Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden vill leka med allt  (läst 2131 gånger)

larssonscath

  • Gäst
Hunden vill leka med allt
« skrivet: 18 nov-05 kl 17:31 »
Hej!
Jag har en stor blandras på drygt 1,5 år, och han vill alltid leka och han får också leka mycket med sina hundkompisar. Men det blir jobbigt när han vill springa efter alla cyklar, joggare, skateboardåkare och han vallar inte utan det är leken som sitter i. Jag undar om man bara får vänta tills han blivit äldre eller om man kan göra något? Jobbigt att gå med hundgodis i fickorna hela tiden.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hunden vill leka med allt
« Svar #1 skrivet: 18 nov-05 kl 18:00 »
Att springa efter bilar, joggare och annat är inget annat än ett dåligt beteende som du absolut inte ska vänta med att korrigera! Inte bara kan hunden komma till skada, han kan även vara orsak till olyckor där andra drabbas. Kanske ska du stärka ditt ledarskap en smula?

En hjälp kan vara att tydligt visa när det är "lek" respektive "allvar" som gäller. "Lek" är bus med hundkompisarna, "allvar" är att träna och vara uppmärksam på vad du gör samt följa dina kommandon. Jag menar inte att "allvar" ska vara tråkigt. Tvärtom är det du och ditt sällskap som ska vara det roligaste och mest spännande.

Träna på ett "nej!" vars innebörd hunden förstår och på att vara kul! Använd långlina medan du tränar, så slipper du "katten på råttan och råttan på repet"-effekten.

Lycka till!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

  • Gäst
Re:Hunden vill leka med allt
« Svar #2 skrivet: 19 dec-05 kl 18:19 »
går en kurs i lydnad...


(SBk.se tror jag)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser