Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  död-ögoninfektion-bajsbesvär kyckling  (läst 1266 gånger)

siriosa

  • Inlägg: 14
    • Småland
    • Dubberås
död-ögoninfektion-bajsbesvär kyckling
« skrivet: 22 jun-09 kl 10:44 »
Hade 17 kycklingar (RIR, skånsk blomme och orpington) fram till igår då en låg död (RIR) mitt bland
de andra med vingarna ute som om den sov under värmelampan. Den var stendöd men hade inga
märken eller någon synlig orsak vad jag kunde se. Kycklingarna är snart en månad gamla.
Så, är det någon som vet någon tänkbar orsak?

En av min kycklingar (också RIR) har någon slags ögoninfektion, så ögonen och klistrat igen av
vätskan så den går omkring blind tills jag kommer igen och baddar den med klorhexidin runt ögonen
vilket hon jag köpte kycklingarna av berättade när jag ringde och frågade. Nu verkar det som
om kycklingen har något allmänt problem med ögonlocken eventuellt till följt av att de klistrats igen
och jag har öppnat upp om och om igen.
Någon som vet något om detta?

Så till bajset.
Många av mina kycklingar får små bajssamlingar i rumpan som dom alltså bara bajsar vidare på,
så torkar det och så blir det som en liten klump och för nästan alla ramlar den av eller går av på
något sätt så småningom, men, ett fåtal har alltså fått en jätteklump som nästan tyngt ner dom
så då har jag tagit av den, rätt eller fel? En del rumpdun har åkt med i denna process men de
verkar känna sig befriade i efterhand.
Men är det vanligt eller är det något fel med dessa bajsklumpar?

Jag har aldrig haft kycklingar innan och är tacksam för alla svar!
Drömmare i Småland som alltid vill göra allt på en gång. Har fullt upp med gård (renovering!), skog, 2 d/s gårdshundar, 3 dvärggetter, en massa höns (orpington) och många älskade katter med roliga namn (exotic, perser, skogskatter och bondkatt i en fin blandning). Se: dubberas.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 5 användare
ärt, addebadde, von tratt, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser