Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogegetter - psyke  (läst 1387 gånger)

h00jff

  • Inlägg: 12
Allmogegetter - psyke
« skrivet: 30 dec-09 kl 01:03 »
Är lite sugen på att skaffa två getter och har kollat lite på allmogegetter. Tyvärr hittar jag ingen information om hur de är till sättet, bara en massa info om utseende.

  • Hur är allmogegetterna att ha som husdjur?
  • Skiljer de sig mycket från andra getraser? Exempelvis hur skiljer de sig mot dvärggetter i psyket?
  • Är de lättare eller svårare att hålla instängda i en hage?
  • Hur är de med barn?
  • Hur skiljer sig de olika allmogeraserna åt i psyket?


Jag har tänkt att ha dem ihop med mina hästar som går på lösdrift. Lösdriften är stor, så det är gott om plats för dem alla. Skulle detta funka?

För min egen del så skulle de gärna få knata runt i trädgården, men jag vill ogärna att de går in till grannen, då hon är mycket trädgårdsintresserad och jag gissar att hon inte vill ha påhälsning. Går det att stängsla extra bra mot det hållet för att få dem att undvika att gå in där? Om de ändå skulle gå in där, finns det några bra knep för att "skrämma" bort dem därifrån? Ogillar de vatten, så att man kan spruta med slangen på dem?

Hmmm, som ni ser vet jag inte mycket om getter, men vill gärna veta mer!

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Allmogegetter - psyke
« Svar #1 skrivet: 30 dec-09 kl 16:25 »
  • Hur är allmogegetterna att ha som husdjur?
  • Skiljer de sig mycket från andra getraser? Exempelvis hur skiljer de sig mot dvärggetter i psyket?
  • Är de lättare eller svårare att hålla instängda i en hage?
  • Hur är de med barn?
  • Hur skiljer sig de olika allmogeraserna åt i psyket?


Get som get säger jag! På alla dina frågor här ovanför är mitt svar att det är större skillnad på individer inom en ras än mellan raserna, oavsett om det gäller allmogegetter, dvärggetter eller någon annan ras.

Den enda getras av de vi har i Sverige som möjligen skiljer sig beteendemässigt från de andra är angorageten. Den är, anser jag, lite mindre "get" än övriga (på gott och ont....).

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Allmogegetter - psyke
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 23:40 »
Ja verkligen getter är getter dom är nog gårdens smartaste djur.
Min har lärt sig ett nytt trick dom senaste dagarna, med hjälp av hornet öppnar vi grinden till boxen och hoppar runt i ladugården. Så nu är dörren fastspikad.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Jona d, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser