Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Elbil  (läst 14305 gånger)

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Projekt Elbil
« Svar #20 skrivet: 30 sep-05 kl 12:57 »
Sen kan man ju hitta elbilar med dåliga batterier till rätt förmånliga priser, jag gav 15Kkr för min el clio som har gårr 1000mil.

Em kompis betalade 10Kkr för sin el clio som har gått 3000mil (ca)

// lasse

Får man fråga vart ni hittade dem? Den enda el-clio jag hittat var på blocket och kostade 49.000 och hade gått betydligt mer (inom kommunaltjänsten).

Hur mycket kostade batteribytet? Var det vanliga standard bilbatterier eller var det renault special med dyr prislapp?

//Jens

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #21 skrivet: 02 okt-05 kl 18:33 »
min hittade jag på kvarndammens bilauktioner, kompisen hittade sin på blocket, satte ut en annons under köpes!

Eftersom jag jobbar med batterier, och energisystem, så vart priset för batterierna rätt så överkommligt...

annars så är ju batterierna det dyraste i en el bil.

Clio batterierna (saft celler) är kända för att explodera, tror att dom fixade det i dom senare modellerna, efter 1998.

// lasse

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Projekt Elbil
« Svar #22 skrivet: 04 okt-05 kl 08:25 »

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Projekt Elbil
« Svar #23 skrivet: 29 nov-05 kl 20:22 »
Hej. Det var länge sedan jag skrev. Bilen har totalt slukat upp min tid.
Jag har gått från ett motorhaveri till godkänd besiktning (0 förkunskaper). Som ni säkert förstår har det tagit en massa tid.

Dessutom har jag ändrat inriktning. Jag har tänkt att det måste vara mer ekologskt att tillföra så lite resurser till den gamla bilen som möjligt. Jag har därför beslutat att den skall bli en etanolbil(just nu kör jag 30% blandning).

Längre fram så har jag även tänkt att jag skall praktisera i att framställa etanol.
Det är ju inte tillåtet i sverige att göra detta(inte ens att inneha delarna.), så det kommer även bli ett projekt att lyckas med all formalia.

Men fortsätt skriv för tusan. Det var intressant att se den norska modellen av 205an. Det är ju dessutom intressant att följa edra el-projekt.

humle ---->>>. Jag vet inte vilken modell du tänkte på, men jag har en xr 89:a (jag såg senare att någon hade svaret på bromsfrågan.)

Jag tänkte däremot bygga en massa elektriska moment som drivs av solfångare i bilen. Som larm, motorvärmare m.m. Detta kommer då kanske att dyka som nya ämnen i forumet.

Tips för eder som vill bygga elbil och funderar på en peugeot 205 (890kg i tjänstevikt)
http://www.peugeot-sport-club.com/

klart slut / Fresh
« Senast ändrad: 29 nov-05 kl 20:31 av qualm »

nad

  • Inlägg: 91
Re:Projekt Elbil
« Svar #24 skrivet: 25 jan-06 kl 09:53 »
Enligt Vissa elbilstillverkare får man längre räckvidd med 6 volts batterier än med 12 vots (6volts används tydligen i golfbilar). Någon som vill förklars varför.  Självklart med samma spänning på båda batteripaketen. Tar gärna emot tips om var 6 voltsbatterier till golfbilar kan köpas i Sverige.
Vänl Nad

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Projekt Elbil
« Svar #25 skrivet: 25 jan-06 kl 11:04 »
Pannkaksmotorer/generatorer med permanentmagneter direkt på hjulen, sådana man använder till vindkraftverk, skulle inte det funka?

 

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Projekt Elbil
« Svar #26 skrivet: 26 jan-20 kl 00:06 »
Kul ide med eltruckar. Skulle vara kul att montera elbilshjul på en släpvagn lastad med batterier.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser