Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasiga ägg under ruvning  (läst 1268 gånger)

Gr Malena

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Trasiga ägg under ruvning
« skrivet: 13 aug-17 kl 20:12 »
Jag köpte 8 ruvägg för 13 dagar sedan då en av mina hönor la sig i ett rede och plockade bort fjädrar från magen. Jag har fem hönor utan tupp. Efter en vecka låg tre trasiga ägg i rådet och hönan var jättekletig. Hon hade dock ätit upp mycket av kletet. I morse var resten av äggen också trasiga och det luktade unket av höna och rede. Det syntes att äggen var befruktade dock. Jag har nu tvättat redet och torkat av hönan, lagt in ny halm. Vad gör jag nu? Inte kan jag väl köpa nya ruvägg och börja om? Vad tror ni kan ha hänt?
GrMalena

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Trasiga ägg under ruvning
« Svar #1 skrivet: 14 aug-17 kl 12:56 »
Hej

Har också råkat ut för trasiga ägg under ruvning. Kan bero på sköra skal på äggen, eller att hönan är oförsiktig och klumpig när hon rumsterar om i redet. Hos mig kan andra hönor vilja lägga sina ägg i det redet där ruvhönan ligger och när de knör runt kan äggen komma i kläm.
Det enda att göra är att se om hönan fortfarande vill ruva och skaffa nya ägg. Bättre lycka nästa gång ;D

Vänliga hälsningar Sofia

Gr Malena

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Trasiga ägg under ruvning
« Svar #2 skrivet: 14 aug-17 kl 20:25 »
Det låter troligt att hon blivit störd av de andra. Hon vill fortsätta ruva, men är osäker på om hon orkar att starta om? Nu har det gått två dagar och hon går fortfarande tillbaka till det tomma redet när jag lyfter ut henne...
GrMalena


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser