Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avloppsregler igen hjälp tack!  (läst 1563 gånger)

Torpakini

  • Inlägg: 4
    • -
Avloppsregler igen hjälp tack!
« skrivet: 21 aug-17 kl 18:22 »
Har ett litet torp utan körbar väg sista 300 metrarna.
Finns ingen el.
Finns en brunn som vi använder att vattna grödorna med, sinar någon gång ibland, då får man vänta någon dag.
Färskvatten tar vi med från stan.
Utedass med separett finnes och och det som kommer ut komposteras eller vattnas med.
Så slog tanken mig, kan möjligtvis kommunen börja bråka med mig i.o.m dom ny avloppreglerna?
Finns ingen vattentäkt i närheten och närmsta granne ca 1/2km bort.

« Senast ändrad: 21 aug-17 kl 18:29 av Torpakini »

Torpakini

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Avloppsregler igen hjälp tack!
« Svar #1 skrivet: 21 aug-17 kl 18:29 »
Tänker absolut inte höra mig för hos miljökontoret.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Avloppsregler igen hjälp tack!
« Svar #2 skrivet: 21 aug-17 kl 18:53 »
Man kan ju kolla med miljökonteret i en annan stad för att få lite tips om man är orolig. Och många på miljökonteren är inte onda utan rätt intresserade av genomtänkta lösningar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Torpakini

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Avloppsregler igen hjälp tack!
« Svar #3 skrivet: 21 aug-17 kl 19:22 »
Man kan ju kolla med miljökonteret i en annan stad för att få lite tips om man är orolig. Och många på miljökonteren är inte onda utan rätt intresserade av genomtänkta lösningar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jo det skulle man hu kunna göra, läste precis att har man inte vatten indraget i kojan så behövs i regel inget avlopp.
Vi har ju dock ett litet utekök så man kan skölja av kaffekoppen och nån tallrik/bestick vid behov, även det vattnet går i "retur" till moder jord, använder ett par droppar grumme som ska väl vara bland det bättre ur miljöaspekt.

Vi har i detta skede inte varit där på vintern än då vi ej ägt torpet så länge, så man bör väl fundera ut en hållbar lösning även när minusgraderna kommer smygande.
« Senast ändrad: 21 aug-17 kl 19:58 av Torpakini »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Avloppsregler igen hjälp tack!
« Svar #4 skrivet: 21 aug-17 kl 20:22 »
min kommun har ålagt mig att fixa avlopp då de anser att det inte funkar. Jag har bara BDT vatten ut från huset och i dagsläget går det ut i en stenkista.
de regler som gäller för mig är att jag måste ha ett avlopp godkänt för BDT dvs en slamavskiljare som låter överskottsvattnet gå ut i en stenkista. alltså ungefär det jag har idag!!!.
jag kan slippa alltihop om jag tar bort pumpen till brunnen och bär in vatten,då anses det inte behövas avlopp överhuvudtaget.
så mitt val är att investera 20000 i en plastbalja som skall grävas ner (baljan kostar 10000) eller ta bort pumpen/ledningen in och köra vattnet från en bärbar pump till en tank som är kopplad till en pump som förser huset med vatten. Det hänger alltså på att det finns en ledning från brunnen till huset,saknas den behövs inget avlopp.
Som du beskriver ditt problem så behövs inget avlopp då du saknar vatten in i huset.
Själv kliar det i fingrarna att vara olydig o bygga ett system som kan likställas med att bära in vatten....

Torpakini

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Avloppsregler igen hjälp tack!
« Svar #5 skrivet: 21 aug-17 kl 20:34 »
min kommun har ålagt mig att fixa avlopp då de anser att det inte funkar. Jag har bara BDT vatten ut från huset och i dagsläget går det ut i en stenkista.
de regler som gäller för mig är att jag måste ha ett avlopp godkänt för BDT dvs en slamavskiljare som låter överskottsvattnet gå ut i en stenkista. alltså ungefär det jag har idag!!!.
jag kan slippa alltihop om jag tar bort pumpen till brunnen och bär in vatten,då anses det inte behövas avlopp överhuvudtaget.
så mitt val är att investera 20000 i en plastbalja som skall grävas ner (baljan kostar 10000) eller ta bort pumpen/ledningen in och köra vattnet från en bärbar pump till en tank som är kopplad till en pump som förser huset med vatten. Det hänger alltså på att det finns en ledning från brunnen till huset,saknas den behövs inget avlopp.
Som du beskriver ditt problem så behövs inget avlopp då du saknar vatten in i huset.
Själv kliar det i fingrarna att vara olydig o bygga ett system som kan likställas med att bära in vatten....

Ok tack, jag har ju inte ens el till att driva någon pump med.
Jag fortsätter gärna med att bära mitt vatten och kompostera från utedasset.
Men jag förstår dig mer än väl att du vill hitta en finurlig "alternativ" lösning 😁

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Avloppsregler igen hjälp tack!
« Svar #6 skrivet: 21 aug-17 kl 23:06 »
Numera brukar man inte behöva besvära någon tjänsteman på miljökontoret med frågor om avloppsregler, allt brukar finnas utlagt på kommunens hemsida. Det gäller bara att hitta informationen.
Ibland kan specialregler för t ex naturskyddsområden ligga på länsstyrelsens hemsida istället för kommunens.

Vill man ändå höra sig för personligen om hur reglerna tillämpas i verkligheten men inte vill väcka misstankar hos tjänstemännen, kan man istället prata med någon politiker i den nämnd som ansvarar för miljökontoret (ofta heter den miljönämnden men det kan variera från kommun till kommun). Lämpligen kontaktar man då antingen ordföranden eller en politiker som representerar det parti man själv brukar rösta på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser