Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här som bor i husvagn?  (läst 12772 gånger)

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-18 kl 21:20 »
Vi har ett vanligt förtält, men jag har byggt lite med pallar och sten under.

Värmen har inte varit något bekymmer. Vi har en gammal Kabe som är välisolerad, långkalsonger funkar också. Jag tycker att det varit enkelt att värma tack vare den lilla volymen.

Vill man hålla 25 grader inne så bor man på fel breddgrad. En filt sparar mycket onödig energi. Jag gillar att vara ute i naturen så det känns bra att spara lite på den.

Jag kommer också att bygga upp lite under förtältet.

Precis. Några 25 grader vill jag inte bo i. Jag har väl oftast 17-18 max inne nu. Hellre ta på sig raggsockor o.d. :-)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #21 skrivet: 10 nov-18 kl 07:21 »
Hihi, ja de som bor i husvagn vet att 25 är att ta i. Men att hålla ett konstant gradantal på 17,18,19,20 eller vad du nu vill är svårt. I och med att vid kyla tappar en vagn 1-4 grader i timmen. Alltså stor skillnad. Blåser det kan det öka eller minska beroende på hur man står. Lyser solen eller inte?
Så om du tror att du altid kommer ha 17 eller 18 får du nog förbereda dig på en överraskning. Iåfs så kanske de inbyggda ”konvektor” modellerna är bättre. Men ett löst du köper för 300 på jula och 400 på biltema är lite kinkiga på termostaten samt hur de placeras i vagnen.
Ibland är det helt plötsligt 28 inne? Ställer om, oj vakna i 15-16.

Du får helt enkelt prova dig fram. Läste om en som hade satt bubbelplast på fönstren. Det skapade en typ av 3-glasfönster. Men lite suddig in/utsyn men ljus och en del värme som kom in iallafall. SAmt gardin framför dörren. Detta skulle ha minskat kalldrag väldigt mycket.

Men vagnen kommer nog avgöra i slutet
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #22 skrivet: 10 nov-18 kl 09:21 »
Hihi, ja de som bor i husvagn vet att 25 är att ta i. Men att hålla ett konstant gradantal på 17,18,19,20 eller vad du nu vill är svårt. I och med att vid kyla tappar en vagn 1-4 grader i timmen. Alltså stor skillnad. Blåser det kan det öka eller minska beroende på hur man står. Lyser solen eller inte?
Så om du tror att du altid kommer ha 17 eller 18 får du nog förbereda dig på en överraskning. Iåfs så kanske de inbyggda ”konvektor” modellerna är bättre. Men ett löst du köper för 300 på jula och 400 på biltema är lite kinkiga på termostaten samt hur de placeras i vagnen.
Ibland är det helt plötsligt 28 inne? Ställer om, oj vakna i 15-16.

Du får helt enkelt prova dig fram. Läste om en som hade satt bubbelplast på fönstren. Det skapade en typ av 3-glasfönster. Men lite suddig in/utsyn men ljus och en del värme som kom in iallafall. Samt gardin framför dörren. Detta skulle ha minskat kalldrag väldigt mycket.

Men vagnen kommer nog avgöra i slutet

Nej konstant på samma grader förväntar jag mig inte. Jag flyttar in och ser hur det funkar, om vagnens eget värmesystem funkar tillräckligt bra eller inte så får vi se hur det går.
Draperi vid dörren är redan fixat, det var något av det första jag tänkte på.
Sen får man ju passa allt med tanke på kondens osv, men jag tänker mig att vädrar man ordentligt med jämna mellanrum bör det inte vara någon fara.

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #23 skrivet: 10 nov-18 kl 11:25 »
Så är det. Förutsättningarna avgör mycket. Jag har förstärkt en tältvägg för att skydda bättre mot hårda vindar och så har vi försökt minska draget under vagnen för att inte tappa för mycket värme den vägen. Man märker ju snart om något inte är som man vill. Det är ju betydligt enklare än ett hus.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #24 skrivet: 12 nov-18 kl 13:25 »
Så är det. Förutsättningarna avgör mycket. Jag har förstärkt en tältvägg för att skydda bättre mot hårda vindar och så har vi försökt minska draget under vagnen för att inte tappa för mycket värme den vägen. Man märker ju snart om något inte är som man vill. Det är ju betydligt enklare än ett hus.

Jag jag har tänkt göra lite sånt jag också, runt vagnen.
Ska provbo ett tag innan jag tar klivet helt och hållet, så nu är det som att jag fått sommarstuga.  :D

piggetröska

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #25 skrivet: 25 nov-18 kl 16:25 »
Intressant att läsa alla erfarenheter och funderingar i tråden.

Undrar bara hur ni ser på byggvagnar arbetsbodar. Uppenbarligen tycker ni husvagnar är bättre  :) .men varför?

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #26 skrivet: 25 nov-18 kl 18:28 »
Intressant att läsa alla erfarenheter och funderingar i tråden.

Undrar bara hur ni ser på byggvagnar arbetsbodar. Uppenbarligen tycker ni husvagnar är bättre  :) .men varför?
Det är inget fel på andra typer av vagn. Vi valde just den här för att den var billig, välskött och vinterisolerad.

Vi ska inte bli så långvariga i husvagnen, nästa år tänkte vi börja bygga ett minihus (tiny house, mikrohus w/e). Det blir också på hjul men inte riktigt lika mobilt. Mobiliteten är ju förresten också lite mer begränsad med många vagntyper. En byssja kan man som regel inte dra i 80 efter bilen.



Postat med Alternativ.nu´s app


piggetröska

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #27 skrivet: 25 nov-18 kl 23:08 »
Sant, manskapsvagn går bara i 30km.

Men husvagnen skall vara besiktigad (försäkrad och skattad?) när den rullar på vägarna, ngt mvagnen slipper.
Mvagnen med tjockare väggar borde få lägre uppvärmningskostnader. Dessa kostnader nämns ofta i tråden.


Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #28 skrivet: 25 nov-18 kl 23:44 »
Sant, manskapsvagn går bara i 30km.

Men husvagnen skall vara besiktigad (försäkrad och skattad?) när den rullar på vägarna, ngt mvagnen slipper.
Mvagnen med tjockare väggar borde få lägre uppvärmningskostnader. Dessa kostnader nämns ofta i tråden.
Absolut, det finns många varianter med olika för- och nackdelar. Huset vi ska bygga kommer ju också bli långsamtgående, och krångligare att flytta överlag.

Det hänger mycket på vilka förutsättningar man har; en lastbilschaufför som kan låna en lämplig bil eller någon med tillgång till traktor kan ju lättare flytta en manskapsvagn. För andra kan transporten bli dyr, om man inte har tur och hittar en i närheten eller om säljaren kan ordna leverans.

Manskapsvagnarna är ju i princip mikrohus så det funkar säkert hur bra som helst att bo i dem som de är eller bygga om som man vill.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #29 skrivet: 26 nov-18 kl 09:40 »
Absolut, det finns många varianter med olika för- och nackdelar. Huset vi ska bygga kommer ju också bli långsamtgående, och krångligare att flytta överlag.

Det hänger mycket på vilka förutsättningar man har; en lastbilschaufför som kan låna en lämplig bil eller någon med tillgång till traktor kan ju lättare flytta en manskapsvagn. För andra kan transporten bli dyr, om man inte har tur och hittar en i närheten eller om säljaren kan ordna leverans.

Manskapsvagnarna är ju i princip mikrohus så det funkar säkert hur bra som helst att bo i dem som de är eller bygga om som man vill.

Postat med Alternativ.nu´s app


Köp en manskapsvagn här uppifrån om det inte finns de som passar kulan på bilar söder ut, så slipper ni leja lastbilar eller traktorer.

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #30 skrivet: 26 nov-18 kl 19:08 »
Köp en manskapsvagn här uppifrån om det inte finns de som passar kulan på bilar söder ut, så slipper ni leja lastbilar eller traktorer.
Jag är inte särskilt bevandrad i manskapsvagnar, men jag tror att viktbegränsningarna kan ställa till det, oavsett breddgrad.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #31 skrivet: 27 nov-18 kl 07:28 »
Jag är inte särskilt bevandrad i manskapsvagnar, men jag tror att viktbegränsningarna kan ställa till det, oavsett breddgrad.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ur formell synpunkt  så räknas ju den som efterfordon och inte som släpvagn. Precis som  t ex en primitiv oregistrerad båttrailer, vedmaskin som är försedd med hjul och dragstång eller liknande.

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #32 skrivet: 27 nov-18 kl 11:58 »
Ur formell synpunkt  så räknas ju den som efterfordon och inte som släpvagn. Precis som  t ex en primitiv oregistrerad båttrailer, vedmaskin som är försedd med hjul och dragstång eller liknande.
Ok, vad innebär det? Får man dra med personbil?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #33 skrivet: 27 nov-18 kl 14:04 »
Ok, vad innebär det? Får man dra med personbil?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ja, så länge efterfordonets bruttovikt inte överskrider dragbilens bruttovikt. Bruttovikten är alltså vad respektive fordon väger med den last som finns på just för tillfället, det är inte någon siffra som man kan läsa sig till i ett registreringsbevis.
Se vidare https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #34 skrivet: 27 nov-18 kl 20:49 »
Ja, så länge efterfordonets bruttovikt inte överskrider dragbilens bruttovikt. Bruttovikten är alltså vad respektive fordon väger med den last som finns på just för tillfället, det är inte någon siffra som man kan läsa sig till i ett registreringsbevis.
Se vidare https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/
Tack för info! Nu när jag läser det så vaknar ett minne, det är ju samma regler som för tiny house.

Postat med Alternativ.nu´s app


IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #35 skrivet: 28 nov-18 kl 00:56 »
Intressant att läsa alla erfarenheter och funderingar i tråden.

Undrar bara hur ni ser på byggvagnar arbetsbodar. Uppenbarligen tycker ni husvagnar är bättre  :) .men varför?

För mig beror det helt enkelt på att det är vad jag har tillgång till just nu. Målet är att bygga mig någon form av "tiny house" framöver, men för min del behövs det en hel del hjälp då jag pga sjukdom är lite begränsad i vad jag kan göra utan att saker blir helknasiga (i kroppen menar jag), så det är inte alldeles bara att sätta igång.

Tills vidare nu bor jag i husvagn. Har precis flyttat in och ÄLSKAR det!  :-[ :-[ :-[
Håller på och gör mig av med ja, det blir väl bortåt 99% av mina ägodelar. Och det känns så bra! Frihet!  :)

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #36 skrivet: 28 nov-18 kl 01:03 »
Tänk på att det är stor skillnad mellan olika husvagnsmodeller när det gäller hur välisolerade det är.
En bekant bodde i husvagn en vinter för ca 5 år sedan, det var en modern vagn av tyskt märke som väl egentligen inte var avsedd för vinterbruk utan snarare vår-sommar-höst-vagn. Uppvärmningen skedde med vagnens originalvärmesystem matat från elnätet. Under den kallaste tiden gick det åt över 2000 kWh per månad för den lilla vagnen!
Ska man bo i husvagn vintertid bör man se till att vagnen verkligen är avsedd för vinterbruk från början. Och det innebär i praktiken att man bör sikta på en vagn av något av de mer välkända skandinaviska märkena.

Jag bor från och med nu i en Solifer Jubilee.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #37 skrivet: 28 nov-18 kl 01:10 »
Jag bor från och med nu i husvagnen, en Solifer Jubilee från -90.
Hittills har det varit som kallast -14 ute och att ha det varmt i vagnen är inget problem. Jag har 18-19 grader inne och det känns alldeles lagom. Golvet blir lite kyligt ibland, men det löser man genom att ta på raggsockor.  :) Fryser gör jag verkligen inte, jag fick dra ner värmen efter ett par dagar.
Jag har vattenburen värme och har den här första veckan kört värmen på gasol, men jag har elvärme också och man kan kombinera dem.






Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #38 skrivet: 28 nov-18 kl 14:25 »
Jag blir så nyfiken!   :)  Kan du lägga ut en bild?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #39 skrivet: 28 nov-18 kl 16:12 »
Jag blir så nyfiken!   :)  Kan du lägga ut en bild?

Ja jag ska vad jag har i telefonen (är inte i husvagnen just nu). :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser