Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hundgård!  (läst 4471 gånger)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Bygga hundgård!
« skrivet: 24 jul-11 kl 13:50 »
Sitter här och klurar på ett hundgårdsbygge i två sektioner. I den ena sektionen skulle jag ha två hundar och i den andra min tjafsmaja.. ::)

Så enligt jordbruksverket ska de två hudarna ha en rastgård på minst 20 kvm och tjafsmajan en på 18. Så yttermåtten ska alltså vara 6*6 meter. Visst det är minimimåtten, men jag är aktiv inom drag, så detta är ju inte där de ska motioneras, utan där de ska vara då jag jobbar.

På jula har jag hittat stängsel: http://www.jula.se/stangselnat-793072. Är det starkt nog för huskys?

Sen undrar jag över stolpar, räcker jordankare eller ska jag gjuta? Vilken dimension ska det vara på stolparna, hur tätt ska de stå? Bör den vara tryckimpregnerat eller duger det med linolja och balsamterpentin? Hur smart är det annars att ha tjärade stolpar i en hundgård?

Hur förhindrar man att hundarna gräver ut sig? Kan tyvärr inte göra ett helgjutet golv då jag hyr torpet.


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bygga hundgård!
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 14:18 »
...På jula har jag hittat stängsel: http://www.jula.se/stangselnat-793072. Är det starkt nog för huskys?...

Mycket tveksamt. Det beror på om det är en hund som vill ut eller en som tycker det är ok att vara instängd. Vi har precis det nätet i 1 meters höjd runt hela tomten och det går av om man kommer emot det med grästrimmerns tråd. Det är svårt att hålla det sträckt för snön drar ner det så det lossnar från sträcktråden, nätet är i lite för mjukt stål. Det är med andra ord ett budgetnät, helt ok om man accepterar det, men en hund som vill ut äter sig rakt igenom. Runt tomten fungerar det dock bra att hålla hundarna inne hos oss, och däremot kräver det lite väl mycket lagning efter vinterns snödrivor. Utåt vägen hade jag satt ett dyrare stängsel idag, på de andra sidorna är jag nöjd.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bygga hundgård!
« Svar #2 skrivet: 24 jul-11 kl 14:38 »
Hur tjock ska tråden vara för att hålla?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bygga hundgård!
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 13:46 »
Jag hoppas lite här till en tidigare fråga...
För att hindra att hundarna gräver sig ut, har jag lagt en armeringsmatta i botten på hundgården och så grus ovanpå! Armeringsmattor är inte dyra (Det är armeringsjärn ihopsvetsat i ett rutmönster) Man kan lägga omlott och plåstra lite. Var bara noga att böja ner ändarna med en tång, om den inte ligger under ytterkanten av hundgården. Jag hade en hund som skadade sig på en bit som stack upp :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 4 användare
addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser