Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baka i långpanna  (läst 10621 gånger)

Carina Von C

  • Inlägg: 174
    • Norrbotten
baka i långpanna
« skrivet: 09 okt-05 kl 21:26 »
Jag söker enkla recept att baka i en vanlig standard långpanna. Lätt och snabbt ska det gå!!

M.
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Asolo

  • Gäst
Re:baka i långpanna
« Svar #1 skrivet: 09 okt-05 kl 22:32 »
Jag gjorde bröd i långpanna - av misstag.  :)
Satte igång och baka, tog några dl ljummet vatten, löste upp ett paket jäst, hällde i havregrynsgröt som blivit över från morgonen. Tror jag tog lite solrosfrön också, minns inte riktigt, det var ett tag sedan jag bakade detta.

Lite extra salt och upptäckte att vetemjölet inte räckte när jag började knåda. Det blev en väldigt lös deg som jag hällde i långpannan för att se om det gick att rädda över huvud taget.

Det blev riktigt bra. När det hade jäst i långpannan tog jag en degskrapa och markerade fyrkanter i degen. Lättare att bryta till lagom bröd sedan.

Vallmofrö eller ströbröd är gott att strö över.

Lycka till!

Persson

  • Gäst
Re:baka i långpanna
« Svar #2 skrivet: 09 okt-05 kl 23:17 »
Hej här kommer ett enkelt recept på ett långpannebröd

yvonne o

  • Gäst
Re:baka i långpanna
« Svar #3 skrivet: 18 okt-05 kl 19:21 »
Hej
Här kommer ett recept på ett bröd som går fort för det ska bara jäsa en gång.


Koka gröt på:
5 dl mjölk,1 dl linfrö, 1 dl solrosfrö, 3 dl havregryn, 1 dl grahamsmjöl, 1 hg margarin.
Blanda gröten med:
5 dl mjölk, 1 hg jäst, 2 msk sirap, 2 tsk salt, ca 2,2 l vetemjöl blandat med 4 tsk bakpulver.
Kavla eller platta ut i smord långpanna. Skär lagom fyrkanter och jäs sedan ca 35 minuter. Pensla med ägg. Baka mitt i ugnen 225 grader ca 15 minuter.
Klart
Enkelt eller hur?
Hälsningar Freja

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:baka i långpanna
« Svar #4 skrivet: 08 mar-06 kl 10:26 »
Nu har jag bakat ditt långpannebrös och det blev väldigt lyckat! Jag använde dock rågsikt istället för vetemjöl samt la i lite russin. Tack för receptet!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:baka i långpanna
« Svar #5 skrivet: 08 mar-06 kl 12:25 »
Jag använde dock rågsikt istället för vetemjöl

Jag undrar om man kan byta mjölsorter i ett recept hur som helst...? Det måste väl i alla fall finnas en viss del vetemjöl...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:baka i långpanna
« Svar #6 skrivet: 08 mar-06 kl 14:06 »
Jag undrar om man kan byta mjölsorter i ett recept hur som helst...? Det måste väl i alla fall finnas en viss del vetemjöl...

Det är vetemjöl i rågsikt.

Karin P

  • Inlägg: 4
Re:baka i långpanna
« Svar #7 skrivet: 15 apr-06 kl 08:34 »
Hej!
Jag har ett jättegott recept som alla i familjen älskar...

2 dl linfrön
2 dl grahamsmjöl
1 l vatten
2 tsk salt
2- 3 msk sirap
vetemjöl el. rågsikt

koka en gröt på graham, linfrön och hälften av vattnet. Vänta gärna lite med att hälla i linfröna annars fastnar de lätt i botten på kastrullen. Låt svälla. Häll i resten av vattnet, sirapen och saltet. Låt det bli fingervarmt. Tillsätt mjöl till en "lagom" konsistens. Låt jäsa ca 30 min. Knåda lite i bunken och tippa ut på två små långpannor. platta och låt jäsa ca 20 min. Grädda i ca 200 grader i 20-25 min.
Jätte gott!...och enkelt...

Karin P

  • Inlägg: 4
Re:baka i långpanna
« Svar #8 skrivet: 15 apr-06 kl 08:35 »
OJJJ....glömde visst jästen...det ska var 75 g!

norrtjej

  • Inlägg: 10
Re:baka i långpanna
« Svar #9 skrivet: 02 jun-06 kl 13:38 »
Jag har två recept som blir bra och är enkla. Det gäller bara ha alla ingredienser hemma (om inte annat kan man ju alltid byta ut en del ingredienser mot nått annat) Det ena bakas i långpanna och det andra häller man bara ut på plåten och gräddar.

Bröd 1
Hälsobröd:
1 pkt jäst
7 dl vatten
2 dl havregryn
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl sesamfrö
2 dl kruska-, vete- eller havrekli(jag föredrar havrekli)
2 msk matbrödssirap (eller något annat sött som honung eller socker)
2 msk olja
1 tsk salt
9-10 dl dinkelmjöl el vetemjöl
Lös upp jästen med lite av vattnet. Koka en gröt av havregryn, linfrö & 4 dl vatten i ca 2 min. blanda ner resterande vatten och låt svalna till fingervärme. Blanda alla ingredienser med jästen. Bearbeta några min. Jäs 30 min el dubbel storlek. Arbeta igen och bred ut degen i en långpanna. Jäs 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader 15-20 min.

Bröd 2
Franskt grovt fjällbröd:
2 dl rågkross
3 dl kokande vatten
50 g jäst
5 dl jummet vatten
2 msk olja
2 tsk salt
2 msk honung
12 dl vetemjöl
Häll det heta vattnet över krossen och låt svälla i 15 min. Lös jästen i det ljumma vattnet och bland samman med de resterande ingredienserna (det blir kladdigt). Pudra över en näve mjöl. Låt jäsa i 50 min under duk. Häll ut degen på en bakplåtsklädd plåt och grädda i nedre delen av ugnen i 275 grader i 10 min. sänk värmen till 225  och grädda 25 min till.
Gott till soppa och att rosta.


Mitt bästa baktips är att istället för vatten som degspad använda spadet då man kokat palt. Blir mkt saftigare bröd.

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
Re:baka i långpanna
« Svar #10 skrivet: 18 jul-06 kl 00:19 »
Du kanske inte tænkte på kakor, men dom hær går snabbt, lætt
och ær alltid poppis på kalas.

Cracker jacks

3hg smør
1/2 dl honung
6 dl farinsocker (eller 5 dl vanligt socker)
4 dl vetemjøl
250 g kockos
250 g russin
3 tsk bakpulver
6 dl havregryn

Smælt smør och honung på svag værme. Rør i resten och bred ut
på bakplåtspapper i en långpanna.
175 g i 20 min.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
DaisyMalone, Stengrim, Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser