upp ytan något så att gräs inte tar överhanden över blommorna om man vill så in nytt, det tar sedan ca 4 år innan ytskiktet har stabiliserat sig igen.


Ni kan säkert få bättre tips av någon annan här, men detta är vad jag kommer på på rakhand som skulle kunna fungera.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur anlägger jag en blomsteräng
« Svar #2 skrivet: 05 feb-18 kl 10:15 »
Vi har gjort blomsteräng av vanlig villagräsmatta.  Vi (=maken) slår med lie i slutet av juli, räfsar i hop. Torkar och har till hönsen på vintern.  Innan vi hade höns blev det mest till kompost och jordförbättring till odlingarna.  Jag tror det är minst 20 år som vi har haft denna procedur.

Efter att det har slagits med lie blir det klippt med vanlig gräsklippare några gånger under hösten,  Det klippet får ligga kvar.

Vi har massa blommor.  Först på våren violer, blå- vit- och gulsippor, scilla, massa gullvivor, påsk och pingstliljor, sedan hundkex, klöver, midsommarblomster, prästkragar, toppklockor, stora och små blåklockor, massa kråkvicker,  veronika, smörblommor, humleblomster, brunört, krollilja, fastän så klart  inte jämnt fördelat. Maskrosorna tar maken noga bort. Somligt implanterat av tidigare ägare -- för över 35 år sedan.  Helt av sig själv har Jungfru Marie nycklar, Kungsängslilja, och fingerborgsblomma etablerat sig på senare år. De värnar vi särskilt om.

Jordmånen är lermorän, och det är rätt fuktigt, med en bergknalle i söder där det rinner ner vatten när det regnar. Vi har aldrig vattnat  gräsmattan. Massa mossa som är iögonfallande tidigt på våren innan gräs och blommor kommit upp.   


Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hur anlägger jag en blomsteräng
« Svar #3 skrivet: 05 feb-18 kl 13:46 »
Ett intressant alternativ är Olssons fröers blomsteråkerblandningar. Det finns både ettåriga blandningar och perenna blandningar. Kräver förstås att marken plöjs  och harvas till. Kanske tom en svartträda för att bli kvitt besvärliga rotogräs.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 6 användare
Tur-Johan, von tratt, Lillskiten, simon.arvestrand, LimJans, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser