Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva kalv med brutet ben  (läst 2130 gånger)

Nilama77

  • Gäst
Avliva kalv med brutet ben
« skrivet: 22 maj-20 kl 12:21 »
Hej, det har nyss fötts en kalv på våran gård med ett brutet bakben,(mellan knät och hasen). Vad ska man göra? Vi gipsade benet samma kväll och gav honom smärtstillande, nu står han upp och är allmänt pigg, har inte ringt verterinären för vet vad dem kommer säga. Men i mina ögon kan man inte avliva en helt frisk kalv som kommer kunna gå som vilken annan kalv som helst om fyra veckor, är det fel tycker ni? Och varför är det okej att gipsa ett fölben men inte ett kalv ben??

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avliva kalv med brutet ben
« Svar #1 skrivet: 22 maj-20 kl 13:00 »
Vad vill du ha sagt?
Prata åtminstone med veterinären, de hjälper gärna kalvar om det finns god möjlighet för dem att tillfriskna.
Hur har du tänkt att lösa det faktum att kalven växer och benspjälkningen blir för liten? Dessutom tror jag att läktiden är 6 veckor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

svarthand

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Avliva kalv med brutet ben
« Svar #2 skrivet: 22 maj-20 kl 20:07 »
Hej, det har nyss fötts en kalv på våran gård med ett brutet bakben,(mellan knät och hasen). Vad ska man göra? Vi gipsade benet samma kväll och gav honom smärtstillande, nu står han upp och är allmänt pigg, har inte ringt verterinären för vet vad dem kommer säga. Men i mina ögon kan man inte avliva en helt frisk kalv som kommer kunna gå som vilken annan kalv som helst om fyra veckor, är det fel tycker ni? Och varför är det okej att gipsa ett fölben men inte ett kalv ben??

Hej jag tycker ni ska avliva kalven det ni gjort kan betraktas som ett djurskydds brott.

Jag jobbar själv som hovslagare och det är väldigt få hästar man gipsar och oftast blir det inte bra.


tranberga

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Avliva kalv med brutet ben
« Svar #3 skrivet: 23 maj-20 kl 20:12 »
Inga problem att gipsa en kalv, det kan hända att man får gipsa om efter ett par dagar, när svullnaden lagt sig.
Skillnaden mot en häst, är ju tiden som den normalt ska leva, samt användningen.

 

Nilama77

  • Gäst
SV: Avliva kalv med brutet ben
« Svar #4 skrivet: 26 maj-20 kl 19:14 »
En liten uppdatering: vi lät gipset sitta på en vecka och vi upptäckte att det åkt ner en bit på benet antagligen pga svullnaden minskat.  så vi bestämde oss för att byta gipset. Benet såg då redan bättre ut men vi var självklart försiktiga så det inte skulle brytas upp helt igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser