Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smått?  (läst 579 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Smått?
« skrivet: 29 dec-09 kl 23:50 »
Hej! Jag har haft kaniner i många år, men aldrig ungar. Jag har nu bara kastrerade hannar men funderar på att skaffa en hona till våren. Nu blir det ju inga ungar med den kombinationen- det vet t.o.m. jag =) Jag funderade på att ev. skaffa en hona med ungar eller en som ska få...men jag har ju läst lite här om att de är väldigt känsliga för miljöombyte osv. Kanske ingen bra idé?

Dagg

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Smått?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-09 kl 00:12 »
Bör fungera bra! Se till att honan har någon vecka kvar innan födseln, så hinner hon installera sig på nya stället, boa osv.

Känsligheten gäller snabba foderbyten. Ta med foder från säljaren och byt succesivt till det foder du vill ge.
Landsflykting i storstan...

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Smått?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-09 kl 00:26 »
Låter bra! Jag trodde ev. att de skulle vara känsliga även för ombyten av miljö när de väntar smått, men det låter ju lovande!

Dagg

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smått?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-09 kl 07:35 »
Det beror ju också på hur stor skillnaden i miljö är. Har den stått inomhus och sedan ska vara utomhus, finns det fullt med katter och hundar som den inte är van vid osv. Men om du hittar en hona som levt under liknande förutsättningar som de du har bör det inte vara något problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Smått?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-09 kl 16:09 »
Ja, det låter klokt! Får höra med den jag köper av så att hon är van vid att gå fritt ute. Sen gäller det att hitta någon som vill sälja en dräktig hona till mig  ;)...

Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Bibbi, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser