Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koreansk Silverbuske  (läst 1326 gånger)

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
Koreansk Silverbuske
« skrivet: 09 jul-17 kl 07:41 »

Hej everyhopa! Har ett par plantor med Koreansk Silverbuske här som i några veckors tid gulnat och ser allt mer "trötta" ut... Det tycks som att de långsamt dör. Den långsiktiga tanken är anläggandet av en skogsträdgård på en del av gårdens areal. De står i söderläge och i tämligen mager jord (Allt är relativt) på Linderödsåsen i Skåne. Även om det här är kallt för Skånska förhållanden, så bör det inte vara för kallt utifrån vad jag kunnat hitta i dokumentation om den. Dock hittar jag ingen dokumentation om angrepp och sjukdomar på Silverbuske... Jag kan inte se några synbara skadedjur på den... Och det är inget som äter av bladen. De bara gulnar. Som jag förstått det ska det vara en tålig buske som mer hjälper andra träd och buskar att skapa bättre förutsättningar. Någon som har någon aning eller erfarenhet?
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Koreansk Silverbuske
« Svar #1 skrivet: 09 jul-17 kl 08:46 »
Kan inget specifikt om denna buske men den kanske tror att det är höst? Eller har den nån brist, kväve kanske?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Koreansk Silverbuske
« Svar #2 skrivet: 09 jul-17 kl 09:08 »
När planterades dom? Den koreanska silverbusken är ju väldigt torktålig men inte just i etableringsstadiet. Gulnande löv låter ju som torkdöden.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Koreansk Silverbuske
« Svar #3 skrivet: 10 jul-17 kl 06:58 »
Silverbuske lär vara kväveberikande till andra växter så borde ju inte vara brist på kväve... Även om jag också funderat på eventuella brister av något.

Den planterades i höstas och står på ett område där jag kunnat påbörja täckodling med bl a gräsklipp. Jag tänkte också torka när det började då det var väldigt torrt här... De kom igång bra i våren. Men nu har det ändå kommit en del regn sen midsommar o jorden under klippet håller fukta bra.

Pendlade på såpavatten igår ifall ifall... Kanske inte säkert man alltid ser alla småkryp? Se om de hjälper....

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Koreansk Silverbuske
« Svar #4 skrivet: 10 jul-17 kl 07:12 »
Och grästäckningen har inte blivit för varm runt busken?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Koreansk Silverbuske
« Svar #5 skrivet: 10 jul-17 kl 08:07 »
Stick ner fingret i jorden vid rötterna och känn så det verkligen är fuktigt. Ibland får man märkliga hydrologiska fenomen när man planterar, som att den jord som följde med plantan inte tar till sig fukt från omgivande jord. Eller också kan man ha stående vatten i planteringsgropen som inte dränerar undan, speciellt om det är lerjord.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Koreansk Silverbuske
« Svar #6 skrivet: 12 jul-17 kl 19:58 »
Grästäckningen var inte så tjock där än... Men har puttat undan. Och håller extra koll med vatten...    Tack för input!

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser