Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diverse frågor om bur och utegård  (läst 1742 gånger)

Klaris

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Diverse frågor om bur och utegård
« skrivet: 19 aug-19 kl 17:56 »
En nybörjare på kaniner här som planerar för fullt för att skaffa sina första.

Vi har tänkt att bygga en tvåvåningsbur längs ytterväggen i garaget med en öppning i ytterväggen till en utegård som tidigare varit hönsgård. Hönsgården är ca 12m2 och ca 2m hög. Den har galvat putsnät med 10mm rutor som är nedgrävd minst 30cm runt om. Som tak ligger det rådjursnät.

1. Måste vi lägga nät på hela marken i utegården för att kaninerna inte ska kunna gräva sig ut? Måste vi gräva ner det nätet i så fall eller kan det ligga löst på gräset (läs ogräset, mest sånt kvar efter att hönsen flyttade ut)?

2. Vi hade tänkt att öppningen mellan bur och gård består av att vi borrar upp ett runt hål i ytterväggen som vi sätter ett plaströr i så att det blir som en tunnel ut genom ytterväggen. På utsidan sätter vi en lucka som går att stänga till på nätterna. Vad tror ni om den lösningen? Hur stor diameter kan behövas på den utgången/tunneln? Vi vet inte vilken ras det blir än men någon liten typ dvärgvädur, liten rex eller liknande.

3. Buren i garaget är tänkt att bli 2 våningar med basytan  80x150cm. Vi hoppas att hitta två kaniner som kan tänka sig att dela samma bur, annars borde vi väl kunna dela av den på mitten så att de får varsin tvåvåningsbur med basmåttet 80x75cm, det borde väl funka?

4. Om kaninerna delar bur, måste de ha varsin bodel eller kan de dela? Tänkte att bo delen blir 80cm lång/bred, men hur djup och hög i så fall? Två öppningar om de delar?

5. Jag vill helst skaffa kaniner nyss, men inser att mer realistiskt är kanske så sent som i november. Jag inser att om vi skaffar kaniner som är vana att bo inne så får vi vänta till våren när det är tillräckligt varmt i garaget och ute. Om vi skaffar kaniner som redan bor ute, kan de flytta in i frostfritt garage (7-8grader) eller blir det för varmt för dem då?

Mycket text blev det, men jag hoppas att någon har orkat läsa allt och har några bra svar och råd. Något annat som jag kanske inte tänkt på?


 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Diverse frågor om bur och utegård
« Svar #1 skrivet: 21 aug-19 kl 11:33 »
Rent generellt så tycker jag utegården är en gaska dålig lösning.
Det blir snart en öken där då dom käkar upp allt.

Då är det betydligt bättre med betesburar med bolåda.
Då kan du använda kaninerna som gräsklippare och flytta dom efter behov.
Det minskar även kostnaden för nät då det inte går åt så stor mängd.
En lämplig storlek på bottenmaska är 25x50 mm.
Där svarade jag på att utegården behöver nät oxå.

Att dom delar bur är i många fall direkt olämpligt.
Honor slåss med honor, och är hanen den ena parten så gör dom det kaniner är kända för.
Hanar kan gå tillsammans om dom trivs.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser