Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon fick ruva på nio...  (läst 775 gånger)

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Hon fick ruva på nio...
« skrivet: 23 jan-09 kl 16:25 »
Min Araucanahöna bestämde sig strax innan nyår att hon skulle ruva. Jag försökte få henne på andra tankar ett tag men när hon inte ville ge upp så började jag samla ägg från mina blommehöns till henne.
Nöjd och belåten la hon sig på nio ägg.
Jag har varje dag fått putta ut henne för att äta och dricka ordentligt och sista dagarna gick hon ut själv.
Igår kläcktes 4 ägg, små söta dunbollar.
I morse när jag skulle ut hade den ena lyckats ta sig över den höga redeskanten och hade inte kunnat komma in igen. Den låg ihjälfrusen, efter en kvarts uppvärmning och massage så förklarades den död  :'(
Eftersom där fanns så många ägg kvar tänkte jag att hönan säkert skulle ligga till i dag iaf, men tydligen har hon varit ute och försökt ta med sig bebisarna.
Jag såg iaf ännu ett huvud och tog ut resterande ägg för lysning.
Summan av kläckningen var alltså 5 kläckta kycklingar och 4 sura ägg. Inte det bästa men alla har iaf varit befruktade, det vet jag. Det är ju ingen optimal tid att ha kycklingar heller.
Jag har sprungit ut och in i stallet hela dagen för att se hur det gått för kycklingarna då jag märkte att den nyaste inte verkade riktigt pigg och nyss när jag kom ut så låg den död  :'(
Det är tufft, men nu har jag 3 starka pigga kycklingar som spatserar runt med mamma höna.
Har ytterliggare två hönor på ägg varav ett gäng blommor till och ett gäng Dvärg Wyandotter, får se hur det går.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 3 användare
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser