Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter sten!!  (läst 14539 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Äter sten!!
« skrivet: 08 nov-11 kl 18:34 »
Jag har en valp som är 12 veckor som står i hundgård på dagarna när jag är på jobbet (ihop med de andra hundrana). Nu har jag upptäckt att hon äter sten. I förrgår kväll sket hon ut 3 stenar som var drygt 1,5 cm i diameter. Igårkväll sket hon ut 3 stycken till som var lite mindre.

Jag tror att hon äter sin egen skit i hundgården och att det fastnar singel på bajset och så slinker det ner också :o
Äta sin egen skit har hela valpkullen sysslat med, det har de lärt sig efter sin mamma som hade städmani efter valparna.

Detta måste jag få stopp på innan hon får stopp i magen!!!! (Och vi måste operera ut stenarna!)
Vågar jag sätta munkorg på henne i hundgården? En sån där i styv plast ni vet, som ser ut som en korg?
Vågar jag lämna henne där med munkorgen? Hur bra sitter dom fast, kan hon få av sig den och råka illa ut?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Äter sten!!
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 18:39 »
Jag har en valp som är 12 veckor som står i hundgård på dagarna när jag är på jobbet (ihop med de andra hundrana). Nu har jag upptäckt att hon äter sten. I förrgår kväll sket hon ut 3 stenar som var drygt 1,5 cm i diameter. Igårkväll sket hon ut 3 stycken till som var lite mindre.

Jag tror att hon äter sin egen skit i hundgården och att det fastnar singel på bajset och så slinker det ner också :o
Äta sin egen skit har hela valpkullen sysslat med, det har de lärt sig efter sin mamma som hade städmani efter valparna.

Detta måste jag få stopp på innan hon får stopp i magen!!!! (Och vi måste operera ut stenarna!)
Vågar jag sätta munkorg på henne i hundgården? En sån där i styv plast ni vet, som ser ut som en korg?
Vågar jag lämna henne där med munkorgen? Hur bra sitter dom fast, kan hon få av sig den och råka illa ut?

Tror inte munkorg är så bra men om du vet att hon fått i sig sten så kan du ge massor av sparris för att skydda magen. Det fungerar väldigt bra till och med när de fått i sig glas.
Sen kanske det är konkurensbeteende? Är den tillsammans med andra hundar i hundgården?
Eller kan det vara understimulans som gör att den äter avföring och sten osv?

Jag tror inte det är så farligt som man tror, min första valp var helt hopplös, åt allt från fimpar och snus till sten och glasbitar. Blev en jäkla massa sparris och så höll vi noga koll. Någon gång var vi till vetrinären för säkerhetsskull men det blev tack och lov aldrig något ingrepp. Hon växte sedan ifrån beteendet :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 18:54 »
Jag fattar inte hur jag ska kunna få i henne sparris, bara ??? ??? Skit gillar hon, men hundmat är bara "så där" gott... ;D ;D

Jag har lagt in en repknut i kojan, och två vedträn att knapra på. (Eftersom jag först trodde att hon åt sten för att tänderna kliade - tandömsning eller så) Hon står tillsamman med sin mamma, jag tror inte att de konkurrerar speciellt mycket...
Jag hade lagt in ett märgben om jag trodde att hon skulle få ha det i fred ;D ;D

Jag blir nojig eftersom jag har en kompis som var tvungen att operera en hund två gånger för att den ätit sten i hundgården!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Äter sten!!
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 19:05 »
Jag fattar inte hur jag ska kunna få i henne sparris, bara ??? ??? Skit gillar hon, men hundmat är bara "så där" gott... ;D ;D

Jag har lagt in en repknut i kojan, och två vedträn att knapra på. (Eftersom jag först trodde att hon åt sten för att tänderna kliade - tandömsning eller så) Hon står tillsamman med sin mamma, jag tror inte att de konkurrerar speciellt mycket...
Jag hade lagt in ett märgben om jag trodde att hon skulle få ha det i fred ;D ;D

Jag blir nojig eftersom jag har en kompis som var tvungen att operera en hund två gånger för att den ätit sten i hundgården!!

testa ge henne helt rå sparris, brukar finnas billigt på burk! Min hund åt bara den på burk :P
Om hon inte vill ha, koka den med en köttbuljong, det funkade med allt möjligt som min hund inte ville äta.

Om hon inte ger sig och du är rädd att det blir ett problem kanske du behöver utöka tiden du använder på mental träning och motion. Det mesta brukar kunna lösas med det. Sen kanske se över hennes kost kan vara en ide? Ingen aning om vad hon äter men ibland äter de bajs för att de lider brist av nått.
Förstår att du blir ororlig, jag hade en mardrömshändelse med min pitbull en gång, han tuggade i sig en tändare och svalde metalldelen. Hittade den i hans hundsäng efter att jag plötsligt insett att han hade massor med blod i avföringen :( Blev livrädd och fick åka in till vetrinär. Han klarade sig bra men fy vad obehagligt det var!

Har alltid sparris hemma på konserv nu :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 19:33 »
Hon äter Robur XL valpfoder + majsvälling ca 1 dl på det. Hon har alltid varit liten i maten... Äter ung 2,5 dl torrt om dagen (hon får det uppblött) hon väger ung 8 kg (inklusive stenen  ;D) Tror att hennes riktiga vikt är ung 7,5 kg... Border Collievalp.
Motion är det inte tal om, hon leker så det skvätter med mina andra hundar ï ett par timmar på kvällen. Hon är för förarvek för att "göra" något med. Kissar på sig så fort jag vill göra något med henne.. (Typiskt BC) Hennes mamma var likadan.... Det gick aldrig att träna lydnad eller göra tricks med henne, alls. Hon tyckte att det var jätteobehagligt med all uppmärksamheten. Jag har bestämt mig för att lämna denna valpen "ifred" tills jag ser att hon är mattaglig för uppmärksamheten.

Ska inhandla sparris imorgon. ;D Ikväll kom det ut 5 stenar...
Men undrar fortfarande om en munkorg kan hamna fel och skada henne??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anders50

  • Gäst
SV: Äter sten!!
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 20:37 »
Hade en Schillervalp som åt sten, cementplattor i hundgården blev räddningen.
Sparris är ju bra när de ätit vassa saker som glas m.m. Inte dumt att ha nån burk hemma.
Men som veterinären sa till mig....Köp hem ricinolja och höj försäkringen!   ;D

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Äter sten!!
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 21:08 »
Jag anser väll mig ha stor erfarenhet av munkorg  ;)  på kapp-hundar och med utgångsläge från den typen av korg som hunden kan ha öppen mun i och även kunna dricka kan den inte skada sig  (eller andra  :) ) om den sitter ordentligt. Det brukar heller aldrig vara något problem för hunden att accepera den. Vi använder korgen också i stället för krage vid skada.
Korgar som håller munnen stängd på hunden typ den som finns på klinik i nylon bör inte används okontrolerat.
   MvH Cokett
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 21:18 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 21:41 »
Tack för svar ang munkorg! Då ska jag införskaffa en sådan.
Det var ett bra tips att använda det istället för krage! Om de har munkorg kan de ju dessutom stå i hundgård med den. Med tratt kommer de ju inte in i kojan.

Mina hundar hatar "tratten"... Min dotter hävdar att när hennes hund har "kört fast" med tratten så står det: "Jag orkar inte fickparkera" i pannan på hunden... ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Äter sten!!
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 22:14 »
Men om du ser till att det inte finns sten i gården? (Vet inte hur du har det.) så ge dem ben eller annat "ofarligt" att tugga på.Har iof. hört talas om stengalna typer men hoppas du inte drabbats av dessa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 22:27 »
Men om du ser till att det inte finns sten i gården?
Hundgården består av singel. Har redan funderat på hur det skulle vara att plattlägga den,men gett upp det projektet för nu... :-[
Kanske att jag tar till detta som en sista åtgärd framåt december om inte beteendet slutar. ;D
Kan då behöva lite hjälp att få ut allt gruset och in med sand och lägga plattor...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Äter sten!!
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 23:22 »
Jag anser väll mig ha stor erfarenhet av munkorg  ;)  på kapp-hundar och med utgångsläge från den typen av korg som hunden kan ha öppen mun i och även kunna dricka kan den inte skada sig  (eller andra  :) ) om den sitter ordentligt. Det brukar heller aldrig vara något problem för hunden att accepera den. Vi använder korgen också i stället för krage vid skada.
Korgar som håller munnen stängd på hunden typ den som finns på klinik i nylon bör inte används okontrolerat.
   MvH Cokett

Oh, tror det var just den typen jag fick till min pitbull. Det var den allra sista tiden när jag desperat lät prova ut en ny medicin. Han hade epilepsi och efter anfallen kunde han bli aggresiv. Men han blev skogstokig och rev runt och skrek och liksom  klöste av munkorgen :( Var jättehemskt.
En valp går det säkert bättre med. Har alltid tänkt att jag ska vänja nästa valp vid munkorg av den typ man har hos vetrinär under korta stunder för att slippa den där vrålpaniken om det skulle krävas vid skada eller så.

Kanske kan du få henne att sluta äta avföring genom att göra det iktigt äckligt, spraya massa citron på all avföring och låta den ligga en stund osv. Hälla över ttika istället för att plocka bort det osv. Bara vara riktigt allert några dagar och springa ut med en kopp ättika var gång nån bajsat? Ka ju räcka med nått sånt  om det är via avföringen hon får i sig stenar!

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Äter sten!!
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 23:41 »
Oh, tror det var just den typen jag fick till min pitbull. Det var den allra sista tiden när jag desperat lät prova ut en ny medicin. Han hade epilepsi och efter anfallen kunde han bli aggresiv. Men han blev skogstokig och rev runt och skrek och liksom  klöste av munkorgen :( Var jättehemskt.

Tja..Tror nog att munkorg enbart fungerar på mentalt friska hundar/hundägare. Har man i detta läge sökt alternativ till det här botande detta av bestående problem är man nog ute och cyklar  o:)
                MvH Cokett
« Senast ändrad: 09 nov-11 kl 00:31 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Äter sten!!
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 23:43 »

Tja..Tror nog att munkorg enbart fungerar på mentalt friska hundar/hundägare. Har man i detta läge sökt alternativ till ett botande av bestående problem är man nog ute och cyklar  o:)
                MvH Cokett

Nej, det skulle vara för att kunna gå med honom ute efter epilepsianfall tills nya medicinen testats ut. Jag avlivade honom veckan efter jag köpte munkorgen, ville inte ta risken och han mådde väldigt dåligt :(

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #13 skrivet: 09 nov-11 kl 08:42 »
Hon äter avföringen när hon står i hundgård... och det gör hon för att jag inte är hemma, annars hade hon varit inne med mig. Så det blir nog svårt att hälla ättika på avföringen, ja ;D ;D
Dessutom är hon så himla snabb på att äta det även utanför hundgården, att jag får "slåss" med henne om spillningen... Självklart skriker jag "nej" när hon gör det...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #14 skrivet: 09 nov-11 kl 09:16 »
Ska till veterinären idag och vaccinera henne, ska be att de klämmer lite på henne, ev tar en bild på stenen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #15 skrivet: 09 nov-11 kl 17:35 »
Ingen sten kändes i magen idag. Det är helt enormt för två dagar sedan vägde hon 8,2 kg. Ikväll väger hon 6,8kg. Då har hon inte stått i hundgården idag, alltså minus 1,4 kg sten!!! :o :o :o
Jag fick tipset av bussiga veterinärkompisen att lägga markduk ovanpå singeln i hundgården. Vilket nu är gjort. Och skarvarna tejpade med silvertejp OCH stora stenar på så att det inte ska glida för mycket när mamma Kite racar runt...

Sparris på konservburk inhandlad... Hoppas att detta funkar nu och bryter trenden!! ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Äter sten!!
« Svar #16 skrivet: 09 nov-11 kl 17:57 »
När jag hade en stenätande valp fick jag tipset att ge ett kryddmått "hästmineraler" dagligen i 3 veckor. Trodde inte själv på det men tänkte att det skadar ändå inte att prova i 3 veckor. Hon slutade äta sten efter 4 dagar ;D Jag slutade med mineralerna efter en vecka och efter ett par dagar åt hon sten igen. Började med mineralerna igen och hon slutade med stenätandet. Denna gången gav jag henne i 3 veckor och efter det lät hon sten vara i nästan ett halvår. Då började stenätandet igen och jag gav henne en ny mineralkur. Efter det var hon fri från stenätandet resten av livet och blev 14 år  ;D

Kanske inte funkar på alla stenätare men dom dör nog inte av att prova  ;)

En munkorg av denna modell är hyfsat säker att lämna hundarna med om dom är vana

Risken är om dom leker med varandra att dom kan fastna (precis som dom kan göra i halsband). Man måste också kolla noga att man inte har något som dom kan fastna och hänga sig i i hundgården. Om man är rädd för att dom ska fastna eller hänga sig kan man byta ut "halsbandet" mot något som dom kan dra sönder/töja ut om olyckan skulle vara framme. Man kan till exempel sätta resår så att korgen åker av om dom fastnar. Det förutsätter naturligtvis att hunden är van och inte försöker ta av sig korgen på egen hand  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #17 skrivet: 11 nov-11 kl 11:09 »
Markduken fungerade bra igår... Ingen skit låg kvar efter en hel dag i hundgården (2 hundar), men den har åtminstone inte legat på singeln, så att den har halkat med ner ;D
Jag kontrollvägde henne också, allt normalt ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Äter sten!!
« Svar #18 skrivet: 14 nov-11 kl 10:21 »
Har nu fått tipset att lägga lite annanas i hundarnas mat - då ska dom inte tycka om att äta skiten, efteråt. Gjorde det igårkväll och i morse, vi får se om det ligger kvar någon skit i hundgården i eftermiddag ;D!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anders50

  • Gäst
SV: Äter sten!!
« Svar #19 skrivet: 14 nov-11 kl 14:06 »
Tror inte du får den att sluta äta skit! Har själv haft sådana hundar och bekanta hundägare har heller inte lyckats, trots alla knep och veterinärhjälp.

Men det är ju kul att testa!  Och grattis om du skulle lyckas!   ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser