Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir så förbaskad!  (läst 2366 gånger)

Nypålandetsfru

  • Gäst
Blir så förbaskad!
« skrivet: 23 aug-07 kl 16:13 »
Varje gång jag går och handlar så blir jag förbaskad på den dåliga kvaliten det är på frukt och
grönsaker.

Bor i en medelstor stad på Västkusten och utbudet är stort, men det är ett stort utbud på frukt
och grönsaker som smakar både lite och dåligt. Sedan ska de ha snuskigt bra betalt för skiten också!

Vill börja handla mer ekologiskt och hälsosamt, men hur löser ni det ekonomiskt?
Vi är två vuxna och tre barn (nummer 4 på G i oktober).

Tycker alternativodlade produkter är så dyra. Förstår att det kostar mer då man lägger ner så mkt
jobb på det.

Har ni några tips? Att odla själv har jag inte hunnit med i år. Får bli nästa år.

Må väl!

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 17:32 »
kolla upp gårsbutiker i närheten har kankse bättre klass på sina grönsaker......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #2 skrivet: 23 aug-07 kl 18:06 »
Det ska jag göra! :)
Finns nog några på "landet" där vi bor.

 

allkärlek

  • Inlägg: 2
  • Man lär av sina misstag!
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #3 skrivet: 05 sep-07 kl 20:49 »
Måste man köpa ekologiskt hela tiden? Själv ser jag det som en välgärning för min hälsa och miljön de gånger jag handlar ekologiskt. Men det är ju inte särskilt bra för min ekonomi att hela tiden handla dyra matvaror. Försämras min ekonomi är det risk att mycket annat blir lidande i livet såsom den psykiska hälsan och sociala förhållanden. Det är faktiskt endel lycksökare i både producent- och grossistled som försöker tjäna grova pengar på ekologiska produkter. För min del får varorna inte vara mer än 20% dyrare än konventionella varor. Det är inte meningen att enskilda individer ska gå under för att ett helt system inte riktigt intrimmat ännu.

Johone

  • Gäst
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #4 skrivet: 05 sep-07 kl 21:17 »
Nej!! Det måste man inte.(anser jag :-[) Det ska vara rimligt också. Jag tror inte att det är så många har eller som anser sig ha råd att betala för märket krav som det är nu.
Däremot tror jag att fler vill ha närproducerat och där känner jag att jag också vill vara med och hjälpa till. Långa transporter av mat från andra sidan jordklotet kan inte vara hållbart i längden.
 :-\

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #5 skrivet: 06 sep-07 kl 08:42 »
Tanken jag har när jag står där i affären är mest att grönsakerna och frukten är väldigt dyr och ofta inte så fräsch eller välsmakande. Är glad nu när de svenska äpplena börjar komma.
Vi försöker köpa så mkt närproducerat som vi kan men utbudet är klent tyvärr.
Det är en ekonomisk fråga som ni skriver. Det är bra mkt mer dyrare med ekologiska produkter.
Men man vill i vilket fall att det ska smaka gott :)

Eldens Väktare

  • Inlägg: 46
    • -
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #6 skrivet: 06 sep-07 kl 10:31 »
Tanken jag har när jag står där i affären är mest att grönsakerna och frukten är väldigt dyr och ofta inte så fräsch eller välsmakande. Är glad nu när de svenska äpplena börjar komma.
Vi försöker köpa så mkt närproducerat som vi kan men utbudet är klent tyvärr.
Det är en ekonomisk fråga som ni skriver. Det är bra mkt mer dyrare med ekologiska produkter.
Men man vill i vilket fall att det ska smaka gott :)

Det skulle inte behöva vara mycket dyrare med ekologiska produkter.... Om man kunde lära handlarna att räkna i kronor och ören istället för procent.

Nu kräver alla handlare minst 30% marginal vilket sett till hyror och löner kanske är rimligt MEN det finns möjlighet att tänka lite annorlunda.

Exempel, handlaren köper en konventionell vara och tjänar vid 30% t.ex. 5.00 kronor. Då kunde han nöja sig med 5.00 kronors vinst även på den ekologiska varan ÄVEN om det då innebar t.ex. 20 % marginal. Vinsten skulle bli exakt den samma sett till kronor dock inte samma procentmarginal och en insats för MILJÖN.

Detta kan nog dessvärre inte hända nu i och med alla storkoncerner.... För t.ex ICA sitter det människor i Holland och bestämmer vad butikerna skall ha för sortiment samt vinst.... Handlarna är endast lydiga lakejer helt utan egen förmåga att påverka (mer eller mindre).
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

tänk_positivt

  • Gäst
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #7 skrivet: 06 sep-07 kl 11:16 »


hej!

jag har aldrig handlat ekologiskt innan.
handlade ekologisk mjölk här ner på ica för 7,50 1liter,helt ok tycker jag.Men visst ser man att det ekologiska ofta är dyrare. :'(

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #8 skrivet: 06 sep-07 kl 12:18 »
Vi är två vuxna och två barn, och vi köper också ekologiskt så lång det går.......men eftersom vi har en mager plånbok, så har vi börjat behandla vissa saker som säsongs och lyx artiklar.......helt enkelt därför att vi inte har råd att köpa dem jämt. Bananer, apelsiner, choklad etc. köpes bara till helgen eler speciella tillfällen. Svenska äpplen inköpes efter säsong, i stora lådor och torkas därefter i ringar, och sparas för vinterbruk.

Att göra restan av matsedeln billig hjälper också; matlista, varannan vegetariskt, mycket rotfrukter, odla potatisen själv, baka bröd och kakor själv, etc.

Saft är en sådan där sak som jag har lärt mig koka själv, men trots ransonerande så tog den slut fort, och jag vägrar köpa icke ekologisk. Så, därför köper jag en flaska till helgen, och så dricker vi det till "lördagsgodiset" och söndagsmiddgen.

Kanske låter tråkigt, men jag tycker tvärtom att det ger mer att ha "lyxen" just som en lyx, och inte som vardagsföretelser, det gör att man verkligen njuter av den där chokladbiten när man får den.
Live simply......so that others may simply live.

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #9 skrivet: 07 sep-07 kl 18:02 »
Det skulle inte behöva vara mycket dyrare med ekologiska produkter.... Om man kunde lära handlarna att räkna i kronor och ören istället för procent.

Nu kräver alla handlare minst 30% marginal vilket sett till hyror och löner kanske är rimligt MEN det finns möjlighet att tänka lite annorlunda.

Exempel, handlaren köper en konventionell vara och tjänar vid 30% t.ex. 5.00 kronor. Då kunde han nöja sig med 5.00 kronors vinst även på den ekologiska varan ÄVEN om det då innebar t.ex. 20 % marginal. Vinsten skulle bli exakt den samma sett till kronor dock inte samma procentmarginal och en insats för MILJÖN.

Detta kan nog dessvärre inte hända nu i och med alla storkoncerner.... För t.ex ICA sitter det människor i Holland och bestämmer vad butikerna skall ha för sortiment samt vinst.... Handlarna är endast lydiga lakejer helt utan egen förmåga att påverka (mer eller mindre).


Vore ngt för handlarna att tänka på. Det gäller ju att vi konsumenter signalerar vad vi vill ha.
Tyvärr bryr sig de flesta jag känner inte om hur det odlas. Vi måste börja ställa krav som
konsumenter.
Upp till kamp! ;)

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Blir så förbaskad!
« Svar #10 skrivet: 07 sep-07 kl 18:04 »
Vi är två vuxna och två barn, och vi köper också ekologiskt så lång det går.......men eftersom vi har en mager plånbok, så har vi börjat behandla vissa saker som säsongs och lyx artiklar.......helt enkelt därför att vi inte har råd att köpa dem jämt. Bananer, apelsiner, choklad etc. köpes bara till helgen eler speciella tillfällen. Svenska äpplen inköpes efter säsong, i stora lådor och torkas därefter i ringar, och sparas för vinterbruk.

Att göra restan av matsedeln billig hjälper också; matlista, varannan vegetariskt, mycket rotfrukter, odla potatisen själv, baka bröd och kakor själv, etc.

Saft är en sådan där sak som jag har lärt mig koka själv, men trots ransonerande så tog den slut fort, och jag vägrar köpa icke ekologisk. Så, därför köper jag en flaska till helgen, och så dricker vi det till "lördagsgodiset" och söndagsmiddgen.

Kanske låter tråkigt, men jag tycker tvärtom att det ger mer att ha "lyxen" just som en lyx, och inte som vardagsföretelser, det gör att man verkligen njuter av den där chokladbiten när man får den.

Tycker det låter kanon!  :)

Vi lever i ett överflöd och ibland blir jag nästan lite äcklad när jag ser hur folk "frossar" till vardags. Menar inte att man ska leva på bröd och vatten allena, men jag tycker man ska uppskatta det goda lite mer, blir liksom mer lyx då. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser