Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Lada-Höja väggar samt tak och inreda..Tips ?!  (läst 1149 gånger)

Dojo Rising

  • Inlägg: 1
    • Småland
Lada-Höja väggar samt tak och inreda..Tips ?!
« skrivet: 31 maj-19 kl 01:33 »
Hej

Blev husägare för några månader sedan i djupa smålands skogarna. Yess

På gården står en mindre bod och en större, lada.
Min tanke är att renovera loftet på en stora ladan och flytta ut min musik studio dit, så att vi får ett rum extra inne i vårt bostads hus.

Ladan är i mitt sektionen byggt på timmer som i stort är rätt så friskt, förutom en botten stock som är dålig och ska bytas ev ersättas av typ lekablock, ej bestämt riktigt.

Hur som helst.. Stommen på ladan är byggt på timmer och i varje ända på ladan är det panel som är spikat på stock reglar.
Taket är sticktak och plåt.. Vilket är i rätt dåligt skick och behöver bytas.

Tanken var att när jag river taket... höja upp väggarna med ca 50,60cm. och ev ett hammarband uppepå detta som löper ca3,4m utanför befintlig yttervägg. till pelare som sedan läggs golv på där det blir en liten altan samt trapp och dörr in till loftet på ladan.
Nya takstolar och råspont med ev papp. Hela syd taket kommer jag fylla med 24stk solpaneler.
När taket är lagt och man kan vara inne och arbeta så var tanken att plocka upp befintliga glesade golvbrädor och regla upp nytt golv. Och insidan kläs med sågade stockbredor ifrån den lokala såg med vankant och oljas.

Jag har snickar erfarenhet men ej riktigt projektering ifrån start.. Detta var min tanke men jag är osäker på dimensioner för hållfasthet osv.. Likaså med takhöjningen.
Tänker att istället för att bygga på höjden med brädor överliggande varandra, så gör jag bitar som är den höjden jag vill och samma bredd som stockväggarna. fäster de med 56-60cc och isolerar imellan. Sedan ett hammarband uppepå detta som då löper ett par meter förbi ena ytter kort väggen.
Som får vila på gjutna pelare och göra detta "överhäng" till en liten balkong där även trappan till ingången görs.
Under balkongen är tanken att det ska glesas med bredor och ha ved förvaring..

Kanske är detta svårt att se framför sig, men jag hoppas att det är ok beskrivit och att någon kanske har några tips på vad jag bör tänka på med detta bygge.
Helst skulle jag vilja spara så mycket av det gamla som det går.
På ena lång väggen är det även ett dass som jag gärna vill ha kvar, men skicket på taket och panel är rätt dåligt.

Hade kanske en ide om att göra takstolarna längre, typ 4,20-4,80 (Befintlig längd på var sida på taket till nock är 3,30. Och att då låta de nya långa stolarna bli det nya taket på dasset och att det andra överhänget som blir runt om ladan vore bra då man kanske kan få plats med lite virke och annan lagring och det är mer väder skyddat än idag.

Var hade ni börjat? och hur hade ni gjort själva höjningen av taket ?
Jag tänker att jag vill få mer utrymme på golvytan. (Dagshöjden till nock stående på loftet är ca två meter)
och takets lutning är uppskattningsvis ca 30-40grader.

Eftersom solpanelerna kommer på taket och jag skall ha studio där så tänker jag att det billigaste och smidigaste takmaterialet borde vara papp...
Infästningen till panelerna kommer att vara stockskruv som skruvas ned i takstolarna.

Tacksam för alla tips och råd inför detta projekt som är i planeringsstadie med tanke att starta om ca 1månad.
Bild kan ordnas om min förklaring om projektet kanske är rörig:)

Tack på förhand

Fridens ;D


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Lada-Höja väggar samt tak och inreda..Tips ?!
« Svar #1 skrivet: 31 maj-19 kl 18:09 »
Eftersom det blir omfattande ändringar av bärande detaljer, så skulle jag komma om någon lokal hembygdsgård känner till en byggnadsingenjör som kan vara behjälplig med skissandet. Det krävs i bygglovet eller bygganmälan till kommunen.

Det brukar inte vara några stora hinder om man håller i samma stil som tidigare.

Som tak, skulle jag försöka från minst 25mm råspont från lokal såg eller liknande beroende på längd mellan takbalkarna och om dom skall ligga på tvären eller från nock till fot.

Solpaneler vill gärna ha luftcirkulation bakom, men det finns bra fästen som skruvas ovanpå plåttak.
Skall du bara ha papp, så får du tänka på att antingen ha underlags+toppapp som tål att ligga exponerat.

Bilder plus skissar/ritningar hjälper för fler ideer och tips.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 4 användare
torbjorn, Mortsreka, ärt, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser